Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Northern Drilling (NODL) 🛱

Det var bare en hypotetisk tanke, aner ikke, men JF sĂžrger for seg uansett, det er helt klart.
Samtidig kan det godt hende at de smarte og heldige er de som sitrer igjen rolig nÄ

Litt skjult kjÞping pÄ 16,80 idag
? Besluttet Ä legge halve min beholdning pÄ salg pÄ 17kr og avvente med resten til senere. Dropper den ned (av en eller flere grunner) sÄ er det da helt ok samtidig som jeg har en liten pott som kan kaste fint av seg om det blir en himmelferd. Vanskelig Ä takke nei til drÞyt 30% avkastning pÄ relativt kort tid :slight_smile:

Mandatory offer – offer document approved

Northern Drilling Ltd – Launch of mandatory offer in Northern Drilling Ltd

Noen som har tanker rundt videre gang mtp tilbudet fra Hemen? Jeg sitter fortsatt med min halvpart (den andre gikk ut pĂ„ 17kr). I utgangspunktet ser jeg fordelen med Ă„ ta “kjapp gevinst” her ved 17kr vs Ă„ vente Ă„ se. 1 fugl i hĂ„nden vs 10 pĂ„ taket osv. Hva gjĂžr dere andre som valgte Ă„ sitte med (noen) aksjer nĂ„r tilbudet ble annonsert?

Jeg sitter stille med alle aksjene mine. JF har jo tjent mange av sine penger pÄ bÞrsakrobatikk, og dette fÞyer seg vel greit inn i den kategorien.
Det at han kjÞper seg opp til 40,1% og han plikter Ä by pÄ resterende aksjer er ikke tilfeldig i mine Þyne. Hadde han ikke hatt troen, hadde han heller solgt.
Han vet heller ikke sikkert hvordan denne saken ender, men han har mye bedre informasjon enn oss. Jeg velger Ä stole pÄ at han har kontroll og at NODL kommer styrket ut av dette. Det kan absolutt ta litt tid hvis de ikke blir enige og en stor rettsak mÄ til, men det er jeg er av den tÄlmodige typen hva gjelder aksjer.
Fredriksen leker jo ikke butikk :wink:

2 Likes

Takk for innspill! Jeg tenker i utgangspunktet at jeg ogsĂ„ har tillit til JF her (selv om erfaringen med Hemen er litt variert). Det eneste aberet mitt her er egentlig om jeg gidder vente pĂ„ dette “noe” (avgjĂžrelse, gevinst, overraskelse, etc.). Pick your poison :slight_smile:

1 Like

Enig i dine betraktninger. Tror ikke JF legger inn bud pÄ 17 uten at han skal tjene store penger litt lengre ned i gata. Og han er vel bedre informert om prosessene som pÄgÄr en de fleste andre.

Blir nok sittende pÄ mine og ser hva som blir utfallet.

1 Like

Ja, og et annet argument er jo den generelle styrkingen av hele oljesektoren. Man skal ikke bruke krig som spekulasjon, men at Europa vil gjĂžre seg mindre avhengig av Russland, kommer som enda et dytt i samme retning.

1 Like

Deler deres syn, har ogsĂ„ tro pĂ„ at vi vil fĂ„ mye bedre betalt enn 17 kroner for aksjene. Men jeg har solgt 60% av aksjene, kall det gjerne “1 fugl i hĂ„nden kontra 10 pĂ„ taket” og sitter igjen med 40% av aksjene (gevinsten av opprinnelig kjĂžpet). Disse ligger i skuffa til det kommer en avklaring, sĂ„ fĂ„r vi se hvor smart det var etter hvert.

1 Like

Er det noen som vurderer Ä kjÞpe mer aksjer rundt 17 (gitt at man vedder pÄ at risken/oppsiden er relativt mye stÞrre enn nedsiden?

Jeg har det som en mulighet. Frigjort kapital har jeg plassert i en annen aksje som jeg forventer positive ting rundt. Skjer det fÞr avklaring i nodl sÄ kan det godt tenkes at jeg kjÞper tilbake de 60% jeg solgte. Tiden vil vise.

1 Like

Har en liten reserve dedikert for NODL om jeg skulle komme pÄ samme tanke selv. Men forelÞpig holder jeg de ca. 50% jeg kjÞpte pÄ rett i underkant av 13kr

Jeg har kjÞpt mer pÄ 16,8. Er til sammen 21% opp pÄ 17,-

Mye synsing her men samtidig ser det jo ut som at innsiderne forventer positivitet frem i tid - styremedlemmer har kjÞpt og nÄ 40% budet fra Fredriksen. Er det noen med erfaring fra lignende prosesser som kontraktskanselering av lignende grunner og kjennskap til hvor lang tid det tar?

Potensiell nedside etter budet pÄ 17 er av bordet er vel at den gÄr i null da selskapet ikke eier annet enn litt pengerog litt gjeld utenom kravet mot Daewoo

Det mest sannsynlige scenarioet er vel at NODL tar levering av de to boreskipene mot et visst avslag i prisen. SĂ„ det blir sikkert en emisjon, men den blir sikkert ikke satt til under 17 kroner.

Sannsynlig ved overtak at verdien i selskapet nok blir dobbelt av 17og vel sÄ det per aksje, om ikke helt rakett som ved en cash utbetaling for begge skipene. Med oljeprisen som den er nÄ ser levering mer attraktivt ut ja

Interessant at vi idag avsluttet godt over 17kr og at det er noe kjÞpsvilje her. NÄ har det gÄtt mye mellom 16.70 og 17.00 i endel uker men for fÞrste gang siden tilbudet ble kjent har vi hatt omsetning midt oppe pÄ 17-tallet. Spennende at aktÞrer nÄ begynner Ä vise hva de tenker gjennom sine handlinger.

Jeg har ikke selv tatt mer men jeg holder pÄ posten som jeg har hatt en stund enn sÄ lenge. FÄr vi en dobling sÄ gÄr nok posten min ut men frem til dess holder jeg. Spennende bet i en rimelig trist bÞrs/makro/geopolitisk hverdag

Det var et skifte i dag, lĂ„ “mange” kjĂžpsposter over 17 kroner. Det var nytt. Kan vi hĂ„pe pĂ„ en avklaring snart i positiv forstand eller er det starten pĂ„ FOMO som viser seg :thinking:. Blir spennende Ă„ se utviklingen de neste dagene. Jeg selger heller ingenting nĂ„, har gevinstsikret allerede sĂ„ det jeg har igjen er All inn. SĂ„ fĂ„r vi se om dette endrer seg hvis og nĂ„r den dobler seg.

Definitivt en tendens til at markedet begynner Ä prise inn et sannsynlig positivt utfall av konflikten / situasjonen i NODL. Regner med at vi fÄr en styreuttalelse / -anbefaling neste uke. I mellomtiden blir det spennende hvor langt NODL vil gÄ. Jeg har lagt ut salg pÄ mellom 35 og 40kr om den kommer dit i et FOMO-Þyeblikk. Ellers regner jeg med Ä sitte her fremover og se an hva som skjer. #krydderiportissen