Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Northern Ocean

Spørsmålet er jo også hvor mye av en sånn nyhet som allerede er priset inn i dagens kurs?

Vanskelig å si, men for egen del kan jeg ikke se for meg at et par kontrakter på eksempelvis 2mrd er priset inn, men vi får se.
Dagens handel sålangt er skyhøy til NOL å være og spørsmålet er om tradere har entret aksjen, det finner vi sikkert ut utover dagen dersom den kjøres opp igjen.
Jeg avventer kontraktsmeldinger for egen del og tar det derfra.

1 Like

Det går noen heftige poster i NOL nå, spennende uansett dette.

Kurs manipulasjon i stor skala som foregår her idag

Den synker på relativt lavt volum vil jeg si. Ser det er noen som henter litt aksjeposter når den synker. Jeg mener selv aksjen ser spennende ut både teknisk og fundamentalt.

Med tanke på markedsverdi på 1,3 milliarder og rigger til en verdi av omtrent det tredoble. Så tror ikke jeg at kontrakter/cashflow er priset inn. Men det vil bare tiden vise.

2 Likes

Noen som vet nøyaktig verdi på riggene? Har kun funnet prisen de er kjøpt for. Men den prisen er litt misvisende ettersom riggene ble kjøpt fra stena drilling som brøt kontrakten med verftet. Dermed en god del billigere

Bokført verdi pr 31.03.22 var USD 940 mill.
Justert for gjeld, cash og mcap er vel EV USD 540 mill.
Ved to kontrakter nå bør selskapet prises til riggverdier, altså pluss ca 4mrd.
Fratrekk for risiko, konservativt bør det hvertfall kunne legges til minimum 8-10 kroner på dagens kurs.

NB. Ikke hjemme så tar det på hukommelsen

Takk for svar. Kommer begge disse på langtidskontrakter kan man minimum forvente dagrater på 150 000usd (svært forsiktig antagelse). Med andre ord rimelig god cashflow. Cashflow og fremtidsutsikter setter investorer pris på, noe som kan føre aksjekursen i ønsket retning.

På den andre siden så kan mye skje og det hender seg at aksjonærene blir utålmodig om det tar for lang tid mellom børsmeldingene, noe som kan sende kursen ned.

De som kjøper aksjen per dags dato kjøper med et håp om at fremtidsutsiktene ser gode ut. Jeg selv har på generelt grunnlag tro på offshore i månedene fremover.

Blir skuffet dersom ratene på kontraktene kommer inn under USD 330-350k

Er enig med deg i at det høyt sannsynlig vil bli dagrater i den klassen.

1 Like

Er du inne i andre aksjer i offshore segmentet også?

Sitter i Eiof(ny 5 års kontrakt idag) og med noe i emgs.

Nice!

Ser odfjell drilling har fått forlenget kontrakt på deepsea Stavanger hos equinor til Mai 2023. Hvor det da også nevnes at de har CO2 mål på borekampanjen. Dette vil bli mer og mer relevant fremover og passer perfekt for NOL da de har rigger med batteripakker.

1 Like

Lite aktivitet i aksjen nå og det at den går opp eller ned noen prosent forteller relativt lite ettersom det ikke er noe særlig volum. Likevel ser vi økende energipriser, noe som selvfølgelig teller positivt for riggmarkedet.

Triggere i denne aksjen er jo selvfølgelig kontrakter i fremtiden, noe som kan komme når som helst.

Hva tenker dere om denne aksjen fremover? Og hva tenker dere om offshore generelt?

Jeg avventer og tror på kontrakter hvertfall.
Tror personlig at markedet innen Offshore blir generelt stramt framover

tror det er skepsis ved en evt kommende emisjon, mangen bl e nok “sjokket” av at JF & Co rappet til seg på 0,5$

Jeg holder på aksjene mine her jeg også uten tvil.

Resultatene til Equinor og Vår Energi osv kommer til å smitte over på resten av sektoren i flere år fremover på nasjonal basis.

Så lenge det ikke går alt for lenge til en kontrakt er i boks, så tviler jeg på en emisjon. Det er helt moderne rigger med lite kostnader til vedlikehold og/eller oppgraderinger eller reparasjoner.

Sekundet de går på kontrakt så betaler clienten for alt.