Å ikke være på børs var det beste FIRI kunne gjøre. Få arbeidsro til å gjøre selskapet solid. I motsetning til NBX som verken har omsetning i aksjen eller i kryptoen.
NBX gjorde det alle andre gjorde, de utnyttet bullmarkedet. Men så kom bear og da kollapset volum.
NBX hentet ikke penger ved notering så de utnyttet ingen.
Der kom svaret.
Ser ut som jeg traff ganske ok
Hovedeier låner ut aksjer til LDA som de skal shortselge.
Har 0 med shorting å gjøre. Dette er tidligere meldt til børsen
Da er det bekreftet at det var LDA som lånte 1,9mill aksjer. Disse skal da selges slik at NBX får låne penger.
Senere trykkes det opp aksjer som LDA får slik at de kan levere disse tilbake. 1,9mill aksjer skal selges i perioden fremover. Finnes noen regler på hvor mange de kan selge hver dag og hvor mye under siste omsatt om jeg husker riktig, men dette var beskrevet i de første meldingene som kom.
Blir iallefall salgspress.
Hvorfor skal de selges? Dette er som små emisjoner hvor LDA får aksjer og NBX penger. Hva LDA gjør med akjene er opp til dem
Fordi det er slik sånne lån funker.
LDA låner aksjer, selger disse. NBX får penger. Så en gang i fremtiden trykkes det aksjer som leveres LDA slik at de evt kan levere tilbake aksjene de låner.
Her er orginal meldingen fra når avtalen ble inngått.
https://newsweb.oslobors.no/message/572372
Hvis ikke LDA hadde planer om å selge hadde de heller ikke trengt å låne.
Da se vi som jeg nevnte at LDA er igang med å selge aksjene de har lånt inn.
De har totalt lånt inn 2,65mill aksjer fordelt på 2 kontoer hos SEB.
På dagens liste har LDA flyttet resten av aksjene fra ene til den andre kontoen hos SEB. Samtidig har de fortsatt å selge. Til nå har de solgt hver dag. Men volumet varierer etter hva de klarer å få ut.
LDA fortsetter å selge, Jeg synes egentlig markedet spiser unna greit.
Totalt har LDA lånt 2,65mill aksjer som sett her pr 04.04.
Idag har de ca 2,145 igjen.
Merk at de også har flyttet noen aksjer over til konto nr 2. De flytter jevnt og trutt aksjer mellom kontoene.
Hva tenker folk som følger og eier NBX om tallene?
Noen som har problemer med å logge inn på NBX for øyeblikket, og som har 2FA aktivert?
Jeg får feilmelding når jeg legger inn 2FA “There was an error with the login process. Please try again”.
Forsøkte en annen nettleser og fikk logget inn.