Ser ut til at de har planen klar ihvertfall for å dra inn litt av det tapte
Helt seriøst. Dette er så uproft at jeg nesten eksploderer!! Vurderer nesten personlig å saksøke NAS, dette er heller ikke første gang jeg taper penger på at andre får mer info før aksjonærene…
Klokken 14.59 12. mars sendte Norwegian ut en børsmelding om at flyene var satt på bakken. Norwegian publiserte rett før, klokken 14.48, en pressemelding om det samme, og at årsaken var at dette skjedde på anbefaling fra europeiske luftfartsmyndigheter.
Men noe tidligere samme dag, klokken 14.40 publiserte nyhetsnettstedet E24 en artikkel med tittelen «Norwegian setter Max-flyene på bakken». Artikkelen var omtrent likelydende pressemeldingen fra selskapet som kom 18 minutter senere.
Børsen påpeker at omsetningen av Norwegian-aksjer var unormalt høy i tiden mellom 14.40 og 15.00, og likeså det unormalt kraftige kursfallet på åtte prosent i løpet av bare 20 minutter.
– MERK!!!
Børsen påpeker at omsetningen av Norwegian-aksjer var unormalt høy i tiden mellom 14.40 og 15.00, og likeså det unormalt kraftige kursfallet på åtte prosent i løpet av bare 20 minutter.
Sikkerhetsinspektørene?
Det har vel kommet frem at FAA overlot sertifiseringen av MCAS systemet til Boeing selv. Det er svært alvorlig og betyr nok som vi ser nå at mer feil kan finnes.
WSJ: Boeing 737 Max trolig ikke i luften før midten av august
Boeing bakkesatte 737 Max-fly vil trolig ikke komme tilbake i drift før midten til sent i august , skriver The Wall Street Journal mandag ettermiddag.
Myndighetene i USA har mål om en foreløpig godkjenning av Boeings programvareoppdatering på et møte 23. mai mellom internasjonale luftfartsmyndigheter. Men en endelig godkjenning vil trolig ta betydelig lenger tid, og vil delvis avhenge av tilbakemeldingene fra utenlandske myndigheter, skriver avisen.
Boeing hadde opprinnelig plan om at godkjenningen skulle være på plass i april, mens myndighetene signaliserte at flyene kunne være tilbake i luften i juni.
Har flyttet over en del innlegg fra småprattråden bare for å “seede” denne litt.
Hvis det er noen som savner spesifikke gullkorn fra den andre kan de enten pinge meg med direktelink til den, eller rett og slett bare quote de over selv.
Det er vanskelig å vite, men jeg antar at man finner de fleste rutene som går med tap blant nye long-haul ruter samt enkelte ruter i Europa. I Skandinavia tjener de nok godt med penger på de aller fleste ruter.
Når det gjelder Boeing sin økonomiske situasjon så er dette et selskap som generer signifikante summer med kontantstrøm og er ikke i fare for å gå konkurs. Hadde Boeing vært i en mer konkurranse utsatt industri, med svakere marginer og større balanse så ville selskapet falt mer.
De kommer til å få noen bøter også har omdømme svekket seg en hel del.
https://www.nettavisen.no/okonomi/eu-vurderer-skyhoy-co2-skatt-pa-fly/3423684075.html
Skattesatsen som omtales er 330 euro per 1000 liter flydrivstoff. Dette vil medføre en prisøkning på 10 prosent, skriver EU-kommisjonen i rapporten. Antall flyreiser ville da blitt redusert med 11 prosent til 613 millioner, melder avisen
Så lenge man ikke får en situasjon der noen selskaper kan unngå slik beskatining (Asiatiske selskaper som også flyr ruter i eu feks.) så kan vel en slik skatt kanskje være positiv for NAS siden de vel har en av de mest moderne og drivstoffgjerrige flåtene. For beskatningen vil vel uansett skyves over på kundene og da kommer vel de med de mest drivstoffgjerrige flyene best ut.
Ikke at det er direkte relevant for EU-skatten som vurderes men ser NAS har følgende på sin hjemmeside:
" I september 2018 utnevnte det internasjonale miljøinstituttet The International Council on Clean Transportation (ICCT) Norwegian til verdens mest drivstoffeffektive flyselskap på transatlantiske ruter:"
Mange interessant poenger til å være en 6min lang video. Synes han har veldig mye bra content
Oslo (TDN Direkt): SEB Equities nedgraderer Norwegian Air Shuttle til hold fra kjøp. Kursmålet på aksjen nedjusteres til 31 kroner fra 70 kroner, melder Bloomberg News fredag.
Er det bare den oppdaterte megleranalysen som drar opp i dag, eller er det noen i kulissene som vet mer enn det som kommer fram i media?
NAS: DNB MARKETS GJENOPPTAR DEKNING MED KJØP, KURSMÅL 60
Oslo (TDN Direkt): DNB Markets gjenopptar dekning på Norwegian Air Shuttle-aksjen med en kjøpsanbefaling og et kursmål på 60 kroner, ifølge en oppdatering tirsdag.
Meglerhuset har i forbindelse med oppdrag ved tilretteleggingen av selskapets nylige obligasjonslån vært forhindret fra å ha en anbefaling på Norwegian i en periode, opplyses det.
Norwegian legger frem sine trafikktall for september førstkommende fredag.
“Vi venter at en lav vekst i det samlede nordiske tilbudet vil kunne bidra til en positiv yield-utvikling både for september, for tredje kvartal og for fjerde kvartal. Mens vi for september venter en yield-vekst på åtte prosent år over år venter vi en samlet yield-vekst på 4,3 prosent år over år for tredje kvartal”, skriver meglerhuset.
Inkludert effekter av kostnadsprogrammet, kostnader relatert til Max 737-situasjonen og utviklingen i drivstoffprisene estimerer meglerhuset et driftsresultat for tredje kvartal på 2,5 milliarder kroner, som er rundt 12 prosent lavere enn konsensus, legger de til.
Andre er mer edruelige.
Bank of America Merrill Lynch gjenopptar dekning av NAS med kursmål 27 kr
Det er vel mye på grunn av manglende lagerplass er det ikke det da? Dette har drøyet mye lengre enn de trodde, så selv om de har produsert litt mindre enn planlagt så har jo de ikke fått levert noen. Dermed har de hauevis med Maxer stående på parkeringsplasser. Begrenset med parkering i nærheten også
Også fin måte å sette press på FAA, kan jo bare tenke deg hva som kommer til å skje med FAA om Boeing pauser produksjonen helt. GDP og jobbtall i USA blir drastisk påvirket. Aka kan raskt bli press helt fra toppen da
Syntes FAA har vært flinke hittil. Regner med de kommer til å la det drøye slik det virkelig ser ut som at de er uavhengige. Dvs Boeing må nok lide slik offentligheten får se hvor seriøst de tar det. Hele problemet kommer jo av at Boeing og FAA er for kompis, nettopp for at Boeing skal tjene mer penger/være bra for USA.
Er det også slik at Norwegian regner med å være like raskt i luften som de amerikanske selskapene, for hittil så har jo de hatt like mål. Selv om jeg syntes det er litt merkelig at de skal kunne være like kjappe.
American Airlines tror nå på 7 april, så NAS må vel igjen utsette pittelitt.
Har ikke hørt så mye fra EASA ang deres egne tester, men regner med NAS vil avvente deres godkjenning også?
Noen som dro til med et kjøp på 4.165,-
Innsidekjøp er innsidekjøp. Her er det bare å hamstre!
En fersk aksjonærliste for NAS er tilgjengelig for Insider-medlemmer. Ikke Insider? Les mer og prøv gratis