Innlegget ble postet i en annen tråd, men jeg svarer i denne der det hører mer hjemme.
Det er ikke en forenkling av noen virkeligheter, og spesielt ikke den kvantitative.
Jeg skal fortelle deg hvorfor, slik at leserne her inne kan lære en ting eller to om gjeld.
Av alle aksjene på Oslo Børs så er NAS en av de aller mest girede, og det er vel ingen meg bekjent med markedsverdi over 1 milliard som er i nærheten. NAS er giret til pipa både operasjonelt (bruk av eiendeler med høye faste utgifter) og finansielt (bruk av gjeld i kapitalstrukturen som de betaler renter på). Det er forøvrig en grei definisjon på operasjonell og finansiell giring, som er to begreper som kan være noe forvirrende for de som ikke har studert finans eller business…
Utfordringen med det er at denne type selskaper kan ha en tendens til å ikke kontrollere sin egen skjebne, og utfallene vil fort være binære. Det vil si at de har nesten kun to utfall: Det går veldig bra, eller det går veldig dårlig. Om selskapet fortsetter å tape penger så vil det åpenbart gå dårlig,
men på den andre siden så vil det gå veldig bra om selskapet begynner å tjene penger.
Norwegian har en ekstrem finansiell giring, ved utgangen av Q4 2018 hadde selskapet en bokført egenkapitalandel på 3% - Etter emisjonen vil den være høyere, kanskje rundt 10%, som fortsatt er ansett som veldig lavt. Nå er det litt uoversiktlig hvor mye NAS har i egenkapital. Ved utgangen av Q4 hadde de 1.68 mrd, de hentet 3 i emisjonen og de har i dag ca 1 mrd i gevinst fra hedging siden nyttår (siste trafikktall). De taper noe på drift i Q1, i tillegg vil de begynne å få kompensasjon fra RR… 5-6 milliarder?
2020E (Reuters):
Salg: 50000m
Resultat: 505m
Egenkapital: 5000m (?)
ROE: 10%
2021E:
Salg: 53565
Resultat: 1938
P/E: 4,33
ROE: X (Vanskelig å gi noen estimater på).
I videosnutten (nedenfor) så tar de eksempelet med Hi Fly og Lo Drive, men vi kan legge til noen flyselskaper bare for å illustrere utslagene ved endring i salget.
Om omsetningen i selskapene forandrer seg med 10% så vil inntjeningen øke signifikant for de aller mest girede selskapene, dette kan man se ved å benytte Operating Leverage Ratio, formel:
(% change in EBIT 2018 / % change in Sales 2018)
JetBlue 3.6x 10% økt salg gir 36% høyere operasjonell inntjening.
Delta Airlines 4.7x 10% økt salg gir 47% høyere operasjonell inntjening.
Norwegian 8.3x - 10% økt salg gir 83% høyere operasjonell inntjening
Norwegian 8.3x - 15% økt salg gir 124,5% høyere operasjonell inntjening
Dette er også årsaken til at Norwegian aksjen er binær. I tillegg er den asymmetrisk. Om det går bra, så kan det virkelig gå bra, men du kan tape innskuddet eller 100%. Derfor dytter man heller ikke mer enn man er villig til å kunne tape eller risikere i det.
TLDR:
Operasjonell Giring: 8.3x
Finansiell Giring: Antatt egenkapitalandel etter emisjon: 8-12%
Aksjen er binær. Jeg tviler på at investorene går med på en runde til med emisjoner.