Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

1 Like

Tipper det godt kan hende at det tar en tid før de får godkjent at evt tiltak er adekvate, men holder det ikke mye sannsynlig at de ikke vil klare å få til en permanent fiks. Det er desverre ikke noe nytt innen luftfart at det er sånne problemer med nye flytyper…

Men at Boeing kan slippe unna å kompensere tap for kundene sine har jeg veldig lite tro på, det er vel uansett ikke i deres interesse.

Så for Norwegian tror jeg dette blir mer en fartsdump enn noe annet.

1 Like

Ingen i dette forumet må få inntrykk av at NAS ikke er en aksje med et helt ekstremt utfallsrom, på opp og nedsiden.

Om NAS klarer å betjene gjelden så må de begynne å tjene penger, og NAS vil enten tjene / tape stort, på grunn av de høye faste kostnadene og gjelden de opererer med. Noe jeg prøvde å illustrere for dere i det foregående innlegget. :slight_smile:

Jeg vet ikke hva sannsynligheten er for at NAS leverer en netto margin på mellom -0.5% til +0.5% i året over f. eks de neste 3-5 årene. Utifra de historiske resultatene og dagens gjeldssituasjon trenger man ikke å være Einstein for å forstå at det er lite sannsynlig. (Om jeg skal kvantifisere lite sannsynlig, så vil det være under 3% sannsynlighet…).

Om du fortsatt er uenig… Hvilken odds vil du tilby på at aksjen står i mellom 40-60,- om tre år, (gitt samme antall utestående aksjer og fratrukket potensielt utbytte o.l.)

Meget mulig, men tviler sterkt på at hele tap refunderes for alle 737 Max 8 som er bygget. Men det er vanskelig å si med sikkkerhet. Det kan jo godt hende at jeg tar feil :blush:

@Storg enig det er for tidlig å konstatere hvor store kostnader som er forbundet med 737 Max 8

Link til artikkelen?

1 Like
2 Likes

Tror du det står i slaen til boeing at de må ta forbehold om at typen kanskje ikke kan brukes i perioder fordi den kan finne på å fly seg selv rett i bakken?

Ikke jeg heller

1 Like

Norwegian kan også gå konk før en evt erstatning kommer.

Dog et større problem for Norwegian er den massive MAX ordren de har. Planen var vel å selge endel av de flyene… Mistenker at det markedet tørker fort inn.

Så, du mener alt utenfor 40 - 60 er binært? Da har jeg helt misforstått deg. Jeg antok du mente konkurs eller tilsvarende for 0-en og kanskje 150+ for 1-eneren

Nei. Det var kun et forslag fordi jeg tolker det som at du mener selskapet ikke er binært, og vil kunne stå på stedet hvil.

Du får foreslå ett utfallsrom…

NAS neste 5 år i min verden:
0: 3-10,-
1: 125+

1 Like

Dette stemmer bra med det jeg trodde du mente med et binært utfallsrom.

Jeg mener at området mellom 11 og 124 er det tredje, og kanskje mest sannsynlige? Det er rom for at ting går rimelig bra / dårlig, men ikke super bear/Bull.

1 Like

såvidt jeg har skjønt det er det snakk om å skyve max 8 ordrene over på en annen flytype. Boeing er under press og mange flyselskaper kommer sannsynligvis til å kjøpe en annen flytype om de kan. Dette vil i aller høyeste grad ha en negativ effekt på verdien av flyene. Men dette avhenger i at problemene med max 8 vedvarer, noe som selvfølgelig ikke behøver å være tilfellet.

Hvis markedet priser inn at Norwegian har krav på å få refundert hele beløpet, skal det ikke spesielt mye til før markedet blir negativt overrasket. Men det kan selvfølgelig gå den andre veien om Boeing klarer å løse problemene. Uansett tror jeg at det vil foreligge enn kostnad for de med en flyflåtene bestående av MAX 8 flyene.

Jeg tviler sterkt på at garantiordningene mot Boeing er så alt for gode. Men Kjos og co må kjempe for å få inn så mye som mulig fra Boeing. Så det at de går ut å sier at Boeing skal ta hele regningen må man ta med en god klype salt… Dette er i aller høyeste grad ett forhandlingsspill.

Dersom det er klare likhetstrekk mellom begge ulykkene så er vel det egentlig det beste med tanke på muligheten til å få flyene i lufta igjen i løpet av begrenset tid. Hadde egentlig vært verre om det hadde vært klare ulikheter mellom ulykkene.

2 Likes

Det kan godt være at det er riktig. :blush: Men det er sikkert mye byråkrati for å bevise at feilen er “borte”.

Ja det blir sikkert en krevende godkjenningsprosess uansett men da er det forhåpentligvis bare ett problem man må fikse og overbevise om at man har fikset.

1 Like

Du må nesten begrunne det, gjerne kvantitativt.
Jeg har skrevet om den helt ekstreme giringen både operasjonelt og finansielt i innlegget ovenfor og ville ønsker bedre argumentasjon for din påstand.

Av tre utfallsrom så er helt klart det er en viss sannsynlighet for at kursen vil være mellom 11-124 som forøvrig er et veldig stort spenn…Jeg tror det er mindre sannsynlig for at den vil stå i noe mellom 30 og 80 som også er et stort sprik, som ville vært en kurs-range man kunne forvente om det gikk litt dårlig, eller litt bra.

Boeing er helt klart under press. Jeg må i de nærmeste dagene dykke ned i materien for å se hvor det eventuelt bør handles… Boeing er et fantastisk selskap, med god lønnsomhet.

Flyselskapene har ikke mye å velge i. Airbus sine ordrebøker er omtrent fulle i utgangspunktet og dette er et duopol.

Airbus flyene er er planlagt solgt. Boeing flyene må i i drift før de kan videre selges, i henhold til klausuler i avtalene. MAXene er en tiltenkt erstatter for NGene. Markedet tørker nok ikke inn fordi det er mangel på fly, særlig i Asia. Det kan være positivt fordi verdien av Airbus ordren…

Dette med klausulene har tidligere blitt pratet om på webcastene i løpet av 2018 som du finner her: https://www.norwegian.no/om-oss/selskapet/investor-relations/reports-and-presentations/

1: Konkurs.
2: Emisjon, emisjon, konkurs.
3: Øresprising etter gjentatte emisjoner for å holde liv i noe som burde være konkurs.
4: 1-30kr, svært dårlig investering. Mulig utvanning på veien.
5: 31kr - 200kr: berg og dalbane alternativet. Kursen går mye opp og ned og svinger enormt mellom kvartalene.
6: Stabil positiv utvikling.
7: Oppkjøp
8: Sikkert enda flere utfall.

Aksjen er ÅPENBART ikke binær. 5 år er lang tid. MYE kan skje på den tiden. Faktisk kan opptil flere av scenarioene slå til i løpet av så lang tid.

5 Likes

Dette er en beskrivelse på de potensielle scenarioene, omtrent alle fører til et binært utfall. Vi har dessverre ikke en felles forståelse for definisjonen av en binær aksje, men min påstand er at det i all hovedsak er et selskap som vil gå veldig bra eller veldig dårlig og det er en mindre sannsynlighet for at det blir en mellomting.

At det er flere forskjellige scenarioer innenfor 0 og 1 er klart…

2 Likes

Søk

binær – matematikk

UTTALE
binˈær

ETYMOLOGI

av latin ‘to hver, to og to’

Binær beskriver matematiske operasjoner, relasjoner og uttrykk hvor det inngår to størrelser.

Vanlig addisjon av to tall er et eksempel på en binær operasjon , og likhet mellom to tall er en binær relasjon.

To-tallsystemet kalles også det binære tallsystemet, og tallene i dette systemet kalles binære tall.

kilde: snl.no

Wikipedia for de som bruker det :slight_smile:

2 Likes