Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

På en skjerm kan representantene fra de to selskapene følge banktransaksjonen live. Norwegian holder kortene tett til brystet når det gjelder prisen de faktisk betaler for flyene sine.

– Men så å si ingen betaler full listepris for fly. Den totale etterspørselen i markedet er en prisfaktor, men dealen du får avhenger først og fremst av hvem du er, forteller professor og flyanalytiker Frode Steen ved Norges Handelshøyskole (NHH).

Oh, skulle gjerne lest hele artikkelen der :joy:

1 Like

«Aksjen har jo fått veldig mye juling. Alle aksjer har sin dag,» sier Sissener som påpeker at aksjen har falt som en sten i verdi siden han kom med sine uttalelser i desember i fjor.

Han sier fondet hans kjøper og selger Norwegian-aksjer fortløpende, og kan ligge med alt mellom null og 800.000 aksjer.

Kortversjonen.

4 Likes

Minner litt om en bølle som banker opp et barn på skolen, for å true til seg godteri, inntil barnet er så langt nede at det ikke klarer å reise seg på egen hånd og dermed går med på å dele godteposen. Da rekker mobberen ut en hjelpende hånd og får det som han vil.

1 Like

Innlegget ble postet i en annen tråd, men jeg svarer i denne der det hører mer hjemme.
Det er ikke en forenkling av noen virkeligheter, og spesielt ikke den kvantitative.
Jeg skal fortelle deg hvorfor, slik at leserne her inne kan lære en ting eller to om gjeld.

Av alle aksjene på Oslo Børs så er NAS en av de aller mest girede, og det er vel ingen meg bekjent med markedsverdi over 1 milliard som er i nærheten. NAS er giret til pipa både operasjonelt (bruk av eiendeler med høye faste utgifter) og finansielt (bruk av gjeld i kapitalstrukturen som de betaler renter på). Det er forøvrig en grei definisjon på operasjonell og finansiell giring, som er to begreper som kan være noe forvirrende for de som ikke har studert finans eller business…

Utfordringen med det er at denne type selskaper kan ha en tendens til å ikke kontrollere sin egen skjebne, og utfallene vil fort være binære. Det vil si at de har nesten kun to utfall: Det går veldig bra, eller det går veldig dårlig. Om selskapet fortsetter å tape penger så vil det åpenbart gå dårlig,
men på den andre siden så vil det gå veldig bra om selskapet begynner å tjene penger.

Norwegian har en ekstrem finansiell giring, ved utgangen av Q4 2018 hadde selskapet en bokført egenkapitalandel på 3% - Etter emisjonen vil den være høyere, kanskje rundt 10%, som fortsatt er ansett som veldig lavt. Nå er det litt uoversiktlig hvor mye NAS har i egenkapital. Ved utgangen av Q4 hadde de 1.68 mrd, de hentet 3 i emisjonen og de har i dag ca 1 mrd i gevinst fra hedging siden nyttår (siste trafikktall). De taper noe på drift i Q1, i tillegg vil de begynne å få kompensasjon fra RR… 5-6 milliarder?

2020E (Reuters):
Salg: 50000m
Resultat: 505m
Egenkapital: 5000m (?)
ROE: 10%

2021E:
Salg: 53565
Resultat: 1938
P/E: 4,33
ROE: X (Vanskelig å gi noen estimater på).

I videosnutten (nedenfor) så tar de eksempelet med Hi Fly og Lo Drive, men vi kan legge til noen flyselskaper bare for å illustrere utslagene ved endring i salget.

Om omsetningen i selskapene forandrer seg med 10% så vil inntjeningen øke signifikant for de aller mest girede selskapene, dette kan man se ved å benytte Operating Leverage Ratio, formel:
(% change in EBIT 2018 / % change in Sales 2018)

JetBlue 3.6x 10% økt salg gir 36% høyere operasjonell inntjening.
Delta Airlines 4.7x 10% økt salg gir 47% høyere operasjonell inntjening.
Norwegian 8.3x - 10% økt salg gir 83% høyere operasjonell inntjening
Norwegian 8.3x - 15% økt salg gir 124,5% høyere operasjonell inntjening

Dette er også årsaken til at Norwegian aksjen er binær. I tillegg er den asymmetrisk. Om det går bra, så kan det virkelig gå bra, men du kan tape innskuddet eller 100%. Derfor dytter man heller ikke mer enn man er villig til å kunne tape eller risikere i det.

TLDR:
Operasjonell Giring: 8.3x
Finansiell Giring: Antatt egenkapitalandel etter emisjon: 8-12%
Aksjen er binær. Jeg tviler på at investorene går med på en runde til med emisjoner.

1 Like

Eller de tjener nok til å betjene gjeld, men leverer ikke noe overskudd å snakke om. Ikke akkurat usannsynlig og er midt i mellom dine to mulige scenarioer.

Her må jeg si meg enig med @jcp, å si at det bare er to utfall er en veldig forenklelse.

2 Likes

Dette lover ikke bra for Norwegian sine Max-8 :disappointed_relieved:

Litt tidlig å si da. F.,eks hvis software løsningen som Boeing har jobbet med siden forrige ulykke vil løse denne problemstillinge så kan det jo få fortere å komme i luften, da man har en løsning. Selv om det nok vil være mye byråkrati og politikk. Men hvis det viser seg at denne løsningen ikke kan brukes,da kan flyene bli stående lenge.

2 Likes
1 Like

Tipper det godt kan hende at det tar en tid før de får godkjent at evt tiltak er adekvate, men holder det ikke mye sannsynlig at de ikke vil klare å få til en permanent fiks. Det er desverre ikke noe nytt innen luftfart at det er sånne problemer med nye flytyper…

Men at Boeing kan slippe unna å kompensere tap for kundene sine har jeg veldig lite tro på, det er vel uansett ikke i deres interesse.

Så for Norwegian tror jeg dette blir mer en fartsdump enn noe annet.

1 Like

Ingen i dette forumet må få inntrykk av at NAS ikke er en aksje med et helt ekstremt utfallsrom, på opp og nedsiden.

Om NAS klarer å betjene gjelden så må de begynne å tjene penger, og NAS vil enten tjene / tape stort, på grunn av de høye faste kostnadene og gjelden de opererer med. Noe jeg prøvde å illustrere for dere i det foregående innlegget. :slight_smile:

Jeg vet ikke hva sannsynligheten er for at NAS leverer en netto margin på mellom -0.5% til +0.5% i året over f. eks de neste 3-5 årene. Utifra de historiske resultatene og dagens gjeldssituasjon trenger man ikke å være Einstein for å forstå at det er lite sannsynlig. (Om jeg skal kvantifisere lite sannsynlig, så vil det være under 3% sannsynlighet…).

Om du fortsatt er uenig… Hvilken odds vil du tilby på at aksjen står i mellom 40-60,- om tre år, (gitt samme antall utestående aksjer og fratrukket potensielt utbytte o.l.)

Meget mulig, men tviler sterkt på at hele tap refunderes for alle 737 Max 8 som er bygget. Men det er vanskelig å si med sikkkerhet. Det kan jo godt hende at jeg tar feil :blush:

@Storg enig det er for tidlig å konstatere hvor store kostnader som er forbundet med 737 Max 8

Link til artikkelen?

1 Like
2 Likes

Tror du det står i slaen til boeing at de må ta forbehold om at typen kanskje ikke kan brukes i perioder fordi den kan finne på å fly seg selv rett i bakken?

Ikke jeg heller

1 Like

Norwegian kan også gå konk før en evt erstatning kommer.

Dog et større problem for Norwegian er den massive MAX ordren de har. Planen var vel å selge endel av de flyene… Mistenker at det markedet tørker fort inn.

Så, du mener alt utenfor 40 - 60 er binært? Da har jeg helt misforstått deg. Jeg antok du mente konkurs eller tilsvarende for 0-en og kanskje 150+ for 1-eneren