Skal NAS allerede i dag ned på 48kr? Synes det går kjapt.
ja, prøvde en liten trade, men kastet tvert. best og holde seg ute tenker eg noen dager.
21/03-2019 10:26:37: (NAS) Approval of annual financial statements for 2018
Jøsses, børsen er nådeløs nå.
Som vanlig, hadde jeg nær sagt. Det ser ut til at Spettet har skummet fløte ned til 48kr?
Norwegian har forskjøvet leveranser av nye Max. De har omtrent samme kost som 800 (dyre i drift, men billigere å eie og 800 er vesentlig mindre verdt). Hoved gevinsten med nye fly for norwegian er å kvitte seg med dyre leasing avtaler (Karlsen). Det er 18 fly som står på bakken, men de skal ikke leie inn fly for å erstatte disse.
Det blir vel et inntektstap og frem til en avtale om kompensasjon er på plass så er det endel usikkerhet, men kan NAS komme ut av av 2019 med grønne tall?
Jeg er helt grønn på NAS, men syns denne begynner å bli interessant
Vurderer selv inngang på ett eller annet tidspunkt. Men kan nok være lurt å vente til nedtrenden er ferdig og man ser det snur oppover. For øyeblikket blir det mer som å fange en fallende kniv. Det kan gå bra og det kan bli blodig. Mest sannsynlig blodig på kort sikt.
Spekulativ og fin den der.
Norwegian må ha mulighet til å snu skuta og klare seg selv på sikt. Hvorfor skal man ellers gi et bud med oppside hvis motparten «må» akseptere? Å tro at lag eller noen andre slenger noe bedre på bordet nå går vel i kategorien naivt?
Jeg har ingen aksjer i selskapet, men måten norsk finanspresse konstant snakker ned selskapet (og kursen) er rimelig spesiell synes jeg. Lite “se så mye Norwegian har fått til!” Vanskelig å bli profet i eget land .
Tja, Er det riktig at finanspressen skal sitte som en heiagjeng for et selskap som ikke leverer varene ovenfor den eneste parten(aksjeeierne) som betyr noe?
NAS sitt problem er jo at de aldri holder det de lover, og aksjonærene har tapt penger og blitt “tvunget” til å være med på en mengde emisjoner.
Er ikke 48 kr break-even for de som fikk kjøpt rettigheter til 15 kr?
Morsomt. Den eneste parten et selskap leverer varer/tjenester til som betyr noe er altså aksjonærer?
Satt på spissen ja. Det er jo faktisk slik at det er aksjonærene til NAS subsidierer reisene til kundene. Et aksjeselskap skal gjøre det som er i beste interesse for aksjonærene. (det beste for aksjonærene betyr ikke at de ikke skal tilby billige billetter / behandle de ansatte bra osv. Men de nå ha lønnsomhet, og levere verdi til aksjonærene)
Hehe nå er du helt detached fra virkeligheten. Så du mener du subsidierer billetten for folk med kuponger du har tatt i NAS?
Uten å levere varene til KUNDENE overlever ikke bedriften, der skal fokuset ligge. Hva børsen mener er i de fleste tilfeller ganske så fjernt fra hvordan det står til i en bedrift.
Når aksjonærene betaler inn 3 MRD til selskapet så subsidierer de jo kundene. Kundene får kjøpt produktet til en pris under selvkost.
Når børsen ikke har tillitt til selskapet lengre, kan det ikke f.eks hente penger. Og det kan bety kroken på døra. Og da får kundene ingenting, bare enda dyrere flybilletter.
Det du mener er så fundamentalt på vidda at jeg tror jeg bare sier… Javel.
Nå skal man ikke helt glemme at en del penger har gått til innkjøp av nye fly da. Er jo ikke slik at alle pengene har gått til å subsidiere flybilletter.
-
Medienes rolle er å videreformidle faktiske hendelser. Men at enkelte artikler som utelukket er negative og like fantasifulle som Astrid Lindgren på sitt beste, det er greit så lenge man er kritisk/negativ?
-
Aksjeeierne er ikke den eneste parten som betyr noe, det er en av flere parter.
Det er flere stakeholders i NAS: Ansatte, Myndigheter, Kunder, Leverandører (Boeing, Airbus, leverandører av flymaten etc), Fagforeninger, Kreditorer etc.
Det er enkelt å se smart ut på TI.
Etter å ha sett nok av innlegg som dette på TI har jeg faktisk forstått konsensus (hvertfall 90%) her er offer for en relativt vanlig bias, som Schumpeter forklarte på denne måten:
Supply and Demand.