Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

Innsidekjøp før emisjonen, slikt liker vi!

1 Like

Thomas Cook - The oldest travel company in the world

Credit Suisse said easyJet, Lufthansa, IAG and Ryanair could be interested in different parts of the airline business, which it said could be worth 1.8 billion to 3.2 billion pounds. Citi valued the airline at 630 million pounds.

2 Likes

Var det ikke en webcast til Q4 idag?

Dette er jo interessant:

Expect part of order book to be placed in a joint venture, together with a strong Asian partner. Leste at det er inngått en intensjonsavtale, er dette bekreftet?

Edit, yes.

bare jeg som synes det er en uting når folk først prøver å skryte av at de har kjøpt billig, for å så slette posten noen dager senere når kursen har dundra ned forbi der de kjøpte?

9 Likes

Selvfølgelig er det en uting.

3 Likes

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/02/Sissener-De-boer-holde-kjeft-eller-informere-markedet-bedre

Antall aksjer i NAS per i dag: 45.5 mill
Antall nye aksjer ved emi-kurs 70 kr: 42.8 mill
Totalt aksjer: 88.3 mill

Verdi NAS når man regnet på hva det ville koste IAG å kjøpe selskapet: 15 mrd.

+3 mrd kr fra kommende emisjon = 18 mrd.

Så må man trekke fra tap fra 2018. Her er det veldig vanskelig å si hvilket tall man skal sette. Aner ikke hva som var medregnet når analytikerne satte kursmål på 330+. Men det vil nok fortsatt koste et sted mellom 15-18 mrd å kjøpe NAS etter emisjonen.

15 mrd : 88.3 mill = 170 kr per aksje
18 mrd : 88.3 mill = 203 kr per aksje

Dette er bare et veldig enkelt regnestykke hva man kan forvente etter emisjonen. Må også trekke fra evt gevinst ved oppkjøp for å finne reell verdi.

Jeg vil tro at langsiktig kurs vil ligge i området 120-150 kroner. Og høyere om selskapet skal begynne å gå i pluss tidlig 2019.

Kommer man seg inn på 100 kroner i dag, samt 0.9 aksjer per aksje man eier i tegningsretter til 70 kr per stk, så vil man ha et snitt på i underkant av 90 kroner. Noe som skulle gi god sikkerhetsmargin i forhold til langsiktig kursmål.

Så kan man diskutere hvor vidt NAS kan verdsettes til 15 mrd da markedsverdi i dag er kun 4.8 mrd.

Jeg tenker uansett at dagens kursnivå er en god fremtidig investering, om man også har mulighet til å delta fullt ut i emisjonen.

Edit:
Må også legge til at drømmescenarioet er at IAG skulle legge inn et nytt bud og at emisjonen blir skrinlagt.

Det er absolutt et alternativ når man ser hvor kursen er i dag. Godt mulig at Kjos føler seg presset til å godta et bud på 200-250 kroner før emisjonen. Det ville vært bra for alle aksjonærer. Og IAG.

3 Likes

Kan vel ikke prise NAS som vekstaksje dersom de lover nullvekst ?:wink::thinking:

Fra spøk til revolver, blir spennende å følge med etter emisjon. Norge trenger at Norwegian lykkes!

1 Like

Det er langt over mine evner å verdsette NAS. Må bare ta utgangspunkt i hva analytikerne regnet på da de regnet seg frem til at NAS kunne bli solgt for 330,- pr aksje.

Når man ser at mye av aksjene til HBK er belånt, så setter det virkelig press på Kjos når kursen blir presset så lavt som den blir i dag. Jo lavere emi-kurs, jo mer vannes han ut. Og jo høyere belåning blir det på aksjene. Det samme gjelder nok mange aksjonærer.

Hva tenker dere andre om denne teorien:

IAG fikk som kjent avslag på et bud på 330,- pr aksje (spekulasjoner).

IAG var/er helt sikkert veldig klar på disse faktaene:

  • NAS måtte ha penger for å komme opprettholde egenkapital etter Q1.
  • Aksjene som HBK har i NAS er høyt belånt.

Så hvordan kan IAG presse gjennom et kjøp? Jo, de senker kursen til NAS ned, før de får gjennomført emisjon. De gikk ut og sa de ville selge aksjene sine før Q1. Hvem annonserer noe slikt før de gjennomfører det? Henger ikke på greip.

Kursen falt fra 180 til 140 når de annonserte dette. Deretter annonserer NAS emisjonen og kursen dumper ned til 100 kr. Aksjonærene er under hardt press og store urealiserte tap på noen få uker.

Hvorfor annonserte IAG at de ville selge, like før emisjonen ble annonsert? De måtte jo vite at kursen ble sendt rett ned og skape kaos, noe som forsterker nedgangen enda mere.

Med så store verdier som IAG er inne med i NAS, så kan man ikke annonsere salg før det er gjennomført. Om man ikke har en agenda bak da. Dette er noe jeg føler markedet totalt overser.

Før emisjonen ble annonsert, hvor mange hadde takket ja til et bud på 200 kr? Ikke i nærheten nok til å få aksept.

Hvor mange hadde takket ja i dag? Veldig mange. Og iallfall om budet ble 250 kr, altså 25% lavere enn det som ble avslått for under 1 år siden.

For meg så virker dette som et potensielt knallhardt spill fra IAG sin side til å presse gjennom et salg. Alternativet for Kjos virker nå å være langt dårligere enn om han takker ja til IAG.

Må være lov til å spekulere i dette pga timingen til IAG sin avgjørelse om å annonsere salg av aksjene sine. Det rimer bare ikke med all sunn fornuft.

2 Likes

Du er helt klart inne på noe og samme tanken har streifet meg.
Er det dette som er IAG på aksjonæroversikten:
J.P. MORGAN SECURITIES PLC 4.14% 241 928 460 1 879 056 75 640

Hvis det var aktuelt å kjøpe NAS for en mnd siden er det ikke mindre aktuelt nå hvis en legger mcap til grunn.

Ja, IAG som engasjerte J.P. Morgan når de skulle kjøpe NAS.

Min teori sier at kursen holdes nede frem til den ekstraordinære generalforsamlingen som er 19. Februar kl 15.

Det vil si at det kan komme et bud på morgenen den 19. Februar som styret må ta stilling til før EGF senere på dagen. Synes også det er et litt merkelig tidspunkt å holde EGF. Slippe info om emi-kurs rett før markedet stenger. Men på den andre siden så gir det jo styret rom til å diskutere et tilbud tidligere på dagen og legge det frem til alle aksjonærene. :wink:

Ja akkurat.
Underlig at de på et tidspunkt annonserer salg av aksjer samtidig som de øker beholdning med i overkant av 75 000 aksjer. Why?

Er det ikke litt merkelig hvis de skal selge selskapet nå som det kommer en rettet emisjon? Tror ikke IAG får gjennomslag på taktikken sin… Hva ville styret takket ja til om det kommet bud nå? Til hvilken pris?

Kjos sa nylig at de ville vurdere etthvert tilbud som var verdiskapende for aksjonærene.

Aksjene han har i HBK er høyt belånt, noe som svir veldig om man må sette emi-kurs ned til 50-70 kroner. Kjos har ikke penger til å delta fullt ut i emisjonen. Så de vil helt sikkert godta et bud på under 300 kroner om det skulle komme. Jeg tipper de hadde sagt klart ja til 250 eller lavere også.

2 Likes

Det er nettopp det som er H.L.
Kursen gruses og et nytt bud legges fram. Det er majoriteten av aksjonærer som bestemmer om budet skal godtas eller ikke.
Mulig Kjos også spiller et spill og kan se ut som han taper den.

Blir spennende og se aksjonæroversikten på mandag igjen.

1 Like

Må bare si det igjen, dette er bare spekulasjoner basert på timingen til IAG sitt plutselige valg om å gå ut offentlig, rett før emisjonen ble annonsert.

Går man inn i NAS i dag, så bør det være med langsiktig horisont. Hvis ikke kan det bli en kjedelig affære. Å basere investeringen på oppkjøp før emisjonen, er ren gambling.

2 Likes

For min del er jeg langsiktig i NAS. Kan ikke se for meg at selskapet går konk, føler det alltid kommer en eller annen form for redningspakke når det gjelder sånne store selskap som Norwegian. Dessuten ville jo flybillettene bli dyrere ved et monopol med bare SAS som aktør, og NAS er vel et godt bidrag for den norske stat i form av skatteinntekter etc