Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

Opp 15% på en dag gitt, tipper en liten rekyl på trafikktall for november rett under forventning i morgen tidlig, men over nyttår virker det å komme over 300 igjen sannsynlig.

2 Likes

HAHAHA :smiley:

1 Like

255 nå. Billig aksje? Fremtidsutsiktene ser bra ut.

Ikke nødvendigvis billig, men den kan gå om Ryan air avtalen kommer i boks.

1 Like

Ja da blir det jo enda bedre stemning. Syntes long-haul satsingen ser glimrende ut og at det er mye potensiell oppside her for en long-posisjon.

1 Like

33 posts were merged into an existing topic: Norwegian Fundamentale Forhold (NAS) :airplane:

Mulig det bare er meg, men NAS går ikke konkurs. De kjøpes opp før de går konkurs? Eller er det bare ungdommelig overmot og naivitet fra min side?

SÅ lenge de klarer å betale for seg går de ikke konkurs. Eller…? Hmm kom til å tenke på hvis lånene de har er knyttet opp til aksjekursen kan det kanskje ødelegge litt… De får skaffe litt lån i NOFI :wink:

Man kan fort tenke at de er too big to fail, men de er også alvorlig høyt giret allerede.
Skulle man komme i et konkurs/oppkjøpsscenario så vil de nok bli kjøpt opp, men kursen er nok neppe 300kr da

Kun flyene som har verdi og de eies ikke av Nas

Kilde? Har ikke fått med meg at Norwegian har solgt seg ut av Arctic Aviation Assets.

Greit nok at flyene er kjøpt på lånte penger, men både Max8-flyene og a320neo ble jo kjøpt inn med store rabatter og kan omsettes ut i et potensielt presset marked med lite tap. De har også kjøpsrettigheter på ytterligere 50 Airbus og 100 Boeing. De har vel til og med leaset ut 12 av a320neo til Asia.

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=307184

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=297261

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=383163

1 Like

Somsagt flyene eies ikke av Norwegian. Hvor stor eierandel Norwegian har i leasingselskapet vet jeg ikke

De har leaset et fåtall av sin nåværende flåte, for å dekke et gap. Ordren på de nye flyene, som nå er på vei er kjøpt av NAS, ref. børsmeldingene over. Disse flyene har NAS fått til så fordelaktige priser - og som første selskap i verden, noe som gjør at de kan leases videre ut i et presset marked til en god pris.

1 Like

Det er et datterselskap som eier flyene, så sånn sett ikke relevant. NAS har en strategi med utstrakt bruk av datterselskaper for å kunne være fleksible i hva som er eid og leid i ulike sammenhenger. Mer relevant er det at flyene brukes som sikkerhet for nye fly ettersom NAS foretrekker lån fremfor emisjoner. For aksjonærene innebærer det at verdiene deres ikke vannes ut ved vekst, men samtidig innebærer det at man får lite eller ingenting ved en eventuell konkurs ettersom da utlånerne står først i køen. Det er altså ikke nødvendigvis dårligere, bare annerledes. Det ivaretar aksjonærenes interesesser på en god måte i vekstfaser.

1 Like

NAS kom med 1Q tall som virket svakere enn ventet, men aksjen stiger. Paretos analytiker forklarer.

2 Likes

Kanskje det er NAS man skal kjøpe nå med lav oljepris og høye passasjertall og mye shorting.

Men TA ser vel ikke så bra ut?

TA hos nas ser elendig ut. Er vertfall min nybegynner erfaring. Har fulgt med på NAS siden den var i toppen av den nedadgående trenden på ca 270. Vurderte å sette en short pos men tørte ikke :joy:

Noen nye vurderinger på NAS? Er det en kjøpskandidat gitt et lengre perspektiv?

Tøff uke for Norwegian :confused:

Når de sleit med nøyaktig det samme ifjor, så virker det bare amatørmessig.