At Norske medier hetser Nas er vel ikke riktig, men mitt inntrykk er at de ikke er så objektive som de burde være.
“This is encouraging, but it still has a mountain to climb. New accounting rules this year oblige companies to include operating lease liabilities on their balance sheets. As a result, Norwegian’s now shows almost 62 billion kroner ($7.2 billion) in net debt. That’s a lot for a business that may struggle again to make a profit this year. Rising oil prices aren’t helping.”
Finansieringen er i og for seg god. De har en lav rente på sin gjeld som demonstrert ovenfor. Det er alle enige om.
Du trenger ikke være blant de smarteste TekInvestor for å se at selskapet har en syltynn balanse.
Det er ingen selskaper på OSE som er mer giret enn dette, meg bekjent. Om vi ser bort fra jalla selskaper.
Operating Leverage: 11,2x
Financial Leverage: 10.7x
Du må gjerne være positiv, men det må være basert på din argumentasjon, data og matematikk.
Det er en kun en teknisk greie som egentlig ikke endrer NAS sin situasjon.
Jeg registrerer at selv Bloomberg kunne skrevet at disse eiendelene også ble lagt til som eiendeler på balansen…
Dette med oljeprisen er ett tveegget sverd. NAS har den nyeste og mest drivstoffgjerrige flåten i verden. Man kan anta at appetitten for NAS og akkurat de flyene kan bli større fra andre aktører om aksjen blir priset billig? Sannsynligvis…
Det vil være en fordel for de store i USA eller Lufthansa å bare kjøpe ut hele flåten, fremfor å måtte vente i flere år hos Boeing eller Airbus.
Jo men sammenlignet med alle de andre selskapene som flyr 737-300 og lignende er jo Norwegian sine 737-800 for Audi å regne
Jaja, da snur det vel nordover før helga da.
Nå er vel alle blitt negative
de store pengene ligger jo i å være kontrær. Om Norwegian snur oppover er potensialet stort (det ser jeg også).
Norwegian omtales fra 48,30min
Kreativt å foreslå at SAS streiken kom på verst tenkelig tidspunktet. Det kunne vel strengt tatt ikke vært bedre for NAS… Skal høre mye, men denne streiken er alfa omega.
*We all agree that pessimism is a mark of superior intellect.
Her er vi faktisk helt enige.
Det som overrasker meg er at norwegian ikke tar mer betalt. Har nå sjekket endel av pendlerrutene og prisene her er ikke høyere enn det som forekommer i andre travle perioder. Dvs ALT koster maxprisen. men de har ikke økt maxprisen.
Jeg forsto det som at han mente streiken ikke kunne kommet på et verre tidspunkt med tanke på at vi får 2 selskaper i krise, ikke nødvendigvis at streiken var forferdelig for Norwegian sin del.
Skulle bare mangle at de ikke benytter seg av situasjonen. Kan aldri tenke meg at SAS ikke ville gjort noe av det samme.
Tingen er , de har faste satser, og prisen hopper opp til korrekt sats etter hvor fult flyet er. Disse satsene er ikke økt . Iallefall ikke på SVG-OSL. OSL-SVG. OSL-BGO, BGO-OSL, OSL-TRH, TRH-OSL
Som er de rutene det går mest passasjerer på. Men forventer man billetter til 299 så får man jo fort sjokk.
Det handler litt om PR. hørte dem på radio og de kunne fint dekke deg bak at dette var automatisk utfra hvor fullt flyet er.
Jeg korrigerer meg selv.
De har økt maxpris.
Dette er det dyreste jeg har sett Stavanger oslo til før.
Men!
Dette dukket opp en søndag vhor det kun er 1 fly med ledige billettter.
NAS tar seg veldig godt betalt særlig for siste 20% av setene. Du må nesten se på prisene, mye av det er relativt hårreisende om du skal ut å reise i to-spann, student eller familie.
Husk på at NAS er et lavkost selskap… De kan ikke bare skifte forretningsmodell over natten, fordi det passer dem. Enkelte ruter er det mer konkurranse på enn andre f. eks Stockholm - London er det flere om beinet.
I April har de hatt mye pre-bestillinger, men de får en eksepsjonell start på Mai med mindre pre-bestillinger som kommer til å slå mye hardere ut på yielden.
Tromsø & Ålesund - London
Bergen, Bodø, Stavanger, Oslo, Molde, Kr. Sand, Ålesund -> Stockholm
Bergen, Bodø, Stavanger, Oslo, Molde, Kr. Sand, Ålesund -> KBH
Dette er ett knippe ruter som er blitt hyper profitable, hvor siste 15% av setene går for opptil 8.000,-
Det er et lærebok eksempel fra handelshøyskolen på tilbud / etterspørsel…
Bestilte jobb tur til midt i Mai t/r Oslo - Stockholm med NAS til knappe 1300,- på mandag. Syntes det var billig. De kunne nok jekket opp prisen litt frem i tid også for mange velger jo bort SAS de nærmeste ukene.
Det kan faktisk det :=)
Spesielt på de store pendlerrutene jeg nevnte i posten over. Oslo-Trondheim er jo den ruten hvor det er flest Pandion og Diamantmedlemmer ( hos SAS) i verden.
Men jeg ser at de faktisk har økt maxpris som er bra, for de trenger pengene.
Fly fra Tromsø er nesten ikke representativt, fordi det er dyrt uansett om det er streik eller ikke.
“Streiken vil ikke omfatte ruter operert av innleieselskapene City Jet og heller ikke SAS’ irske selskap, SAS Irland.
Som en tommelfingerregel vil flyvinger mellom England og Norge, samt mellom Spania og Norge, bli utført av SAS Irland og således ikke omfattes av en konflikt.
Også en rekke innenriksflyvninger vil gå som normalt fordi de flys av City Jet.
Dette gjelder både på de rutene mellom Oslo og Stavanger, Trondheim og Bergen, men også avganger mellom Oslo, Stockholm og København.”
Du kan ikke se på ruter der SAS fortsatt flyr.
Du svarer også før du har lest hele innlegget, takk for det.