Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

Joda det går noen citijets, eller Cimber fly for SAS, men det er fortsatt masse kanseleringer på de rutene og dette er de rutene i Norge med mest folk på. så de er ganske relevante siden det er her det blir penger.

og når du får hele sånne dager som dette.

Så viser det jo at poenget mitt stemmer :wink:

Ja, det er utsolgt. NAS printer penger, akkurat nå.
Det er ikke så mye å være uenig om. Prisingen overlater jeg til de som kan det best, nemlig selskapet. :wink:

2 Likes

Siden dette er blitt ett reiseforum får jeg flette inn at du kan reise BGO-LHR for 2600t/r med KLM.:earth_africa::airplane:

1 Like

Med forbehold om at det som står her er riktig, kan jeg ikke skjønne annet at det må gjøre styrke NAS sitt krav mot Boing.
Egentlig er dette bare trist for alle.

1 Like

Boeing har ikke klart å levere ferdig vare iht avtale så det må da opplagt være en erstatning inne i bildet

https://thepointsguy.com/news/boeing-faces-a-possible-legal-nightmare-with-airlines-for-the-737-max/

Verre for Norwegian er det hvis MAX ender opp med et stigma:

Flere her som husker problemene med dash 8 q400?

2 Likes

Det er særlig den nederste delen av det første innlegget jeg reagerer på:

MCAS-systemet i perfekt ordren er fortsatt et tragisk feilprogram. Hvorfor sikkerhetsinspektørene ikke utpekte feilen i dette systemet som katastrofalt i deres sertifisering av flyet er et spørsmål som forhåpentligvis blir besvart etter at undersøkelser viser opp hva som gikk galt i prosessen som førte til disse krasjene. Men hvis det viser seg at ikke bare det sikkerhetskritiske MCAS-systemet var dårlig utformet, men at fremmedlegemer som ble produsert av Boeings produksjonsprosess, skader den ene sensoren den stolte på, som foreslått av den anonyme Boeings ansatte, så kan jeg ikke se hvordan denne situasjonen kan bli verre.

Slik jeg forstår dette er det ikke selve MCAS systemet som har sviktet, men kun en av 2 sensorene som styrer MCAS var i funksjon. Det utrolige er at kun den ene ble benyttet av programmet til MCAS, regner med at det var 2 for at den andre skal ta over med feil på den første.
Hvordan de kan unngå å teste dette er oppsiktsvekkende, særlig når flere piloter hadde rapportert feilen før den første styrten og Boing hadde laget en rutine for hva pilotene skulle gjøre dersom feil oppstod.

1 Like

MCAS systemet sviktet i hvert fall på den måten at pilotene ikke ble opplært i hvordan der fungerte. Så piloten viste ikke hvordan slå det av… Viste heller ikke at det kunne resettes hver gang man dro tilbake spakene…! Dermed ble bevegelsen langt større. I rapporten ble det løyet flere steder om hvor stor effekt MCAS faktisk hadde. Dvs hvor mye bevegelser og skade det kan forårsake.
De skal vel kunne få deg til, men først må de ha en faktisk sertifisering og gjennomgang man kan stole på.

Som du sier gjorde de også en skummel feil ved å benytte seg kun av en sensor. Ikke bruke begge til sammenligning eller backup osv. Så det var dårlig ingeniør arbeid.
Men selve rapporten ig sertifiseringen av MCAS er helt på trynet og viser at de ikke har gjort en god jobb.

Las du artikkelen jeg sendte? Den er lang, men nok til å gjøre en mistenksom for hvor sletr arbeid FAA og egentlig Boeing gjør… Bare tenk hvor mye mer som kan finnes om dette er måten de jobber på.

2 Likes

Dette er vondt som passasjer å få vit må jeg personlig si. Er ikke spesielt god i å fly fra før heller …

Men for nas sin del: det jeg er MEST redd for er at deres investering i disse flyene blir nesten et tap, da ingen vil kjøpe dem. Så dette er det værste med alt mener jeg, samt kortsiktig at inntjening og EK påvirkes

Ja det er oppsiktsvekkende hva som kommer frem her.

Klart, jeg tror nok man trygt kan regne med at i fremtiden vil dette være veldig kjent for MAX piloter, så har vanskelig for å tro at risikoen vil være veldig stor.

Det “verste” scenarioet angående MAX. Er at Boeing må sertifisere det som et nyttt fly eller ny modell med store endringer. Dette vil utsette oppstarten av bruken av MAX flyene til Norwegian og det vil gi et mye lengre opplæringsprogram.

Dette er dog worst scenario. MAX flyene har faktisk et såpass bra drivstoffforbruk at det vil være attraktive fly for flyselskapene.

Worst worst worst case scenario er vel heller at det viser seg at de rett og slett har satt så kraftige motorer på et lite og gammelt design at det ikke lar seg gjøre å få tilstrekkelige sikkerhetsmarginer på det så hele skiten må revideres.

Jeg har vel ikke stor troa på det da. Men man ser at det mumles litt om det.

Jeg tenker det er en tanke som er mer FUD enn noe annet.

1 Like

http://www.peterwarren.no/2019/05/en-mislykket-strategi/

2 Likes

Peter Warren er den beste kommentatoren i Norge når det gjelder å sette fingeren på hvor jævlig dårlig governance det er både på selskapene og på børsen generelt.

4 Likes

Boeing vil få et erstatningskrav.

Men det vil ta årevis. Og Boing kan slå den sivile delen sin konkurs før en sånn sak er i boks.

På en annen side kan også Norwegian gå tom for penger før en sånn erstatning er i boks.

La oss ikke overdramatisere da. :slight_smile: Selv om Boeing vil måtte erstatte absolutt hele MAX produksjonen sin, så er jo det kun en begrenset del også av den sivile produktporteføljen deres., selv om jeg ikke vet hvor stor andel den utgjør. De kverner vel fremdeles ut dreamliner, 747, 777, 737-800 etc etc etc.

At boeing kan gå konkurs er ikke umulig. sjekk hva de produserer og hvor stor del av ordrereserven MAX er.

737 utgjør vanvittig mye av volumet. Og MAX var jo neste versjon etter NG. Så det er et ekstremt viktig produkt for dem.

747 er mer eller mindre ferdig. De leverte 6 i 2018. 777 skal komme som ny modell, så det har de masse kostnader.

1 Like
1 Like