Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

Jeg hører det mye synes jeg, at de som selger short er så mye smartere enn alle andre, blir nesten som en vandrehistorie. “These geniuses with all the moolah, hiding in the shadows, waiting for stocks to fall apart, picking up the pieces”
Heldigvis er det vel mange andre som tilsynelatende har mer peiling enn oss her på TI som har satset mer enn 140+ mill på at den skal svinge andre veien også, om man skal bruke det som en indikasjon på kurs retningen mener jeg.

1 Like

Sier ikke at de er smartere, men at de bruker mer tid på å sette seg inn i selskapet og kanskje har erfaring fra mange lignende selskap.

Får håpe vi ser mange slike positive meldinger fremover. Noen kanskje innser sine feilvurderinger da?
Artikkel av: Stian Jacobsen

1. mai 2019 - 16.44

Norwegian Finans Holding har hentet inn Arctic Securities for å kjøpe tilbake egne aksjer for inntil 160 millioner kroner. Ifølge en børsmelding vil det skje gjennom en såkalt «reversert bookbuilding-prosess».

Aksjene skal primært benyttes som oppgjør til Norwegian i forbindelse med Lilienthal-avtalen.

2. mai kunne vi lese at Norwegian Finans Holding hadde inngått en bindende avtale med Norwegian og HBK Holding AS om å overta alle aksjene i det irske selskapet Lilienthal Finance Ltd.

Lilienthal ble opprettet i 2018, og har etter avtale med Norwegian av 7. desember 2018 eksklusiv rett til å drive bankvirksomhet i Europa unntatt Norden etter samme modell som Bank Norwegian har i Norden.

Du tror ikke at fond/investorer som driver med shorting bruker litt mer tid på å sette seg inn i ett firma enn f eks det du har gjort? Deres nedside er mye større enn ved å gå long, de har derfor kjempe incentiv til å faktisk gjøre en god jobb.

Edit:
Hva mener du med den meldingen? Det er gammelt nytt at NOFI skal gi penger/aksjer til NAS.
NOFI som skal gjøre aksje tilbakekjøp her, det gjelder ikke Nas aksjer. Selvsagt eier Nas andeler i NOFI, men dette har begrenset effekt på kursen. Aksjene forsvinner ikke som normalt med tilbakekjøp, de blir bare overført til NAS.

3 Likes

I tillegg så har de et stort nettverk hvor de trolig får informasjon som ikke er lett tilgjengelig for de fleste av oss.

Men av og til går de selvfølgelig på en shortskvis, som da IAG meldte interesse.

Jeg forstår hvorfor mange velger å gå short i NAS, synes bare perioden som ligger foran oss på kort til mellomlang sikt har potensielt positive triggere, med joker på lur kanskje. Etter lang tids nedgang, med kurs langt under hva det kostet å delta i emisjonen så er det spenstig mener nå jeg å pøse på med short nå. Spennende å se hvordan de takler obligasjonslånet mot slutten av året. Om de lykkes på lang sikt så blir det bra, men som dere påpeker så er det jo mange hinder å overkomme før den tid.

2 Likes

Det går nødvendigvis ikke mer på tid. Hedgefondene har ofte god tall og samfunnsforståelse… Det er også en himla stor forskjell på hjemmemarked og utemarked.
Investorer/Analytikere i Norge kan mer om norske bedrifter og det som foregår i Norge enn f. eks noen som sitter i USA eller London (gitt at kunnskapsnivået om aksjemarkedet er det samme).

Når det gjelder hedgefond som er short NAS så har jeg registrert at endel av disse er rene kvante-fond. Dvs at de ikke bruker noen tid på kvalitativ analyse, men går etter selskaper som gjerne taper penger med mye gjeld i en asset-heavy bransje. Akkurat det er super-standard oppsett, også kan det tenkes at de har flere filtere for å sortere ned til ønsket mengde kandidater.
Noen bruker generelt også høy prising på bok/NAV. Det er ikke så mye hokus-pokus egentlig.

I tillegg shorter de gjerne et knippe med de, gjerne 10-100. Ett annet eksempel er TSLA som mange av de samme hedgefondene shorter av samme årsak som NAS.

4 Likes

Hvordan tolker dere denne meldingen? Er det ytterligere problemer med Dreamlinerne, eller grep de tar etter alle utfordringene med 787 Max og Dreamlinerne?

Trøtt i trynet her :stuck_out_tongue:

Synes Norwegian tar en voksen avgjørelse i en vanskelig tid.
Tidlig ute med å kutte daukjøtt. Dette er vel helt i tråd med øvrig spareprogram.:+1:

De gjør de tiltakene de trenger for å evt kunne sparke piloter dersom problemene vedvarer. Jeg tror de må varsle dette i forkant. Litt sånn som når det varsles at det kan komme en streik ( siden dette må varsles x antall dager før man faktisk streiker).

Ellers er NOFI kraftig opp i dag. + 2,48% nå.

1 Like

Godt mulig jeg ikke har fulgt med her men trodde NAS stort sett hadde løst Dreamlinerproblemene. Er ikke disse i vanlig drift nå?
Har NAS meldt at de har satt Dremlinere på bakken? Når i tilfelle?

Fant denne artikkelen, kjenner ikke til 100% om dette er samme motortype Norwegian har ,men jeg antar det. @aksjefokus vet du?

https://www.godsavethepoints.com/2019/04/02/rolls-royce-engine-problems-continue-boeing-787-10-dreamliner/

1 Like

Nei de har ikke meldt det, bare jeg som leste meldingen feil. Bra at de tar ytterligere grep i en vanskelig tid. Dreamliner problemene som jeg forstår det strakk seg inn i Q1 og er vel for det meste ordnet opp i.

I meldingen du la inn står jo dette:

Hvis dette stemmer må jo det bety at det er nye problemer med Dreamlinerne. Eller?

1 Like

Vet ikke?

Synes det virker veldig merkelig med en slik melding uten noe informasjon fra NAS. Sitter litt med en misstanke om at den som har skrevet det blander MAX og Dremliner problematikken litt og at dette egentlig har opphav i MAX flyene som er satt på bakken.

1 Like

Norwegian har 2 problemer på flyffrontene akkurat nå. De har 737 Max som står på bakken, også har de RR problemene på 787. RR problemene tar tid å fikse, samt at det nå virker som det også kan være trøbbel med den “nye” motoren som det ikke skulle være noe galt med.

Bevisst eller ubevisst innblandet fake news? Ser ikke bort fra noe lenger.

Det blir vel å strekke det litt eller?

RR problemene tar tid å fikse, samt at det nå virker som det også kan være trøbbel med den “nye” motoren som det ikke skulle være noe galt med.