Det er ganske krise egentlig. Selv om det virker som Norwegian har klart å ri av stormen for sommerprogrammet som kanskje er det viktigste.
Dette er jo et nytt problem som ikke har noe med styrtene å gjøre og det som må godkjennes i forbindelse med det.
Selvsagt ikke positivt og kan selvsagt føre til en enda grundigere gjennomgang før flyene godkjennes men viktig å ikke blande kortene.
Slik jeg leser saken så er det deler på vingene som er levert av en underleverandør uten at denne har varmebehandlet delen slik den skal for å blir ekstra holdbar.
Sissner har vel ikke short?
han sitter jo med aksjer og sier de skal opp.
https://www.faa.gov/news/updates/?newsId=93206
Var forresten ikke riktig antall i linken jeg postet ovenfor, 179 Max er kanskje det korrekte antallet. Ikke at det betyr så veldig mye, det viktigste er jo egentlig bare at de faktisk har brukt deler av for lav kvalitet/standard.
“Boeing, the world’s largest plane maker, said it has identified 20 737 MAX airplanes most likely to have the faulty parts and that airlines will check an additional 159 MAXs for these parts.”
Evt kanskje mindre enn 179 også.
“Tim Clark, president of Emirates, told reporters in Seoul that it could take six months to restore operations as other regulators re-examine the U.S. delegation practices. “If it is in the air by Christmas (Dec. 25) I’ll be surprised - my own view,” he said.”
@UNO ja nå snakker vi.
Plutselig er det 2020 neste.
@evilfreud de har vel sikret seg til sommeren, tror det var juli? Blir fort konkurranse nå om å få taki de ledige som finnes utover høsten.
Har NAS fått satt salget på flyene på vent i ubegrenset tid eller? Den utsettelsen reddet jo NAS l stor grad, men var vel ikke en kansellering. Vet du @aksjefokus?
Fra artikkel:
The newly discovered issue affects 148 slat tracks produced by a single supplier, Boeing said. The company said it believes 20 737 Max and 21 737 NG planes may have defective slat tracks. But the FAA advised airlines to check an additional 179 Max planes and 133 NGs to determine if there parts are also faulty. Of the group that needs to be inspected, 33 Max and 32 NG planes are in the United States.
Er jo sommerprogrammet som er viktig fordi det er mye trafikk da. Høsten og mot Jul er det ikke så kritisk fordi det generelt er mindre produksjon.
Så da regner du med at NAS har lagt inn i sin kalkyle for vinterprogrammet at det ikke blir noe problem om MAX må stå på bakken til over nyttår, når de valgte å selge fly tidligere i år? Gamle fly ut av flåten til høsten. Nye fly stående på bakken. Eneste positive er vel at RPK vil øke mer i prosent enn ASK i trafikktallene, i alle fall om de justerer tallene for MAX-flyene. Det vil jo se bra ut. På papiret.
Stoppet de ikke salget av fly pga MAX problemene, de hadde jo 3 fly som skulle selges som ble stoppet for å dekke inn noe av MAX tapet.
Nei? Ikke så vidt jeg har fått med meg i alle fall.
25.8.18: avtalt salg av seks 737-800 med levering mellom november '18 og august '19.
24.10.18: avtalt salg av to 737-800 med levering i Q3 '19.
3.4.19: avtalt salg av to 737-800 med levering i Q3/Q4 '19.
“The sale is in line with the Company’s strategy of capitalizing on the scale built up over the last few years and the changed focus from growth to profitability. This announcement is an extension of the information provided in the stock exchange announcement “Norwegian strengthens its balance sheet through a fully underwritten rights issue of NOK 3 billion” on 29 January, where sale of aircraft was highlighted as a measure to reduce capital expenditures, in addition to postponement of aircraft deliveries.”
Edit: Når man går inn i vintersesongen 2019/2020 vil man altså ha ti fly færre enn man hadde ved utgangen av sommersesongen 2018. Justerer du for MAX-flyene som p.t. ser ut som står i fare for å bli stående på bakken vil man i vintersesongen 2019/2020 ha hhv. 28 færre enn man hadde ved utgangen av sommersesongen i 2018 og 26 færre enn vinterprogrammet i fjor. Gjelder eide narrow body (737-800 og 737 MAX8); ikke tatt med leasede fly, dreamlinere eller Neo.
NAS utsatte noen salg, men husker ikke om vi fikk vite hvor lenge.
For om de følger planen du viser til, blir det selvsagt mye mer kostbart å leie inn fly. Hittil gikk det fint pgr utsatt salg.
Ja, ok. Det har i alle fall jeg ikke fått med meg, og kan ikke se at det er børsmeldt særskilt. Kanskje nevnt ifm. Q1 eller i prospektet for emisjonen?
Uansett, poenget mitt var simpelthen bare at man står i fare for store wet lease kostnader. Så kan man skylde på RR og Boeing (noe som slett ikke er urimelig) og hevde at de er erstatningsansvarlig for alt tap. Men det hjelper lite om du ikke har likvide midler til å dekke det tap som oppstår frem til en (eventuell) erstatning tilkjennes - det er ikke sikkert man kompenseres fult ut - eller over hodet - og det er uansett lite trolig at påløpte kostnader vil kompenseres løpende, etterhvert som de oppstår.
Så har du spørsmålet om hvordan NAS eventuelt kompenseres i tillegg (kontanter, prisavslag på fremtidige leveringer, kostnadsfri service- og reparasjon osv.) Noe er definitivt mer fordelaktig enn noe annet gitt NAS finansielle status p.t.
Hvilke tanker har dere rundt trafikktallene som presenteres på Torsdag?
Jeg håper og tror de leverer gode tall, men de vil vel også rapportere urealisert tap på fuel hedge etter det bratte fallet i oljeprisen ved månedsskifte. Hva tenker dere om kursutvikling, skal vi under 30 kr, opp mot 40 kr eller status quo?
Synes det er helt utrolig at det fortsatt stiger jevnt og trutt i short.
Ser ikke for meg at kursen “bare” går ned 10% fra dagens nivå, om den skulle ned. Virker som det enten blir 15-20 kroner, eller 60-90 kroner.
Jeg personlig har troen på sistnevnte scenario i løpet av neste 18 mnd. Men samtidig må jeg erkjenne at de som shorter stort i NAS, sannsynligvis innehar mye mer kompetanse enn meg selv. Så derfor er jeg veldig skeptisk, selv om jeg tenker at dagens inngangspris er sykt bra.
Man skal være noe forsiktig med å kreditere enkelte utenlandske aktører for mye kunnskap, spesielt på Oslo Børs. Nordmenn som investorer vil sannsynligvis ha en bedre forståelse av Oslo Børs enn hedgefond som sitter i London/New York og andre steder. Det er også vanskelig å si noe om spesifikke fond sin plan, når man ikke vet helt hva de holder på med. Business is local, og det uttrykket er så riktig.
En veldig vanlig kvantestrategi er å shorte mange selskaper av gangen som taper penger og samtidig har mye gjeld. For så gå long selskaper som har en høy fri kontantstrøm yield og lav verdsettelse. Dette er i korte trekk “bread and butter” strategien hos f. eks https://www.gothamfunds.com/default.aspx
Det kan godt tenkes at dagens inngang er god, du betaler hvert fall 0,- for fly, slots, ruter, infrastruktur, og 50% av OSM Aviation (det er et joint venture).
NAS prises til under kassaverdien ved utgangen av Q1+NOFI. (Normalt sett skal NAS tjene penger i Q2 og trafikktallene på Torsdag kommer til å gi en indikasjon på nettopp det). Når Sissener prater om at noen har glemt kalkulatoren, så er det nettopp dette han sikter til.
Her snakkes det om det.
Den avgjørelsen der kan fort ha vært veldig lønnsom for Norwegian
Ja uten tvil har det vært veldig lønnsomt! Reddet seg nok fra massive tap der.
Spørsmålet er bare om salget er utsatt på ubestemt tid slik at fordelen fortsetter. Usikkert om de kan bare utsette salget til ubestemt tid, kjøperne må jo ha noen krav. Så evt må jo kontrakten brytes og de må finne nye kjøpere, kostnadene til å leie inn nye fly er jo såpass høye det sikkert er verdt det. Hittil har det ikke blitt snakket om, men så spørs det om NAS faktisk beregner med at flyene ikke kommer til å fly før sent i år enda. Hittil er vel sensommeren det som har vært snakket om og kanskje planlagt for.
Hvilke kjøpere? Flyene er ikke solgt…