Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

4 Likes

Leverer fortsatt kvalitet og meldingen viser at det er store verdier i selskapet i tillegg til flyparken de eier.

2 Likes

Analytiker Odd Weidel i Sparebank1 Markets sier til Finansavisen at han mener 13,1 prosent av alle aksjene i flyselskapet er lånt ut til shorting.

Da British Airways-eier IAG annonserte sin interesse i Norwegian i fjor vår, var shortandelen i Norwegian på ca 9,38% … Akkurat nå er det shortet minst 9,4 prosent, omtrent like mye som like før IAG-interessen… Jeg tror det kan komme en fin shortskvis med den riktige meldingen… Nytt bud/JV

Du er ikke alene om å tenke det @H.L :wink:

Noen som har tilgang til denne?

Sendte deg en PM :slight_smile:

1 Like

Topp 20 eier pr. kvartalsrapport fra april ca. 55.2% av aksjene. Shortandelen er ca. 13.1% i følge Sparebank1. Da står vi igjen med 31.7%. Av disse er det vanskelig å anslå hvor mange som er long og hvor mange som er inne kortsiktig.

Men det skal ikke mange av de 31.7% til for å skape en shortskvis. Holder at f. eks litt mer enn 1/2 av dem holder på aksjene.

This can get interesting. Sommeren er like rundt hjørnet og jeg heier på Kjos!

5 Likes

Kjøpte litt nå :slight_smile: klarer ikke heeelt se hvrofor det er så mye negativitet

Spent å se om støtta på 30,00 holder

Bryter 30kr så ser vi 23-24kr innen kort tid.

1 Like

Da laster jeg med begge henda

2 Likes
1 Like

FAA-sjef: Boeing Max utvilsomt i luften senest desember

Boeings 737 Max 8-fly vil utvilsomt være i luften igjen senest i desember, ifølge uttalelser fra sikkerhetsledere i USAs luftfartstilsyn FAA.

Det er enda ikke mulig å gi en nøyaktig tid for når flyene kan være klar til å bli gitt tillatelse av FAA, men at det kommer til å ha skje i 2019 er en selvfølge, sa sikkerhetssjef Ali Bahrami på en flysikkerhetskonferanse i på onsdag, ifølge Bloomberg News.

Ali Bahrami uttalte i sin tale at FAA “er under press” men forsikret at Max 8 ikke vil bli gitt tillatelse til å bli tatt i bruk til myndigheten finner ut at modellen er trygg.

“Det er ingen tidsplan,” sa han.

1 Like

Norwegianaksjen sin kursutvikling reflekter at det underliggende i bedriften går feil vei. Det er beklagelig ovenfor alle stakeholders. De det svir først for er aksjonærene.

1 Like

Vi går inn i den absolutt travleste perioden i året, slutten på Q2 og hele Q3 med fuelpriser som er langt under fjorårets.

Hedging:

Fuel forbruk i metrisk tonn for 2018 (Gir en viss ide).
Q3 18’ 547,843 -
Q2 18’ 506,751 -

1 Like

Nå når oljeprisen faller; slår det negativt?

https://www.indexmundi.com/commodities/?commodity=jet-fuel&months=300

Sensitivitets Analyse:

Formel:
$ 650 = (430000*650)+81 480 000
Osv.

Prisen per tonn var på samme periode i fjor ca: $690 m/t.

1 Like

Om prisen fortsetter ned eller holder seg lav, vil Q3 bli bra siden de har ikke så mye hedge. Bare rundt en femtedel i forhold til rundt halvparten som i Q2.
Så dette kvartalet blir jo ikke da så bra. De nevnte vel sist de hadde et par hundre millioner i tap hittil i kvartalet, det bør vel nå kanskje ha blitt mer.

1 Like

Man må nesten prøve å sammenlikne kvartal med fjorårets kvartal på grunn av de sesongmessige variasjonene i bransjen.

Inntjeningen hittil i Q2 har vært signifikant bedre enn Q2 i 18’ - Selv med MAXene på bakken.
Q2 kan faktisk bli bra, og det prises ikke inn i markedet. Jeg har vært i kontakt med noen forvaltere som har begynt å se på dette, men det er fortsatt vanskelig å anslå om snuoperasjonen er i gang og om de vil lykkes.

Alt avhenger av hvor mye de har klart å kutte andre kostnader.
Om det er slik at de har klart å kutte ruter med tap, som trafikktallene for Mai kan gi en indikasjon på at de har gjort, da kan Q2 potensielt bli en overraskelse med 400-700m NOK på bunn.

Yield:
April 19: $0.41 April 18’: 18 $0.35
Mai 19: $0.38 Mai 18: $0.36
Juni 19: ? Juni 18’: $0.42

2 Likes

Jeg mente ikke tap som på bunnlinjen, men urealisert tap pgr hedging. Syntes å huske det var snakk om et par hundre millioner sist, nå går det vel litt mer opp siden prisen fortsetter å falle og over halvparten er hedget i Q2.

“The Group has entered into term contracts and
options during the period. By the end of May, the
Group estimates a quarter-to-date loss of NOK 177
million including losses of NOK 135 million related to
unrealized hedge positions.”
Dette var det jeg tenkte på.

Q3 derimot ser mye bedre ut om det fortsetter. Det ser jo ut som de har klart å øke inntjeningen, som du sier så gjenstår det å se kostnadskuttene som de har satt høye forventninger til. De har gjort flere tiltak hittil, blir spennende å se hvordan resultatet blir på bunnlinjen.

Lav oljepris er jo redningen vår! Takker :slight_smile: