Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

Kan fort bli en formidabel short-squeeze her :blush::blush:

Hvorfor skulle det bli det? Alle vet Norwegian må hente penger

Det er din påstand

2 Likes

Åååå??? Er du “alle” eller er du bare en av de som glemte å kjøpe på bunn?

Lite utdrag fra morgendagens FA:

Trangt i døren?

Med en relativt langvarig oppgang i en aksje er det normalt at shortere vurderer posisjonene sine. Om dette forsterker oppgangen i Norwegian er uvisst, men det registreres at blant andre Marshall Wace har redusert sin eksponering, dog marginalt.

Fondsgiganten er fremdeles short med 4 prosent av aksjene i flyselskapet.

Investorer og analytikere har i det siste vært oppmerksom på den høye interessen for shorting i Norwegian-aksjen, og tror det kan bli trangt i døren dersom det skulle komme noen selskapsspesifikke nyheter i selskapet.

Aksjekursen er opp 23,75 prosent de siste seks dagene, og aksjen har steget fem av disse dagene.

1 Like

NAS sin eierandel i NOFI er vel pr idag verdt like i overkant av 2 milliarder. Ikke langt ifra halve børsverdien av NAS. Jeg har ikke troen på forbrukslån-banker fremover. Burde de ikke prøve å få selge sin eierandel nå før kursen der også blir meget lav?

Noterer meg mye synsing, uten noen som helst matematiske fremstillinger av NAS sin balanse. Spesielt.

Kontanter utgangen av Q1: 3 150m NOK - Sannsynligvis ikke mye mindre gitt solid yield i Q2. Q2 kan overraske på oppsiden…
NOFI 20.06.2019: 1958m NOK - NOFI er i tillegg lavt verdsatt på dagens kurs, hvor veldig mye elendighet allerede er priset inn. P/E 5-6, ROE 23-24% P/B 1,35 (som er sykt billig, gitt avkastningene på egenkapitalen)
OSM Aviation (50% eierandel): 500m NOK?
Totalt: 5600m NOK

Markedsverdi: 4600m NOK - Åpenbart priset inn en viss risiko for emisjon, ellers ville kursen aldri handlet under 5600m NOK (41,-).

Rentebærende gjeld ex-leasing: ca 32 000m NOK
Fly:

Jeg har skrelt av 10% på prisen på MAXene, av allerede et lavt estimat. I tillegg er det lagt til 0,- på nye bestillinger, som trolig har en viss merverdi.

Avhengig av forhold så bør oppkjøp av NAS i 2019 gå til en pris mellom 75-95,- potensielt mer om de ikke skulle trenge å hente penger.

Det er en viss risiko for at de må hente penger igjen, og da endrer mye seg, men under 50,- blir ikke butikken solgt for akkurat det er relativt sikkert.

3 Likes

Synes du skriver mye bra @aksjefokus. Og er i og for seg enig i mye. Men for at selskapet skal prises over 50kr tror jeg selskapet må snu bunnlinjen. :blush: det er ihvertfall slik jeg ser det.

Just my 5 cent

Risk rewarden ved å sitte long er bedre enn å sitte short.(i mitt hode) Men tror jeg skal holde meg unna en stund til :thinking:

1 Like

Ja, det er nok riktig, men ved oppkjøp er det andre premisser som blir gjeldene og det er hvor mye NAS er verdt for den parten som tar de over.

1 Like

Men om Norwegian taper penger står de dårligere i en forhandlingssituasjon. De som ønsker å kjøpe opp Norwegian trenger heller ikke forhaste seg. De ønsker en best mulig deal for seg selv.

Marshall Wace har redusert shorten sin med 322k aksjer de siste ukene. Fortsatt 5.17 mill aksjer igjen.

1 Like
1 Like

Det begynner å nærme seg Q2 tall og trafikktall.

• 4 July

• Monthly traffic data for June

• 11 July

• Second quarter results (Q2)

Jeg tror det er rom for at Q2 kan overraske mange på oppsiden. Fokus 2019 bør begynne å materialisere seg. Yielden har vært vesentlig bedre enn fjoråret. MAX på bakken drar ned (noe alle er klar over). Skal jeg tippe noe så 300-500m NOK på bunn.

3 Likes

Enig. Jeg tror Q2 blir knall. Er en grunn til at det er det beste av alle Q årlig :rocket::stuck_out_tongue_winking_eye:

Q3 er det beste kvartalet.

Q2 18 tjente de for øvrig 300m Nok i net profit. Oljeprisen er ned, sas-streiken kan slå positivt ut, osv. (Ikke at den i seg selv er
så viktig; det er tross alt en «engangseffekt»)

Mulig wetleasing kan slå ut negativt? Eller skal man tolke det dit hen at det ikke er ett problem? Med tanke på at de satt inn ekstra fly under streiken?

Q2 2018: Netto pluss, men ikke fra drift. Her var det engangseffekter som bidro positivt på bunnlinjen.

2 Likes

Siste nytt

https://www.bloomberg.com/amp/news/articles/2019-06-26/faa-finds-new-risk-on-737-max-and-orders-boeing-to-make-changes

Om dette er en helt ny feil som er oppdaget… snakker vi MANGE uker før det foreligger en fix.