Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

Jojo, for all del, men det er litt balle når man går fra at regelen har basically ikke blitt praktisert i mange år, det er jo mange som har reistt med en full størrelse koffert pluss en cabin size oppå der igjen, til å plutselig også ta helt av med vekta på taxfreevarer. Hvis det da i tillegg er sånn at de plukker ut et par syndebukker fra et fly mens det går ombord 40 andre med minst like mye over så setter man seg opp for mye uvilje i kundemassen

Da for de gjøre akkurat som han over. Snu i protest og bestille nye SAS billetter.

Har alltid irritert meg over idioter som skal ha med seg så jævla mye inne i flyet…

1 Like

Om dette været i Nord-Europa fortsetter så vil NAS kunne få en yield for Q3 på 52-55.

Dette er i sterk kontrast til det som Ryanair og Lufthansa guidet i Februar med svakere billettpriser, men Skandinavia er et annet marked. Noe vi har sett ved fremleggelsen av trafikktall for juni i SAS og NAS.

Det blir spennende å følge resultatfremleggelsen på Torsdag. Det kan fort bli store bevegelser avhengig av resultat, men Q2 kan så definitivt levere 400-500m (3,-) på bunn (ex engangseffekter).

Flere reiseoperatører melder om 50-90% høyere salg sammenliknet med samme periode i fjor. Det som er verdt å merke seg er at mange av disse turene nå er “siste liten” turer, hvor billettprisene er veldig mye mer attraktive for NAS/SAS.

4 Likes
1 Like

Mener flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs det er to hovedgrunner til at Norwegian er interessant for IAG:

– IAG har en svak posisjon i Skandinavia, selv om flere av IAG selskapene (British Airways, Iberia, Vueling, Aer Lingus og Level) flyr dit. Skandinavia er ett attraktivt marked og IAG ønsker å posisjonere seg, sier Elnæs og fortsetter å forklare den andre grunnen:

– Lavpris langdistanse er i sterk vekst, men IAG henger etter med sitt lavpris selskap Level. Ved å kjøpe Norwegian kommer IAG i førersetet i dette segmentet. Det tror jeg IAG gjerne vil.

//

Syntes det er interessante punkter Hans Jørgen nevner her.

1 Like

Samme avis følger opp med ny artikkel av en annen journalist: https://okdiario.com/economia/norwegian-dispara-10-bolsa-oferta-que-prepara-iag-1-100-millones-4335857

1 Like

Tipper noen prøver å presse fram en
shortskvis. Kanskje noen av storeierne som eier aksjen på margin prøver å presse opp kursen? :wink: *konspirasjonsteori

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-07-05/europe-sets-out-demands-for-boeing-before-max-can-fly-again

Min ærlige tanke er at det blir emisjon i NAS i H2, som analytikerene spår. Og at IAG posisjonerer seg som sist, på samme måte når de evt kjøper opp NAS i 2020.

De vet jo at finansieringen av lånet på 2.5 mrd må finansieres og at NAS har lavere inntjening på grunn av MAX. Om man setter seg i skoa til IAG

1 Like

Det er vanskelig å anslå sannsynligheten for det. Jeg er usikker, det er ikke usannsynlig at de klarer seg uten emisjon heller. 50/50?

Q2 og Q3 blir helt avgjørende, men det er noen x-factorer som spiller inn. Akkurat nå ser booking for Q3 helt fantastisk ut, og det kommer de garantert til å guide på presentasjonen på torsdag. Q2 kommer på torsdag, så vi kan vente med å si noe om det før det.

• Erstatning fra Rolls-Royce - Dette kan fort være på 1-3 milliarder og den er ferdig forhandlet.
  • Erstatning fra Boeing for tapene av 18 fly på bakken.
  • #Focus2020 - Hvor mye klarer de å kutte kostnader? Vi så tendenser i Q1, men vi får bedre indikasjoner i Q2 og Q3.
2 Likes

Aksjekursen kan uansett bli artig da den er så ekstremt shortet. Andre store aktører kan komme inn å utnytte situasjonen ved å presse kursen opp slik at det blir for ubehagelig for shorterne til å fortsatt sitte short. Så blir det å se om småsparerne gir bort aksjene til shorterne billig slik de mange ganger pleier. Det hadde vært morsomt med en short-skvis. :slight_smile:

Aksjen er nesten 9% short! Dette kan bli fryktelig morro dersom små-sparerne slutter å hjelpe shorterne ved å realisere tap og gi aksjene billig til shorterne. Mange av investorene i Nas er langsiktige eiere. Få det skvist!

Du kan jo snu litt på det. Største eier sitter med en heftig belåning på aksjene sine. Kan fort bli morsomt for shorterene om det blir tvangsalg, evt om det mer sansynlige scenarioet at Norwegian må hente penger igjen.

1 Like

Feil og dette har BK avvist.

Er ikke bekymret nå. Dersom kursen er mye under 30 kroner så kan man risikere det ja. For å tvangsselge aksjene til Kjos- så må han tilbakekalle alle aksjene han har lånt ut først. Så blir vel rom for exit da eventuelt om det går åt skogen.

De har vel ikke avist det, bare sagt at det finnes verdier som gjør det til et mindre problem. Men det er ikke så mange andre som klarer å se de verdiene.

Egenkapitalen i HBK holding var i 2017 på 471 564 000,- Kan ikke se noe regnskap fra 2018. Den er selvsagt betydlig mindre. Men har enda en del å gå på.

Emgs og Solstad som er børsnotert kan jo holde på i evigheter med blodrød egenkapital uten at de er pliktet til å ta tak. Så er ikke bekymret enda. Skulle kursen gå ned mo 20 kroner så er det jo klart at ting kan skje.

1 Like

Norwegian har ett obligasjonslån som forfaller i desember på 250mEURO. Per dags dato har de ikke pengene de trenger. Det er det som bekymrer meg mest med NAS. De må med andre ord prestere gode tall de neste kvartalene

Mistenker at miljøet rundt Kjos sto bak den artikkelen. Det med at IAG hadde en klausul på x antall måneder før de kunne legge inn ett nytt bud var ikke noe jeg hadde fått med meg. Og er sannsynligvis noe de som sitter tettest på selskapet viste. Ikke oss dødelige viste!

Det at aksjebeholdningen deres er belånt til pipa er ikke sunt.

Kommer IAG til å by på Norwegian? Nja, tviler men man skal aldri si aldri! Kanskje er det 40% sannsynlighet for ett slikt tilfelle.

Det selskapet bør fokusere på er å levere gode tall slik at de står sterkere stilt om de må refinansiere lånet.

Dette var det nærmeste jeg kom

DN skrev tidligere tirsdag at Kjos og familien hadde lånt ut aksjer til shorting. Det stemmer ikke, aksjene er lånt i forbindelse med gjennomføring av selskapets kapitalutvidelse. Red.)

1 Like

Ja det bli nok en ny emisjon i fremtiden :slight_smile: Jeg er inne da det kan være veldig morro når et så gearet selskap har en så høy short-andel. Spesielt med budrykter, bedre tall en ventet. Jeg tviler på at jeg er alene med å prøve å hoppe inn i en short-skvis. Det er nok store fond som også følger med på aksjer som er så shortet og vil presse kursen oppover i håp om at shorterne kaster inn håndklet.

1 Like