Det er vel ikke tvil om at han låner aksjer ut til shortere? Han er langsiktig og ønsker rente på aksjene. Han har jo sagt i Hegnar studio at han låner ut, så merkelig artikkel.
For all del! Norwegian har potensiale til å utløse en shortskvis. Men husk at shorting er ett gjensidig forhold. Du kommer ikke til å låne aksjer til shorting om du risikerer at motparten kaller tilbake aksjene på en ugunstig måte.
Jeg tror Kjos låner ut til shorting, men det var det nærmeste jeg kom dokumentasjon på det spørsmålet.
Jo, det har stått i flere artikler/forum at IAG ikke kunne legge inn bud på NAS de neste 6 månedene, såfremt ingen andre legger inn bud. Da er det fritt frem for IAG igjen.
Om f.eks Lufthansa forhandler med NAS i dag, så kan også IAG gjøre det. Informasjonssjef i IAG vil ikke vite om dette mens det foregår. Han/hun vil kun få informasjon når noe er klart i den saken.
I fjor kjøpte IAG en stor post i NAS før de gikk i forhandlinger. Det tror jeg ikke skjer neste gang. Da blir det forhandlet med de største eierne først, så går styret inn for å anbefale salg eller ikke. Deretter blir det stopp i handelen i påvente av nyheter.
Jeg personlig tror ikke at dette skjer i løpet av disse to ukene. Men det er ikke lenge før Norwegian ikke er norsk lengre. (min mening)
Okei, mulig jeg ikke har fått med meg den viktige detaljen. Eller at jeg hadde lest det og like fort glemt det
At flyflåten til Norwegian er noe flere ønsker å kjøpe tror jeg også. Men ikke maxflyene
Det er jo ikke et fly i verden som er gått gjennom mer enn Maxflyene. Kommer til å være noe av det tryggeste som er å fly. Men navnet har fått seg en smell, det er helt sikkert.
Det medfører ikke riktighet.
Joda, jeg registrerte den orderen. Men da får de sannsynligvis fly uten barnesykdommer.
Nei, godt mulig det ikke er mange som ser det, men de som gidder å grave litt finner det ut.
HBK eier bygget NAS og NOFI sitter i på Fornebu.
I tillegg er det flere hundre millioner stående i fond. Dette har blitt omtalt tidligere. Hvor mye som er belånt vet vi ikke, men «heftig» er jo et litt underlig utsagn når du ikke vet hvor mye som faktisk er belånt. Jeg tviler sterkt på at de er “heftig” belånt, men så er alt relativt…
De eier jo også en aksjepost i NOFI som - hvis jeg ikke tar feil- utgjorde rundt 2mrd sist måned (har ikke sjekket hvor mye denne er verdt nå, men svinger vel ikke så mange millioner i verdi i uken )
NAS eier denne andelen. Nå diskuteres det vel HBK holding.
Ah, ja, posten var ment som et svar til et innlegg lenger oppe i tråden av @UNO ifht. obligasjonslånet. Det er ikke bare emisjon eller økt inntjening som er alternativet for å dekke dette låneforfallet.
Nei det er sant. Men det er vel en grunn til de fremtil nå heller har finansiert med emisjoner. Men neste gang kan selvsagt kursen måtte bli så lav de heller gjør noe sånt. Det virker jo ikke så realistisk å refinansierine gjennom nye obligasjonslån heller så.
NAS +NOFI komboen er jo en viktig del av strategien. Så de vil vel strekke seg for å beholde den.
Edit:
Innebygd i lånene er vel også EK krav. Så der er jo NOFI veldig viktig, uten den forsvinner mye EK. Så
De burde finne en kjøper til nofi-aksjene. Har ikke troen på forbrukslån de neste årene.
Nei, det finnes mange måter utsettelse eller konvertering av gjeld er jo også mulig .
Men det finner de jo ut av. De sa jo at de tenke å gjøre en refinansiering ett sommermånedene var gått. Det var noe CFO sa i ett intervju
mtp obligasjonslånet er det 3 potensielle utfall.
1 Betale ned hele
2 Refinansiere hele
3 En kombo, som jeg anser som det mest sannsynlige utfallet. Kan potensielt selge en andel av NOFI også.
Jeg tror vi kommer til å få indikasjoner på dette i Q2 presentasjonen, men dette avhenger av resultatet i Q2 og Q3, som kommer til å blir bra. Gitt situasjonen de er i.
Her kan analytikerne allerede begynne å oppjustere estimatene sine. Om NAS går break-even eller tjener noen kroner på bunn så vil de klare det.
Q2:
Hvor mye one-offs får NAS i form av erstatninger?
Klarer de profitt på bunn, før one-offs? NOK 2-3? (+NOFI lisens og andre one-offs)
NOFI har et fantastisk distribusjonsnett nå som de skal ekspandere ut i Europa. I tillegg handles den på depressive multipler allerede. Det er vanskelig faktisk å være negativ til NOFI om man ser på verdsettelsen av selskapet. Den kan helt klart doble seg neste 12-24 måneder.
Synes også NOFI er billig!
Refinansiering av lånet tror jeg løser seg. Men det er jo ett usikkerhetsmoment
Skal ærlig innrømme at jeg ikke har regnet på Nofi. Da jeg har mer troen på inkasso som skal kreve inn denne type lån de kommende årene Jeg ser den handles på pris/bok på 1,5. Ikke så billig spør du meg. Men som nevnt, så følger jeg ikke med på forbrukslånsbankene.
Hvor mange aksjer på OSE med lavere P/B enn 1.5 og høyere ROE enn 24% (ekstremt lønnsomt) klarer du å finne? Det er ikke veldig mange.
Komplett er enda billigere med P/B 0.9x og ROE på 20%, som er veldig billig. NOFI skal være priset stivere enn Komplett på grunn av større distribusjonsnett og større mulighet for å vokse utenlands med NAS. NOFI er i tillegg enda mer lønnsom.
Om et selskap klarer å ha en kapitalavkastning 20% i 20 år, så kommer du til å få omtrent 20% årlig avkastning. Selv om du betaler P/E 10 eller 20, så blir ikke forskjellen stor.
Joda alt ser bra ut pr nå. Så går vel mer på om enn har troen på at folk vil fortsette å ta opp disse lånene. Gjeldsregister er vel noe som er opprettet for å få ned økningen av disse lånene. Mange som tar et forbrukslån har fort for å ta opp 2-3 til, det går ikke med gjeldsregister.
Jeg vett om flere som har tatt opp flere millioner i flere forbrukslånsbanker og spillt opp alt på nett. Det blir offentlig gjeldsordning og bankene tar mye tap.
Alle kjenner til bakgrunnen for det. Jeg skal ikke argumentere i mot det, men poenget du illustrerer har eksistert lenge. De tar såpass høye renter at de som ikke klarer å gjøre opp for seg blir endel av det totale risikobildet.
Mitt poenget er at inntjeningen til NOFI skal falle med 30-50% for at dagens prising skal være rett. Det er sannsynligvis altfor mye.
Vet ikke om noen har lest Greenblatts blå bok, men dette er i prinsippet formelen de bruker: Lav P/E og høy ROE. Det er en kvantitativ metode som er relativt godt kjent i forvalter miljøet.