Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

• Våre aksjeinvesteringer er i det alt vesentlige finansiert gjennom egenkapital. Vi er derfor ikke bekymret for eventuelle lånebetingelser. Imidlertid synes vi aksjekursen er merkelig lav, noe vi selvsagt ikke liker. Det er nok i det vesentligste utenlandske investorer som shorter.*

Dette er ikke det samme som å si at Kjos ikke kan bli tvangssolgt. Han sier at de har såpass stor egenkapitalandel at de ikke er redd for å bli tvangssolgt! Det betyr at han kan bli tvangssolgt. :wink:

Havner han i brudd med lånebetingelser kan Banken tvangsselge!

Han kan SELVFØLGELIG ikke si at han står i fare for å bli tvangssolgt! Men han har ikke benektet at det kan skje.

Tipper de lånte opp på bygningen for å tegne seg i Emisjonen. Det er ikke spesielt vanskelig å tenke seg.

Den kan jo tenkes at Kjos har en reservekasse som privatperson. Men det er ett faktum av at han ikke opprettholdt eierandelen sin Norwegian. Før vs etter emisjonen. Noe han sannsynligvis hadde gjort; om midlene hadde strukket til. :wink:

Men når kursen står i 45kr er ikke dette noe å bekymre seg for!

1 Like

Litt enig men også uenig. Med kurs på 40kr+ er diskusjonen ikke så viktig. Men med kurs som dupper ned i 30kr så er den viktig fordi den sier mye om risikobildet. Norwegian må ha inn mer penger eller refinansiere et lån. Hvis den største eieren ikke har mer cash å ta av så vil det jo påvirke hvilken løsning som velges.

1 Like

Noen som tørr spå hva som kommer på Q2-rapporten angående Max-kostnader (blir høyere enn guidet pga det tar lengre tid?) og fuel-kostnader/hedge?

Jeg tror de på ett eller annet tidspunkt må nedskrive verdiene på Maxflyene. Tror dog ikke det skjer dette kvartalet.

Tror egentlig de lever overskudd på 250millioner. Dette er mitt estimat; tatt fra løse luften. :nerd_face::wink:

Du mener at hvis Boeing ender opp med at produktet deres ikke funker så skal alle kundene nedskrive verdiene til null og ta smellen?

Du er klar over at det ville bety at Boeing bare leverer markedet til Airbus på et sølvfat?

Hvis noe sånt skulle skje og Airbus plutselig blir den nye bransjestandarden vil jo bare de Airbus kontraktene til Norwegian stige tilsvarende i verdi.

3 Likes

Det ligger jo i kortene en erstatning fra Boeing + evt rabatter på ordren de har.

Tror ikke Norwegian kommer superdårlig ut av dette.

1 Like

Tror heller ikke Q2 blir dårlig! :sunglasses: Markedet prise jo inn ett greit resultat, ref kursutviklingen og budryktene

Q2 og Q3 er jo de beste kvartalene… så blir de dårlige har de en utfordring :wink:

1 Like

Men nå var det vel heller ikke Q2 freud mente, heller din påstand om at verdiene i flyene må nedskrives.

Det skal sies at jeg er heller ikke sikker på at ikke Boeing må gjøre drastiske grep på Max for de fremstår mer og mer som et selskap som har mistet seg selv fullstendig,
men jeg tror nok de må satse på at sine egne aksjonærer tar den smellen og ikke flyselskapene sine aksjonærer, hvis ikke skyter de seg selv i foten med pumpehagle.

2 Likes

Definitiv! Men wetleasing kost tror jeg blir større enn ved ett normalår :relieved:

Det tror jeg også, Det kommer erstatninger og rabatter i lang tid. Som vil være bra for flyselskapene. Kanskje må MAX omdøpes. Men den gjennomgangen flyet får på sikkerheten vil gjøre det til et av de tryggeste flyene på markedet for fremtiden.

Dog har det jo kostet 2 fulle fly i bakken å komme der.

Det gjør den definitivt. Men det kommer også en erstatning som vil dekke inn mye av dette.

Jeg tror de må nedskrive verdiene; men det behøver ikke å skje dette kvartalet. Slikt skjer som oftest ved årsskifte

Erstatningen vil sannsynligvis komme i form av rabatt på nye fly. Det er min hypotese; basert på hvordan Boeing har løst det tidligere. Tror ikke de får på full erstatning betalt ut i kontanter. Men kanskje en del kommer i form av cash

Men hvor mye da? Du virker ikke som du tar inn over deg at Norwegian ikke har funnet disse flyene på gata, men faktisk kjøpt dem av en leverandør som altså plikter å levere varen de har solgt.

1 Like

Selvfølgelig; men rettsvernet til ett selskap er dårligere enn når man som privatperson kjøper noe. Det er vanskelig å anslå noe konkret tall, men jeg tror som sagt ikke at de får fullt ut i cash.

Kjos gikk jo hardt ut å sa at de skulle sende hele regningen til Boeing. Akkurat det høres for godt ut til å være sant :blush:

Jeg tror du blander to kort her:

1. Ja, det er nok sånn at flyselskapene stort sett har fått kompensasjon for ekstrakostnader de har blitt påført av flyselskaper gjennom rabatt på nye ordrer. Så at HELE tapet Norwegian og andre har blitt påført av disse problemene kommer til å bli dekket tror jeg ikke heller. Men her kommer prisalastisitet inn i bildet og hjelper selskapene.

2. Men du høres veldig ut som om du antyder at Max-flyene ikke vil kunne komme i drift igjen i det hele tatt og derfor må verdien nedskrives til null. Jeg vet ikke om det finnes noen eksempler i moderne tid på at en utbredt flytype må skrapes helt etter en kræsj, til og med fuckings Concorde kom jo i drift igjen.

Hvis et slikt marerittscenario for Boeing inntreffer er jo det et soleklart kontraktsbrudd i og med at de har solgt en vare som ikke funker.

Hvis du har kjøpt et fabrikkbygg av noen, men ikke kan ta det i bruk enda fordi ferdigattest ikke foreligger og man ikke vet når denne kan komme, nedskriver man da verdien av eiendommen til null tror du?

Edit 2:

“I 2012 ba EASA om at alle A380-flyene ble sjekket for sprekker i vingene. Alle flyene ble sjekket, og i ettertid søkte flere flyselskaper kompensasjon fra Airbus.”
“Testen og reparasjonene kostet likevel Airbus over 100 millioner euro, ifølge Les Echos.”

1 Like

Det kan jo tenkes ja :slightly_smiling_face:

Jeg tror flyene må nedskrives fordi, de per dags dato ikle kan settes i aktivitet! Det er derfor jeg tror de må nedskrives. Det kan tenkes at jeg tar feil! Er uansett ikke heldig med ledig kapasitet som ikke kan brukes!

Et par interessante artikler:

“In some cases, it’s services and training support. In some cases, there are other currencies that we can trade with customers…In some cases, cash may be part of the solution.”

2 Likes

Shorts dekkes.

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010196140