Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

Det er egentlig ingen kvartal som er noe særlig viktigere enn andre, for selv om lønnsomheten er dårlig i Q4 eksempelvis er det veldig viktig at tapene blir begrenset. Det er kanskje noe av den største utfordringen NAS har, og om de løser det problemet, så blir dette en pengemaskin av like store dimensjoner som LH, IAG, EasyJet. Ryanair har en lønnsomhet NAS bare kan glemme.
Man må sammenlikne samme perioder hvor de sesongmessige variasjonene er store.

Det som er mer interresant og som burde vært diskutert mer enn HBK’s personlige giring eller shorting er NAS sitt kvartalsresultat som kommer på torsdag.

En trenger ikke være rakettforsker for å se at Q2 19’ har alle forutsetninger for å bli bedre enn Q2 18’ ex one offs (max, hedge o.l. nofi lisens o.l.). Det er bare å se på yielden, om de leverer en brøkdel av det de har lovet på kost så skal de tjene 200-500m på bunn ex-one offs.

Yield:
Juni 18: 0.42 Juni 19: 0.45 (9%)
Mai 18: 0.36 Mai 19: 0.38 (8%)
April 18: 0.35 April 19: 0.41 (18%) - Påskeeffekt og en liten dose SAS streik.

RASK:
Juni 18: 0.38 Juni 19: 0.42 (10%)
Mai 18: 0.31 Mai 19: 0.33 (7%)
April 18: 0.29 April 19: 0.35 (22%) - Påskeeffekt og en liten dose SAS streik.

Yield inkluderer kun billetter, og ikke cargo, tax-free, salg ombord og f .eks ekstra betalt for bagasje ++.

Jeg ser poenget og er i og for seg enig at jeg kanskje har hatt en litt for svarthvit tilnærming. Jeg har jo prøvd å se på ett worstcase senario der Maxene settes på bakken over lang tid.
Men, det betyr ikke at anleggsmidlet nødvendigvis må nedskrives til null.

Det er ikke så unaturlig å tenke seg at verdiene på MAXene er urealistisk høye. En nedskriving kan dessuten reverseres. :blush:

Poenget mitt er at ett worstcase-senario kan ramme svekke balansen og Egenkapitalandelen i selskapet. Om man ikke får en erstatning fra Boeing.

Et slikt tilfelle behøver ikke å forekomme; men man kan ikke utelukke det. Enig? :blush::sunglasses:

Hvis Maxene aldri flyr igjen, da er verdien 0. Men i det øyeblikket de begynner å fly er de like mye verdt som før de ble satt på bakken. Flyene flyr billigere enn noen annen 737, og det er det eneste som betyr noen.

3 Likes

Poenget mitt er at de kan måtte nedskrive verdiene om de er kunstig høye i balansen. Flyet er kanskje ikke verdt null, men du kan sette det på spissen.

Men sånn denne debatten rundt Norwegian er litt for bearish. I hvertfall om man leser de siste innleggene.

Konsensus er at Q2 blir bra. Det er viktig å huske. Samtidig er det hele tiden rykter om at IAG skal by på selskapet. Skjulte verdier på fly de ikke har tatt leveranse på; ett selskap som handles lagt under NAV fordi det ikke er ett profitabelt selskap. Om de snur bunnlinjen og emisjonsspøkelse legges i skuffen; får man en helt annet prising av selskapet. Oppsiden er jo stor så lenge ikke det blir en ny emisjon.

Jeg vet ikke hvor NAS aksjen skal imorgen. Men jeg håper folk leser tråden for å danne sine egne meninger om hvor det bærer hen.

1 Like

Nope.

Konsensus har i følge Reuters og Factset -2,86,- EPS foreløpig. Det er ikke på noen måte bra.

Tar jeg ikke feil kommer det oppdaterte forventninger i morgen, det kan tenkes at de har blitt endret etter sterke trafikktall for juni. Jeg har vært i kontakt med enkelte (nevner ikke navn) buyside investorer som mener NAS kan levere NOK 2,- til 5.50,-

Det er lett å være bearish på NAS, men det er veldig få her som ser potensialet om de klarer seg uten noe som helst mer finansiering. Det er egentlig litt rart, fordi NAS har omsetningen og skalaen som skal til får å kunne begynne å høste.

Konsensus:
Jeg postet den tidligere, men poster den igjen:

4 Likes

Jeg mente konsensus her inne på forumet. Burde kanskje ordlagt meg litt bedre :sunglasses: Lave forventninger fra analytikerkorpset kan slå positivt ut :blush:

Det vet ikke jeg noe om, det er knapt noen som har skrevet om sine forventninger.

Hva leverte de for q2 2018?

Det kan se ut som om short-indekningen har begynt nå. Hvorfor skal dere som hadde aksjer under kursfallet være hyggelige mot shorterne og gi de aksjene deres billig?

1 Like

Icelandair regner med at de må klare seg uten Boeing 737 Max frem til slutten av oktober. Det opplyser selskapet i en pressemelding onsdag.

Selskapet har tidligere varslet at de endrer ruteplanene frem til september.

Den finansielle effekten av suspensjonen av Boeing 737 Max er fortsatt usikker ettersom kompensasjonsbeløpet fra flyprodusenten fortsatt er til vurdering, skriver selskapet i pressemeldingen.

“På årsbasis regner de med at problemet kommer til å koste rundt 350 millioner dollar, tilsvarende 3 milliarder kroner.”

Vi har jo snakket om det før, men det er imponerende hvor mye bedre NAS har kommet ut av MAX krisen enn AA. NAS har jo 18 MAX fly, så ikke så mange mindre enn AAs 24 stk.
Likevel er vel kostnadene langt mindre enn bare en tredjedel mindre. Utsettelse av flysalg har nok betydd svært mye. Men jeg vet ikke om vi vet om det blir dyrere å lease nå fremover. I første omgang leide vel de fleste kun noen måneder frem i tid, eller ut sommeren. Men nå må jo det forlenges ut høsten +. Husker ikke nøyaktig hva det blir anslått MAX krisen koster NAS i måneden, men det er vel “bare” snakk om et noen titalls milioner i mnd? AA har jo her 500 mill pr mnd i andre kvartal. Eller nesten 21 millioner for hvert fly. Vi får vel vite mer nøyaktig når rapporten for andre kvartal kommer ut. Da guider de vel også hva som vil skje med de nye avtalene fremover også.

Nå vet jo vi ikke når flyet kommer i luften ennå, selv oktober kan jo være alt for tidlig. Er ikke akkurat første utsettelsen vi har fått. Når pilotene begynner å avdekke andre feil osv så kan jo det bli mer rot. Pluss det er vanskelig å si hvordan byråkrati/krangelen mellom USA/EU vil påvirke prosessen…

1,5milliarder / 24 fly gir en kostnad på 62,5 millioner per fly

Om kostnaden blir den samme for Norwegian blir det

18 x 62,5 blir 1,125 milliarder.

NAS har guidet 500m for Q2, men vi kan ikke regne slik som Uno fordi det er altfor mange faktorer som påvirker kost indirekte.

NAS har begynt å kutte ruter som ikke er profitable, og da blir det mye lettere å erstatte kapasitetstapet. I tillegg kommer det an på flyene som AA setter inn, om de er gamle og sluker mye drivstoff eksempelvis så har du en kostnad som potensielt er mye større enn det NAS har.

Bare å vente til i morgen så får vi en klart svar.

Men tallene fra American Airlines gir en grei pekepinn? Eller er jeg helt bak mål? :nerd_face:

Du er litt bak mål. Fordi Norwegian hadde fly som skulle selges, men som ble tatt av salgsmarkedet og puttet i produksjon.

Det er nok også derfor tapene til Norwegian er langt lavere.

2 Likes

Siste estimater:

image

1 Like

Ja jeg husket ikke nøyaktig hva som har blitt anslått. Syntes å huske det ble anslått 60-80 millioner mnd helt tidlig.
Fant denne nå.

“«Den oppdaterte guidingen inkluderer negative effekter knyttet til flyforbudet for 737 Max 8 med opptil 500 millioner kroner», skriver Norwegian.
– Dette er kostnadene frem til midten av august, presiserte finansdirektør Geir Karlsen under sin presentasjon.”

Dette er en gammel artikkel, så kan hende det har blitt oppdatert etterpå. Har ikke fokusert så mye på tallene ettersom det ikke virket så problematisk, i og med de klarte redde seg så betydelig inn.

Guidingen ovenfor er jo mindre enn 500 millioner for andre kvartal, da den går inn i Q3 også. Men om det har blitt revidert opp og nå er snakk om 500 millioner, så er jo det også langt bedre enn AA. Under 10 millioner per fly pr mnd, mens AA er over det dobbelte.

1 Like

Norwegian Air Shuttle reports second quarter 2019 results

1 Like