CFO Geir Karlsen appointed interim CEO of Norwegian as Bjørn Kjos steps down
Kjosern gir sæ
Vemodig at han gir seg, for en fantastisk fyr i norsk næringsliv, som totalrevolusjonerte luftfarten i Norge. (Vi kan vel ikke engang huske hvor jævlig det var i den perioden SAS hadde monopol.)
(Deleted)
Jeg var vel 10 år når han startet imperiet… hvor mye lå flybillettene på den tiden?
Er han CFOen bare midlertidig til de finner en annen?
Edit: jeg synes tallene ser bra ut. Rundt 500 mnok hvis det ikke hadde vært for MAX problemene, som vel er som guidet? Jeg er meget bull på NAS og hadde det ikke vært for låneforfallet i desember hadde jeg tatt en long posisjon her i dag. Vi får se om de sier noe om det på presentasjonen.
Norwegian fikk et resultat før skatt i årets andre kvartal på 111,4 millioner kroner. På forhånd ventet analytikerne et overskudd før skatt på nær 70 millioner kroner, ifølge et snitt blant syv estimater innhentet av Bloomberg.
Dette er en betydelig bedring fra et underskudd før skatt på 1,98 milliarder kroner i første kvartal, men en resultatsvekkelse i forhold til samme kvartal i 2018 da Norwegian leverte et resultat før skatt på 370 millioner kroner.
Flyforbudet for 737 Max-flyene påførte Norwegian ekstrakostnader på 400 millioner kroner i andre kvartal. Samtidig oppjusterer selskapet anslaget for totalkostnaden knyttet til Max-problemene til 700 millioner kroner for hele 2019.
Hvis de skal hevde seg internasjonalt tror jeg det kommer inn en utenlandsk aktør, så ser ikke bort ifra at CFO er midlertidig
NAS:VENTER KLARHET IFM JV-SAMTALER INNEN UKER
07:37
Oslo (TDN Direkt): Norwegian Air Shuttle har pågående samtaler om et joint venture-samarbeid, og venter klarhet innen uker, ifølge selskapets presentasjonsmateriell torsdag.
Videre skriver selskapet at de alternative kildene for å finansiere obligasjonen som utløper i desember blant annet er et JV-samarbeid, aksjebeholdningen i Bank Norwegian og verdier i slots.
Fra XI:
Både DNB Markets og Pareto Securities mener Norwegian leverer en blandet rapport i dag, og venter å gjøre negative endringer på 2019-estimatene. Begge meglerhus mener imidlertid at resultatene for andre kvartal var gode.DNB oppsummerer rapporten med at resultatene var svakt bedre enn ventet, men med en svak kontantposisjon, lavere ASK- og driftsinvesterings-guiding og høynet CASK-guiding, og mener en negativ kursreaksjon er berettiget i dag.
Ligger vel i kortene at kanskje noen overta Kjos og kise sine aksjer?
Synd Kjos gir seg, har litt sansen for fyren. Men 73 er jo en alder hvor det er lov å gi seg.
Ja det hadde nok ikke overrasket meg den teorien der altså
Ny Norwegian-sjef åpner for å selge Bank Norwegian-aksjer
Norwegian Air Shuttle har en aksjebeholdning i Bank Norwegian verdt rundt 2 milliarder kroner.
- Vi er veldig bullish på selskapet, men må ikke eie aksjene , sier midlertidig konsernsjef Geir Karlsen i Norwegian Air Shuttle på selskapets kvartalspresentasjon torsdag.
- Vi har denne likviditeten hvis vi trenger den , sier han.
Karlsen overtar sjefsstolen etter Bjørn Kjos, inntil en ny konsernsjef til flyselskapet er funnet.
De siste måneden har Norwegian-investorene ventet på nyheter knyttet knyttet til salg av fly eller en inngåelse av et joint venture.
Det vil ta uker til Norwegian Air Shuttle får en avklaring rundt et mulig joint venture, og ikke måneder, sier midlertidig konsernsjef Geir Karlsen under selskapets kvartalspresentasjon torsdag.
- Vi er ikke sikker på utfallet, men vi er positive , sier han.
Ser ingen logikk i det.
Sånn utover at begge gir seg i selskapet, så kan det også være sansynlig at de vil senke eksponeringen sin. De har jo kjørt et rimelig gearet opplegg. Men fasiten får vi nok ila året.
Høres veldig lite sannsynlighet at de gir fra seg kontroll, uten å selge hele butikken.
De har jo akkurat gitt opp Styreleder og CEO. At de gir opp alle aksjene etterhvert gir jo mening.
Gutta skal pensjonere seg. Hvis planen er å sitte som majoritetseier og 7ende far i huset tror jeg det går dårlig for hele skuta. Da kunne de jo bare fortsatt i rollene sine.
Sterk i troen på at det kommer et JV
De ønsker kanskje ikke å sitte med strekt belånte posisjoner når de ikke lenger sitter i cockpiten på flyet?
Hadde du vært all inn om du hadde gitt deg i toppledelsen?
Om jeg var dem ville jeg redusert eksponeringen!