Uno, har du ikke tro på Nas nå?
Usikker på hva man skal forvente. Er endel usikkerhet rundt Norwegian som man skal få betalt for å ta. Vi får se hvordan de gjør det i Q3. De har jo noen låneforpliktelser som forfaller mot slutten av året. Skal ikke undervurdere sjansen for at aksjen kommer til å bevege seg i intervallet mellom 30-45 en stund framover. Ville ikke anbefalt aksjen. Er jo selvfølgelig både oppside og nedside.
Kan jo hende de tjener en del av det på det Prosjektet som ikke kan nevnes her. Det står en artikkkel om det på E24.no
Det scenario er det minst sannsynlige av de tre potensielle kortsiktige scenarioene, om vi f. eks ser frem mot Q1-Q2 2020.
Gitt at de får en løsning på finansiering som ikke betyr emisjon, så står aksjekursen vesentlig høyere enn det intervallet 30-45 (f. eksJV, salg av NOFI og eller ved erstatning fra Boeing eller en kombinasjon av disse). Skulle de ikke få orden på finansering og må hente penger i markedet så står kursen signifikant lavere enn det intervallet.
Jeg har prøvd å fortelle folk her tidligere at denne aksjen er binær, det blir vilt en eller annen vei. Det er ingen vei utenom akkurat det, sannsynligheten for at NAS står i 30,- med samme antall aksjer om 1-2 år er forsvinnende lav. En subjektiv oppfatning er at sannsynligheten for det er vil være et sted mellom 0-10%.
Jeg tror du undervurderer sjangsen for at det kommer en ny emisjon. Utover det har jeg ingen tro på JV. Det er bare prat fra selskapet side. Salg av NOFI er ikke noe jeg tror på siden de sannsynligvis ønsker å beholde eksponeringen mot ett selskap i vekst på deres eget «Brand». Tror også den posisjonen er brukt som sikkerhet i låneforhadlingene; så ett selg er ikke enkelt å få gjennomført.
Er helt enig i at Norwegian er binært; noe jeg har tenkt siden den stod i 250kr. dette fordi selskapet er relativt kraftig belånt. Om virksomheten opplever «wipeout» av egenkapitalen må eierne gå inn med ny kapital. Om eierne ikke har mulighet til det vil de bli vannet ut.
“En stund fremover” er en veldig udefinert tidsperiode da.
Jeg kan bruke det uttrykket om noen dager til noen måneder
Jeg tror faktisk JV viser seg å bli en JF! ( John Fredriksen)
Hvor har jeg skrevet min subjektive mening om sannsynligheten for at det må hentes penger?
90% - 100% av min subjektive mening er mellom emisjon og ikke, gitt forrige innlegg. Jeg skrev ingenting om hvordan dette er fordelt.
I ditt innlegg så skriver du faktisk indirekte en veldig god hypotese for hvorfor nettopp NOFI posten potensielt blir solgt, enten deler eller hele posten. Dette er fordi største eier ikke kan delta i en ny emisjons-runde, og det siste de ønsker er å bli utvannet for å potensielt miste sin negative kontroll over selskapet. Dette har også selskapet signalisert.
Det faktum av at du ikke nevnte emisjon som mulig utfall er en direkte indikasjon på at du undervurder sjangsen for en ny emisjon.
En forutsetning for en god debatt er at man hvert fall viser respekt nok til å lese andres innlegg.
Okei; Greit tar den på min kappe. Sorry
Det går fint. Ha en koselig kveld i stuen.
Norwegian Air Shuttle sells its shareholding in Norwegian Finans Holding for NOK 2,218 million
oi, da ser det ut som Norwegian selger NOFIposten under 13 timer etterpå jeg skrev dette. Så feil kan man ta…
Ser ut som de fikk en relativt god pris!
implying a premium of 15.4% to the closing price on Oslo Børs on 16 August 2019.
NAS:KAN HENDE VI GJØR FLERE TING, VURDERER REFINANSIERING AV OBL. -ØSTBY
Oslo (TDN Direkt): -Dette har vært en strukturert prosess hvor vi aktivt har gått ut for å gjennomføre salget. Dette er en helt naturlig del av prosessen vi har vært gjennom i det siste, å fokusere på kjernen. Det var flere interessenter på banen.
Det sier sjef for strategisk utvikling Tore Østby i Norwegian Air Shuttle til TDN Direkt mandag.
På spørsmål om hvorfor akkurat NOFI-aksjene ble solgt, da Norwegian listet flere muligheter for frigjøring av kapital i andrekvartalsrapporten, sier Østby at denne transaksjonen ikke nødvendigvis er det eneste Norwegian vil gjennomføre, og at selskapet var i en prosess for refinansiering av obligasjonen med forfall i desember før sommeren.
-Det kan godt hende at vi skal gjøre flere ting. Vi kommer helt sikkert til å vurdere refinansieringen av obligasjonen og en rekke andre tiltak. Vi var i en prosess før sommeren om refinansiering av obligasjonen, så dagens melding er ikke ett enkelt tiltak. Gitt at vi fikk en fornuftig pris, gjennomførte vi dette i dag, sier han til TDN Direkt.
-Vi har en kredittfasilitet som har pant i disse aksjene, så derfor blir ikke hele provenyet en kontanteffekt, siden noe går til å nedbetale fasiliteten. Deretter kommer det 400 millioner kroner til når transaksjonen er godkjent av regulatoriske myndigheter. Totalt vil det gi nesten 1 milliard i kontanteffekt for selskapet, som er vesentlig for oss.
Østby poengterer at det ikke vil være noen endringer i samarbeidsavtaler mellom Norwegian og NOFI.
-Alle avtaler mellom banken og flyselskapet ligger på lange avtaler, som ble reforhandlet for et år siden, så dette berører ingenting mellom oss, sier han til TDN Direkt.
Østby opplyser i tillegg at kontanteffekten for selskapet blir på cirka en milliard kroner, og ikke de 2,2 milliarder kroner som salget skjer til. Årsaken er at en kredittfasilitet har pant i disse aksjene, så noe av salgssummen vil gå til å nedbetale denne gjelden.
Typisk DN. “Hva sa vi?”
Renteregulering
Synes Nas ser fin ut nå
For meg ser det ut som shorterne legger store poster på sell, men noen store på kjøp som tar unna