Det er en formulering det går an å være med på.
NAS:SISSENER CANOPUS SIER NEI TIL UTSETTELSE AV GJELDSFORFALL -FA
Oslo (TDN Direkt): Hedgefondet Sissener Canopus er blant de største obligasjonseierne i Norwegian. Men å bli tilbudt pant i landingsrettigheter holder ikke for å få betalingsutsettelse hos Sissener, skriver Finansavisen onsdag.
Ifølge avisen har Sissener Canopus omtrent 180 millioner kroner i obligasjonslånet NAS07 til Norwegian Air Shuttle.
-Vi er ganske skeptiske, for å si det forsiktig. Det er komplekst å forstå hvordan vi skal få realisert pantet, det er helt sikkert, sier Phillippe Sissener til Finansavisen.
-Balansen er strukket maksimalt og hemmer også selskapet i form av at andre finansieringsløsninger blir utilgjengelige. Innløserne til kredittkortselskapene har strupet igjen kredittlinjene sine, og det er kritisk, sier Sissener.
Sissener er helt klar på hva selskapet bør gjøre for å få en bedre kapitalstruktur:
-Enten en emisjon, gjeldskonvertering eller begge deler, sier han.
NS, finans@tdn.no
Emisjon, gjeldskonvertering eller begge deler ja. NAS får det greit fremover >_>
Til syvende og sist er det kreditor som sitter med makten…
Hva vil en emisjon nå gjøre med aksjekursen?
En emisjon på 5 mrd betyr at de må hente ca. 36,7 kroner per aksje. Emisjonkursen blir meget meget lav.
Først må dette komme fra selskapet, Sissner har snudd før så de kan man ikke stole på.
Men skal de hente så mye penger som de nevnte (1,5-5milliarder), vil det nok bli en betydelig rabatt hvis Kjos og Co skal ha mulighet til å bli med. Om de overhode har mulighet til det.
min hypotese rundt rundt dagens utvikling er at obligasjonseierne stritter imot for å få en best mulig deal, på bekostning av aksjonærene. derfor foreslår de konvertering av gjeld og eller emisjon fordi det gagner obligasjonseeier. Jeg tror selv ikke at Gatwick Slots er nok. Men det får tiden vise.
Selvfølgelig ville de heller hatt cash ved forfall hvis alternativet er å vente i 2 år.
Jeg tror sissner vil ha billige aksjer
det tror jeg også
https://www.oslobors.no/ob_eng/markedsaktivitet/#/details/NAS07.OSE/overview
sist handlet på 90
https://www.oslobors.no/ob_eng/markedsaktivitet/#/details/NAS08.OSE/overview
sist handlet på 82
Er en ganske betydelig rabatt
https://www.oslobors.no/ob_eng/markedsaktivitet/#/details/NAS09.OSE/overview
sist handlet i februar på 99
Synes Nas og Sissener er en ganske komisk kombinasjon. Først er han short og baisser Nas samt sier at Bjørn Kjos er en bedre flyver enn finansmann. Han får rett i kursfall men tjener ikke penger, taper vel heller? Nå virker det som han har malt seg inn i et hjørne med både aksjer og gjeld i selskapet…
Fyren er smart, han sitter på 13% av de 30% som trengs for å nuke avtalen. han ser mulighet for å bombe aksjen… så da gjør han det.
Følger ikke Nas for å si det slik, men hvorfor skal han bombe aksjen? De har vel aksjer for noen titalls millioner? De har vel ganske bra med tap allerede. Han kan jo seff snitte ned, men han hadde tjent mer på å stå på sidelinjen eventuelt shorte slik han gjorde tidligere. Kursen går nok under ny emi-kurs i og med den er på oslo-børs.
Fra mai:
"Han la skylden på «investorcowboyene» som kom inn som Norwegian-eiere gjennom emisjonen, men som i løpet av kort tid solgte seg ut. Dette gjaldt blant annet Øystein Stray Spetalen.
– Jeg ville ha lykkes med veddemålet dersom emisjonen var bedre plassert og ikke kun havnet hos cowboyer, sa Sissener."
Det virker nå som han klandrer Nas for å ikke hente mer penger når de hentet tidligere i år. Men klaget ikke mye da han deltok i emisjonen, før han hadde tapt penger da. Gikk som vanlig ut i media og hausset oppkjøp som han mente kom i år.
Faller i dag grunnet overskrifter i kombinasjon med folkeaksje. De store kjøper fra de små. Siss har rundt 7-8% av obligasjons og kan ikke velte en avtale alene. Hva enden blir vet ingen.
Det er vel 2/3 deler som trengs for å nuke avtalen?
Nas betaler jo bra for forlengelsen. Så det blir sikkert utsettelse. Dersom Sissener vil ut av lånet må han nok selge seg ut med tap…
Trengs vel 2/3 for å få en avtale, trengs bare 1/3 for å nuke.
Hvis jeg er har forstått det riktig så sitter vel Sissener Canopus med 18,1 mill euro i NAS07 som totalt er på 250 mill euro. Så rent teknisk sitter de vel med bare 7,24% av de 33,4% som skal til for å stemme ned avtalen.
Men så stemmer jo sjelden alle og det er jo en viss smitteeffekt hvis en så stor aktør er negativ til avtalen så den reelle påvirkningskraften er nok en del høyere.
Det er slik jeg har forstått det også, og det er vel smitteeffekten du snakker om som sissener er ute etter og roper høyt for å påvirke.