Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

Ja, ser ut som det skjer ting nå :slight_smile: (Hvis ikke det faller på slutten av dagen slik som i går)

Samma kan det være. Stoploss satt med 10k i gevinst intradag. Får gjøre som de vil :slight_smile:

Bør vel også tenke over at å slippe aksjen opp for å sette short funker like godt som å melke småsparere.

Red: Fy flate som den går da :slight_smile:

Shortere som har satt stopp loss på 180 kanskje? (hvis stop loss på short er mulig)
Sikkert mange som er ivrige etter å få lukket shorten nå, håper på mange dager med rally når de innser alvoret :smile:

ute en tur, å den stikker opp sånn. noe spesielle nyheter?

Vær så snill ikke si “shorterne svetter” :stuck_out_tongue:

Det gjør de ikke. Men det kommer et punkt da du må levere tilbake før du kan shorte mer. Bedre å dekke, la den gå, ta ut ny short. Melking begge veier :slight_smile:

15:30 nærmer seg… Hva skjer mot slutten. Ekkel følelse av en liten klask

Smakk så var den opp i 184,50 gitt :smiley:

Ble ikke noe lell gitt :slight_smile: “Stabilisert” seg 10 kr høyere enn tidligere i dag. Tok ut 20k jeg hehe :slight_smile: Blir det litt helgekos serru.

2 Likes

hva tror dere, vil den gå til rundt 190-200 ish for å snu ned igjen?

Lovende nyheter fra Norwegian de siste dagene. Jeg liker satsningen på Gatwick og har sansen for de nye destinasjonene fra USA. Litt info om prisene på de nye USA-rutene:

Including taxes, introductory fares for nonstop Norwegian flights to both Madrid and Milan from Los Angeles start at $229 for a one-way, main cabin seat. Nonstop flights to Amsterdam and Madrid start at $199 and $229 one-way from New York.

Summer fares listed on Google Flights on these routes are more than 10 times as expensive on other carriers.

On the Los Angeles-Milan route, no other nonstop flights from other airlines are listed during that time, and Norwegian will be the only airline operating year-round nonstop flights from Los Angeles to Madrid and Milan.

1 Like

Tror jeg leste her om dagen, at NAS skal åpne flere lavpris flygninger i Norge. Håper dem gjør det, som det var før. Torp - Flesland for 300kr dette var gode tider.

Her er en interessant artikkel som viser hvor raskt Norwegian vokser på langdistansen sammenlignet med sine konkurrenter. Neste vinter vil NAS være blant de største…

http://www.telegraph.co.uk/travel/news/transatlantic-flight-statistics/

Godt at NAS begynner ta del i den store andelen flyvninger til Nederland. Håper man snart vil begynne spise noen tyske markedsandeler også.

3 Likes

Hvordan tolker dere at Norwegian har solgt seg ytterligere ned i NOFI?

Jeg tenker det er helt greit; sikre litt gevinst og likviditet. Men verdien på det underliggende blir litt mer obskur…? Asseten NOFI er grei å prise, mens penger på bok er vanskelig å si hvor tar veien?

Ellers kan jeg si at jeg med tungt hjerte har solgt unna en del NAS med tap. Håper på å komme meg inn igjen før rekylen.

Kan det hende vi ser en dobbel bunn forme seg her…?

40

1 Like

Eksponeringen er fortsatt 20% og jeg klarer ikke se noe negativt i dette. Transaksjonen frigjør bare ca 185 millioner i cash som er småpenger sammenlignet med kontantbeholdningen selskapet hadde ved utgangen av Q3 (ca 5,5 milliarder).

Videre bokføres allerede NOFI-aksjene til virkelig verdi etter forrige salg, så skal normalt ikke gi noen ytterligere effekt på egenkapitalen. Dog vil man trolig få resultatført differansen fra forrige salg ettersom jeg ikke kan se at verdijuseringen ble resultatført i Q3 (verdijusteringen ble ført direkte mot EK).

Gitt 20% eksponering så har man en gevinst på ca 588 millioner mellom de transaksjonene (i tillegg til gevinsten på ca 2 milliarder som ble bokført i Q2).

1 Like

Eksponeringen faller rimelig fort da når første bølge med aksjer går ut av avtale.

SB1M ute med ny analyse og kutter kursmål til 100.

for nas?

Jepp. Ganske tynn begrunnelse men likevel.

Noen som har ANALysen?

2 Likes

Har den men jeg tør ikke bare gi den bort siden det er ikke lov sånn sett. Men kan sette sammen highlights.

Seek strategic alternatives

Conclusion

We see high risk that cash flow from operations could be insufficient to fund Norwegian’s growth. We base our analysis on the historical development in revenue per available seat kilometres (RASK) measured against growth (ASK) and the cost guidance for 2018. Our regression analysis points to a RASK decline of 11% in 2018 and 5% in 2019. Despite expecting a better development than this (minus 7% in 2018), as part of the growth will be increased frequencies, we estimate that Norwegian will have a funding gap above NOK10bn. We see high uncertainty that the use of sale-lease-back and sale of shares in Bank Norwegian can bridge this gap. Hence, we would not be surprised if Norwegian seeks strategic alternatives. Still, we reduce our recommendation to Sell due to financing risk and a 2018 EPS estimate of minus NOK70.

Our analysis

Seek strategic alternatives.
Our base case is that the funding risk in Norwegian is too high to justify a Buy recommendation. We argue that if investors buy Norwegian, it should be based on i) expectations that Norwegian returns to it pre-2014 strategy or that ii) Norwegian is sold, as we estimate that the NAV is higher than the value of Norwegian as a going concern.

Alternative 1: End growth. We estimate that Norwegian during the period 2009 to 2013 had an after-tax return on invested capital of around 10%. After the long-haul launch, this has dropped to 2%. We suggest that Norwegian goes back to its pre-2014 business model.

Alternative 2: Sell parts or all of Norwegian. An alternative would in our mind be to sell long-haul (few buyers as long-haul is most likely loss making). A more realistic alternative is to sell the whole company. The latter should be attractive for industrial buyers, as they will get exposure to a consolidated Scandinavian market, remove a competitor and get access to new aircraft without increasing supply. Our highly uncertain net asset value for Norwegian is above NOK400.

Dette betyr altså at NAS som nå har en eierandel på 16,4% i NOFI nå verdsettes til 3,5 milliarder ved kurs 175,5 og dermed 720 mill ved kurs 100 om man tar bort eierandelen i NOFI.

Dette er vel mildt sagt idioti.

3 Likes

Både og, Norwegian har mye gjeld. Og mye kommende forpliktelser.