Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

For ikkje å snakke om revidert guiding og vidare spredning av Covid-19 i Europa og USA…

Kor langt kan dette faktisk gå? Ser for meg at tilsett i flya er veldig eksponert mot viruset også? Kva skjer om halvparten av kabinansatte plutsleg no er sjuke?

NAS har nok midlar til å greie seg 3 mnd. sjølv om ting skulle vere på sitt verste… Men etter det blir det skummelt.

Så ditt svar er altså at NAS sin aksjekurs burde vært 0 kr pr aksje?

På grunn av usikkerheita som vi har i dag, og den store risikoen for passasjersvikt og andre problem, tenkjer eg det rettferdiggjer ein aksjekurs på rundt 10-20. Om viruset går forbi utan større konsekvensar burde den ligge på 60+.

Problemet med å sette ein kurs på NAS i dag, er at det ikkje finst samanheng mellom verdien i selskapet og kursen. Alt er styrt basert på daglege news. Sprer viruset seg meir aggressivt, går kursen ned, ser vi betringar i spredning etc. går den opp. Går ikkje an å sett ein vetig verdi på selskapet gitt sentimentet i markedet.

Hvis kursen burde ligget på 60 uten risikoen, og på (10 + 20)/2 = 15 nå, så sier du indirekte at risikoen for at NAS går konkurs er (60-15)/60 = 3/4 = 75%.

(Det kan selvfølgelig bli en mellomting, men satt på spissen).

Står du inne for det?

Emisjonsrisken er reell, hvem vil eie en aksje hvor utvanning er en reell risiko?

Tusenvis av hotellavbestillinger i Nordic Choice. Hvilken transport avbestiller disse menneskene tror vi?

1 Like

De aller fleste kundene til NAS kjøper vel billetter uten mulighet for avbestilling.

1 Like

Når det gjelder emisjonsrisikoen tror jeg regnestykket er tilsvarende det over. Det er en risiko, men det betyr bare at den risikoen må prises inn. Det betyr ikke at NAS er verdiløst. Multipliser risikoen med tenkt verdi uten risiko minus verdi/utvanning etter tenkt emisjon.

Det er jo satt veldig på spissen. Men at riskioen for emisjon er stor, og at riskioen for konkurs er tilstede, for all del. NAS er eit folkekjært selskap, so reknar med at dei fortsatt ikkje vil har problem med å hente pengar, sjølv om det vil koste aksjonærane dyrt.

Risikobilete vil forandre seg dag for dag framover, og kan fort snu heilt rundt. Eg har kun ein litan post igjen i NAS, og det siste salget eg gjorde var på 21,50. Aksjar eg starta å kjøpe på 182, sjølv om det har vore mykje ut og inn. Og det seier sitt om korleis eg anser risikoen.

Hypotesen min er at Covid-19 blir verre, og vi har ikkje sett bunnen. So eg vil sjølvsagt ha eit negativt syn fram til eg ser forbetringar med tanke på spredning.

En kollega på jobben er i ferd med å avbestille sin families billetter til Gran Canaria til sommeren. Han regner med at han uansett får bestilt nye billetter til en mye billigere penge senere, om han tar sjansen på å dra.

1 Like

Den største risikoen slik jeg ser det er at man sloss med Corona i lang tid og at det vil være ujevn fordeling av viruset imellom landene slik at man blir redd for å fly til enkelte soner eller ikke får lov… Men jeg tror sannsynligheten er større for at covid-19 vinner, eller evt at det slukker på en eller annen måte.

At man er redd for å dø, og at den redselen overføres til aksjemarkedet er en annen greie som jeg mener er irrasjonell.

Å fly fra Iran til Kina, og motsatt bør på mange måter være greit etterhvert da begge landene har samme problem.

Oppgangen i dag pga short inndekning?

Tipper flere vil prøve å tjene penger på “billig” Norwegian.

NAS er

i dag.
Kjøpssignal!

2 Likes
2 Likes

Hvordan vurderer du at én dags oppgang være et kjøpssignal etter at aksjen har mer enn halvert seg de siste to ukene?

1 Like

Det var bare en spøk, da kursen sto i 1337 :slight_smile:

4 Likes

No tog eg han :sweat_smile:

Ja fytti jeg er alvorlig bekymret for at vi kan miste Norwegian når de nå får dette oppå alt det andre de allerede har hatt av problemer

2 Likes

Hadde vært dypt tragisk for både kunder og norsk næringsliv.

2 Likes