Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

kikket på finansavisen,der de skriver om Warren Buffett sitt kjøp i Delta Airlines…

Dette fikk meg til å “Google” på Wikipedia…og fant dette…

" Bankruptcy and restructuring (2005-2007)

On September 14, 2005, the company filed for bankruptcy, citing rising fuel costs.[25][26][27] It emerged from bankruptcy in April 2007 after fending off a hostile takeover from US Airways and its shares were re-listed on the New York Stock Exchange.[28][29][30]

Noe som fikk meg til å tro at NAS KAN muligens gå mot samme kjebne…konkurs,-og kommer tilbake restrukturert og pyntet til børs,-noe ala det som skjedde også med Norske Skog.

men dette er hva JEG tror… :man_shrugging:

2 Likes

Jeg skal på guttetur til alpene slutten av mars. Norditalia. Hmm… Betyr det at jeg må sitte i karantene i to uker etterpå? Kan jeg ta karantenen hjemme i huset evt, eller må jeg sitte på isolat et eller annet sted?

2 Likes

For meg virker det lite sannsynlig at de vil la NAS gå konkurs og dermed ikke ha krav på erstatning fra Boeing. Men hvem vet - noen vil nok tjene mye på det.

Boet har vel uansett krav på erstatning.

@VargVemund
Jeg har flere venner og bekjente som har vært på alpetur i Italia nylig, og som nå sitter i karantene, så ja, det kan du vel regne med…
Og ja, det blir trolig hjemmekarantene dersom du ikke er spesielt dårlig og trenger tilsyn.
:mask:

…så summa sumarum,så blir det å holde på aksjene til alt av de 60 milliardene av gjeld engang blir betalt ned…

Det hadde vært så mye kjappere å heller la kreditorene ta over NAS,ta selskapet av børs,-for så å “re-selge” NAS på børsen igjen,-DA kan man endelig se EPS`n vokse og selskapet kan endelig betale utbytte i tillegg til å beholde sin markedsandel…

Men dette er vel bare en ønsketenkning/drøm :blush:

Hvis det først går konk blir det vel ikke noe igjen av den erstatningen til aksjonærene. Hvordan et sånt erstatningskrav vil utarte seg har jeg ikke peiling på. Det er jo ikke nødvendigvis like attraktivt med billige fly for et konkursbo.

Tror dere misforstår hele konseptet til NAS om dere ser på gjelden som et problem.

Så lenge avdragene blir betalt er alt greit. Å ha mye gjeld i forhold til EK gir en heftig egenkapitalavkastning. Noe som er ønskelig og svært gunstig så lengene lånene betjenes. Jo mer gjeld og lavere EK desto bedre.

god bedring

Dette er hvorfor gjelden er et moment i NAS. Hadde ikke overrasket meg hvis de må kjøre emi igjen for å håndtere likviditetsproblemer.

Spiller på en måte ingen rolle om folk benytter seg av billetten de har kjøpt til sommer eller ei. Pengene er betalt alt. Når denne hysteriske perioden er over bestiller folk igjen. Men da for turer litt lengre frem. Ser ikke for meg at NAS ikke klarer neste avdrag helt uten videre.

1 Like

:face_with_hand_over_mouth:

Oppdatering hos Pareto, full rapport tilgjengelig der.

Update - 06.03.2020 00:07

Recommendation: Hold Price when published: NOK 16
Sector: Diversified Consumer Target price:
Reuters: NWC.OL, Bloomberg: NAS NO Market cap: NOKm 2592
Analyst: Kenneth Sivertsen

Norwegian Air Shuttle - Brace for impact – Downgrade to Hold

With the spread of COVID-19, risks have clearly increased for airlines as demand fades. While the weakness is not yet reflected by traffic figures, equity value does, and cancelled flights is a signpost for dented earnings. And, NAS will be no exception. Albeit, the company hold a high share of leisure and this along with lower fuel prices should contribute positively. Early indications paint a bleak picture and unfortunately NAS’s liquidity buffer is slim. We cut 2020e to a net loss of NOK 1.2bn (from zero) and minor changes for 2021-22e. With risks mounting, new equity might be required to stay afloat. We downgrade NAS to Hold (Buy), TP NOK 15 (50).

4 Likes

Har litt å stri med han Jacob her … Hvor ofte oppdaterer pareto slike analyser?

Hvert kvartal, eller når det er signifikante hendelser.

Oppdatering fra ABG, full analyse tilgjenglig hos dem.

Norwegian Air Shuttle: Grounded by uncertainty – equity downgrade to SELL
ABGSC equity research downgraded the NAS stock to SELL yesterday evening. The coronavirus (COVID-19) creates huge earnings uncertainty for NAS and the industry over the coming months. We have seen several companies cutting guidance and reducing capacity. We have incorporated weaker demand over the next three months before a gradual normalisation. This means we now expect, on average, a 5.5pp load factor decline in March and April, y-o-y, along with softer yields. On the back of this, we now estimate a Q1’20 net profit loss of NOK 2.6bn. Furthermore, assuming zero book gain from selling the announced aircraft (not unlikely, in our view), we estimate a book equity ending Q1’20 of NOK 1.56bn, just above the book equity covenant of NOK 1.5bn. Ending Q2’20, we sees NAS breaching covenants on our numbers. NAS had NOK 3bn in cash ending Q4’19 and the liquidity situation looks very tight on our updated numbers. We estimated 1) a Q1’20 PTP loss of NOK 3.3bn, 2) the delivery of two Dreamliners in Q1’20 (NOK 1bn, assuming 15% equity financed) and 3) NOK ~600m in debt instalments for Q1’20. We do not think the sale of 10 aircraft (NOK 900m in positive CF) is sufficient. Adding further uncertainty to NAS’ cash situation is a potential NOK 856m tax fine related to the ‘13/’14 group reorganisation. On our updated estimate, we have a cash balance ending Q1’20 and Q2’20 of NOK 1.2bn and 0.9bn – too low, in our view. This means we expect NAS to raise new equity. Furthermore, we argue NAS needs to raise close to NOK 3bn if it is to have sufficient cash to meet a challenging market and not find itself in the same situation next year when the EUR 250m bond approaches maturity. Given huge earnings uncertainty, liquidity and covenant risk together with rich valuation, we downgrade to SELL. New TP is NOK 8 (37).

3 Likes

Kommer ingen redningspakker fra Norge sant? :stuck_out_tongue:

NAS overlever nok, de har ny flåte og god kostbase ( bare lit mye gjeld).

Aksjonærene derimot er det verre med.

Hvor lavt vil den gå? Siden RSI er ganske kjørt på 1D chart.

Alt teknisk pleier å gå ut vinduet når man snakker konkurs scenario.