Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

ARtikkelen er bak mur, litt vanskelig å se hvordan det kan bli en fordel, er jo ingenting som tyder på at de vil løse opp i antall kroner de holder tilbake,.

1 Like

Det skulle gå an å lese den for det. Men men.

Andre svake flyselskap i markedet kan få nye tilbakehold, som kan føre til at de går konkurs. Norwegian er mindre eksponert enn andre flyselskap. Det kan bare skje gode ting for Norwegian på dette punktet.

Emisjon på 1kr da?

Norwegian har noen sterke kort på hånden som ikke alle andre flyselskaper har. Norwegian har mange nye fly og store bestillinger av nye fly. Med stopp i 737 Max produksjonen, så vil det bli mangel på nye fly. Airbus flyene har allerede steget veldig i pris. Har vanskelig for å tenke meg at ikke man kan finne en eller annen løsning for Norwegian.

Nei det er derfor vi prøver å få frem at man må skille mellom selskapet og nåværende aksjonærverdier. For sistnevnte kan fint nulles selv om selskapet lever videre.

3 Likes

Som @Savepig sier, Norwegian har en ny flåte og det er godt mulig at det dukker opp en frier i en emmisjon som stortegner seg for å få kontroll på den flåten.

Hvis NAS går under er det krise for innenriks markedet i Norge.
Men dagens aksjonærer risikerer å bli så utvannet at aksjene deres rekker til en kaffe og twist på Oslo-Bergen flyet.

1 Like

Må være motiverende å starte et selskap for så å bruke hele livet på å bygge det opp og nå er gjelda på aksjene større enn verdien av aksjene. Med formueskatt som er betalt så har det vært en dyr hobby.

1 Like

Spesielt når det er et virus som er årsaken til hele greiene :microbe:

Tja, det var vel ikke akkurat champagne og kaviar før Corona heller…

Det eneste man kan skimte av positivitet for NAS er vel oljeprisfallet. Blir det dette som redder Kjosern denne gangen? Han har jo alltid hatt gullhår i ræva.
Jeg følger ikke NAS så det er mulig de er låst fast en drivstoffpris?

Han har flaks igjen ved at de faktisk har veldig lite sikret, blant de beste i klassen er de vel. Så det er veldig positivt.

1 Like

Hehehe. Ja han blir alltid reddet av gongongen :sweat_smile: Men det unner jeg han!

Det kan ikke være bare flaks heller da. Det går ikke an å ta så skyhøy risk og overleve i så mange år på flaks.

Kjos styrer ikke sjappa lenger.

Er klar over det. Men han tok stor risk når han holdt på og klarte seg i mange år. Han har nok blitt reddet av flaks noen ganger. Men han hadde ikke fått alt dette til uten å være dyktig på noen områder.

1 Like

Hjelper ikke med billig drivstoff når folk ikke flyr.

5 Likes

Det er bedre enn dyrere drivstoff så det hjelper. Men om det er nok er noe annet.

1 Like

Her er det jeg tenker om Norwegian nå. Kort sagt: Overdrevent fall, Norwegian har stor verdi bare i flyparken sin. Når de nå har over 2/3 av mars-turene dekket, som normalt, er det tull å snakke om emisjon og konkurs. Overreaksjon basert på virusfrykt. Jeg tror Norwegian vil styrke seg denne uka basert på dette:
Selv om Norwegian kommer til å se et fall i reisende er det også noe som er greit å huske på etter fallet på 75% vi har sett de siste ukene: Med fallet som har vært den siste måneden og spesielt siste to ukene i prisen på drivstoff er kostnadene for å ha fly i lufta redusert dramatisk for Norwegian framover. Ved vanlig drift står fallet for en positiv virkning på over 3mrd nok på årsresultatet for 2020 før vi får denne ukens oppdatering ifølge Norwegian sin siste kvartalsrapport. Nå får vi ikke helt vanlig drift, men her er det ikke så dramatisk som mange skal ha det til i mine øyne. Også mange som responderer på de reduserte prisene og bestiller sommerferien denne helgen. Når prisene for jet fuel blir oppdatert for denne uka får vi se hvor billig det faktisk har blitt. Forventer enda en nedgang på rundt 20% og en god oppgang for Norwegian og SAS på mandag morgen. Erna har i tillegg gitt signaler om at tiltak for norsk næringsliv vil kunne bli aktuelt: “Statsminister Erna Solberg sa til NRK i går at myndighetene har planer for hvordan de skal håndtere det, dersom norsk næringsliv får betydelige økonomiske problemer knyttet til korona.” Og på toppen har vi Boeing som skal gi erstatning til Norwegian etterhvert på opp mot 3mrd og FAA sine krav som skal kunne bli løst før sommeren ang. MAX flyene. Synes 12kr er alt for lavt for Norwegian sånn situasjonen er nå. Hittil er det bedriftskundene som avbestiller, og det er ikke Norwegian sitt kjernemarked. Når privatpersoner betaler 300kr i bensin for å dra til Sverige for å spare 200kr på mat tror jeg Norwegian sine tilbud vil slå godt an hos de fleste. En positiv effekt av dette er at også personer med lav kjøpekraft nå kan oppfylle reisedrømmene sine :slight_smile: Men dette er bare det jeg tenker om caset nå. Kan hende jeg undervurderer frykten og at mandagen blir videre ned tross det jeg nevner over. Jet fuel prisene kommer til å gå ned til 2015-2016 nivåer og da så Norwegian enorm kursstigning på bakgrunn av det. Om det skjer er det snakk om mang milliarder lavere kostnader. Tipper vi ser 15-17kr i morgen. Og 18-20 etterhvert. https://www.iata.org/en/publications/economics/fuel-monitor/

Sier bare: “Oil prices were in freefall on Sunday after Saudi Arabia announced a stunning discount in oil prices — of $6 to $8 per barrel — to its customers in Asia, the United States and Europe. Benchmark Brent crude oil futures dove 30% in early trading Sunday night before recovering somewhat to a drop of 22%.” https://www.npr.org/2020/03/08/813439501/saudi-arabia-stuns-world-with-massive-discount-in-oil-sold-to-asia-europe-and-u-?t=1583712098901

Hvis ikke dette sender Norwegian opp mye kan vi si hade bra til fundamentalanalyse en stund tror jeg. Kommer uansett til å gi Norwegian og andre flyselskaper mye mer spillerom framover, så en inngang nå virker veldig bra timet i mine øyne. Men vi får se hva som skjer og hva Norwegian melder.

Jeg undervurderer aldri markedets evne til å ikke følge case, men i dette tilfellet må caset vinne til slutt. Avdragene de må betale på lånet er godt dekket bare av det de sparer på drifstoff-prisen.

NAS’ mcap er for øyeblikket priset til ca. 2 dreamlinere. Hvis ikke det er en overreaksjon så vet ikke jeg, med tanke på hvor mange flåter de besitter, en potensiell tilbakebetaling fra boeing… når virus panikken har lagt seg blir det business as usual og sommermånedene blir populære ferie måneder igjen

1 Like

Du må ikke glemme gjelden, man kan ikke bare se seg blind på mcap. Man må ta med alt annet også…

3 Likes