@torsteinius Det er mulig å smittes flere ganger, så man blir ikke immun
Vil si sjansene er større for at Sissener & Co blir store eiere på bekostning av dagens aksjonærer.
Det vil ikke funke at staten går inn for å redde aksjonærene som med åpne øyne har gått inn i et supergiret flyselskap, det er jo det samme som å si at alle bare kan ta maks risk og så kommer staten og hjelper.
Men arbeidsplassene bør man jo prøve å redde.
Arbeidsplassene går det nok bra med.
Men når NAS faller under egenkapitalgrensa, så skal selvfølgelig Sissener og de andre långiverne ha godt betalt i aksjer for å reforhandle låneavtalen. NAS klarer seg, men det går i så fall hardt ut over dagens aksjonærer om noe slikt skulle skje.
Er nok flere sultne gribber her nå enn “The Sissor”
FHI sa at det sannsynligvis ikke stemmer, i hvert fall på kort sikt.
Norwegian er konk, det er over. De hadde knapt livets rett før covid-19 og dette er selvsagt dødsstøtet. Hvorfor burde Norge kaste bort penger som kunne vært brukt bedre andre steder på å prøve å holde liv i Norwegian? Jeg tror vi skal være takknemlige hvis SAS overlever dette.
Faktisk helt sykt hvordan de har holdt på med det flyselskapet. Hvis regjeringen går inn økonomisk for å redde arbeidsplasser her i morgen så bør det bli kollektiv hoderisting fra et samlet finanskorps
Nå skal det jo sies at det har vært max (pun intended) uflaks de siste 2 årene da.
Feilslått fuel-hedge kan de vel klandres for (men ser ut til å ta det igjen denne gangen da, sammenlignet med mange andre selskaper).
Dreamliner, IAG som rasserer kursen, Boeing, Corona…dette er jo ikke noe NAS hverken kunne forutse, eller gjort noe med.
Uansett svært kjedelig for alle aksjonærer og har stor respekt for det Bjørn Kjos har fått til. Skulle ønske det fikk en bedre slutt for både han og aksjonærene.
Ja, de har hatt MAS uflaks. Men de har selv satt seg i en situasjon hvor de ikke klarer å kontrollere risikoen. Alle et at luftfart er noe av det mest risikable du kan drive med, og da bør man ta en risiko man kan håndtere.
Pressekonferanse kl 14:30
14:30?
Men først tiltak fra regjeringen kl 12:30.
Kan slå hardt begge veier dette.
“De økonomiske konsekvensene av virusutbruddet synes å være spesielt store for luftfarten. Som enmidlertidig lettelse til flyselskapene foreslår regjeringenå oppheve flypassasjeravgiften for flyginger i perioden fra 1. januar 2020 til og med 31. oktober 2020. Fra 1. november2020 vil flyginger være avgiftslagt.Provenytapet ved forslaget anslås til1560 mill. kroner påløpt og bokførti 2020 sammenlignetmed saldert budsjett.”
Corona crisis: Norwegian positive to the government’s tax cut – further measures with immediate liquidity effect are crucial
Hørte bare, dette er ikke snakk om måneder, men uker. Uker fra konkurs er ganske kritisk når regjeringen brukte lang tid på å få igjennom tiltakene de nå har annonsert, som delvis også må godkjennes i stortinget om jeg har forstått det rett.
Tiltakene har jo kommet fort.
Jeg tror det er veldig tydelig at evt redning av Norwegian skjer på bekostning av aksjonærene. Jeg ser ikke at det finnes en utgang her som er positiv for dagens aksjonærer. Derfor er jeg også short.
Jeg håper for Norwegians del at Erna er rask her og åpner for samme lånemuligheter som bankene har fått, selvfølgelig med begrensede beløp inntill 5mrd eller noe sånt. Og at de får løst praten med Boeing raskt. Det kan redde selskapet uten emisjon.
Fly og reise / turisme er det siste jeg ville satt pengene mine i nå
Det skjer ikke. Eller jeg tror det er ekstremt lav sjangse for det.
Husk at NAS i stor grad har flagget ut alt som kan flagges ut. Det er ikke et “norsk” selskap i så måte.
Men vi får se.