Det er ingen problem for Norge å bruke 100 milliarder av oljefondet for å avhjelpe denne krisen. Det er ikke bare flyselskapene som vil ha kjempestore tap. Hvis man ikke kan bruke litt av oljefondet i denne situasjonen, så er de som styrer dette landet splitter pine gale.
Da stenges flyplasser fra mandag av
De redder kanskje selskapet bare for å bevare en fungerende organisasjon. I mellomtiden blir samtlige ansatte permitert (det gjelder store deler av norge).
Aksjonærne taper ALT, 99.9%.
Scenarioet der aksjeverdien nulles og nye aksjer trykkes opp er et scenario for å redde selskapet ser jeg. Hvilke andre løsninger kan Norge AS potensielt komme med?
IAG eller hvem det var ville kjøpe NAS for ca. 15 milliarder for 15 måneder siden. I mellomtiden har selskapet gjennomført to emisjoner og ryddet opp i mye. Verden vil ikke gå under og Koronaviruset vil ikke koste NAS 15 milliarder. Før denne krisen, så var verdien av flyene og kontraktene på leveringene ca. 13 milliarder kroner høyere enn gjelden og forpliktelsene. Hvis IAG, Lufthansa eller Ryanair eller noen andre har penger og ikke tror at verden går under, så kan det vel hende at de kan være interessert i å kjøpe NAS for 3-4 milliarder. De trenger heller ikke bruke penger, men betale i form av aksjer.
De kan kjøpe konkursboet
Den som byr mest kan kjøpe selskapet, langdistanse virksomheten eller konkursboet. Alternativet er at masse gjeld blir slettet, aksjonærene nullet og selskapet refinansiert og nye eiere kommer inn. Hvis IAG vil bli kvitt en brysom konkurrent på langdistanse, så er vel ikke det noe de ønsker skal skje?
Det er vel kreditorene som tar over NAS om de bryter lånebetingelsene.
Ser ikke for meg at kreditorene vil drifte et flyselskap, så IAG kan potensielt få NAS veldig billig. Og der får ikke dagens aksjonærer mye rart.
Nå er det ikke sikkert at dette skjer. Men det er et meget mulig scenario.
Ja jeg og tenker det vil sitte langt inne å la NAS gå dukken.
Men samtidig: Har NAS offshoret så mye at de vil slite med å få gehør for at de er et norsk selskap lenger?
Mye av tiltakene Regjeringen la frem gjelder alle flyselskap ( gratsi og lande og parkere fly i Norge). Seteavgift.
Samtidig kommer det endel tiltak rundt permitering for Norske selskaper.
Norwegian er som @Savepig så offshoret at det er vanskelig å kalle dem Norske. De har ingen anbudsruter og flyr i stor grad ruter hvor det er kommersielt veldig lønnsomt å fly.
Ja det er fint med to flyselskaper som konkurerer i Norge, men det er mye lettere og ikke minst billigere for staten å invitere utenlandske selskaper til å konkurere med SAS etter at NAS er gått dunken.
Skulle det mot formodning komme en NAS spesifikk pakke ( som jeg tror de ikke har lov til uansett pga ESA, så blir det en pakke som wiper ut alt av aksjonærer).
Trolig har vi alt for mange fly i forhold til den flytrafikken vi skal ha de neste 9-12 månedene…
En fersk aksjonærliste for NAS er tilgjengelig for Insider-medlemmer. Ikke Insider? Les mer og prøv gratis
Norwegian to cancel 85 percent of its flights and temporarily layoff approximately 7,300 colleagues
Han der har alt for mye penger…
Jeg kjenner iallefall at hvis dette her blir vedvarende over altfor lang tid, sitte her og jobbe på hjemmekontor, sur kjærring, unger som bare vil spille Roblox istedenfor å gjøre skoleoppgaver og sommeren går sikkert til oppussing inne som ute. Gjett om jeg og flere skal reise MASSE, når dette viruset har gitt seg! Langt, og lenger enn på lenge!
Håper alle har fått med seg denne.
“Når alle tror på konkurs stiger aksjen 30%” xD
De senker belåning til 0% tror jeg?