Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

1 Like

Vi får være glade for at kursen blir kjøpt opp, lettere å gjennomføre emisjon i en aksje som stiger enn synker. Håper emisjon kommer i kveld. Da får de potensielt inn noen slanter, kanskje nok til å komme igjennom dette. :slight_smile: Staten ser ikke ut til å være villig til å støtte Norwegian spesifikt, mulig de også ikke kan gjøre det. Så de må finne en vei gjennom dette på egenhånd.

1 Like

Hvem tror du vil være med på en emisjon i disse tider? Og i et gjeldstynget selskap som har mistet hele inntektsgrunnlaget og dets raison d’etre ?

Forøvrig synes jeg det er hårreisende forslag fra venstresiden om at staten skal inn og kjøpe aksjer i NAS. Det skaper presedens for at de må gjøre det samme i samtlige selskap / bransjer som sliter og i tillegg gir det et signal om at staten kommer til unnsetning uansett, så det er bare å kjøre på med skyhøy risiko og giring. Bare jeg som synes det er ulogisk?

2 Likes

Vi har vel noen som er interessert da kursen står i 8,5 i stedet for 0? Ifølge Norwegian selv trenger de hovedsakelig likviditet. Etter sommeren 2020 skal MAX-flyene sannsynligvis være godkjent og en saftig erstatning ha kommet fra Boeing. Grensene er forhåpentligvis åpne for reise igjen og de kan leve godt på de nye betingelsene de har fått for 2020 fra staten. Lønnsom drift krever mye mindre nå enn før krisen med ekstremt lav pris på jet fuel og fjernede avgifter, men etterspørselen må selvsagt opp igjen for å få god uttelling for dette. Norwegian er rigget for profitabel drift så lenge de får fly. Det får de etterhvert så lenge de overlever gjennom dette. De som bidrar til det i en emisjon får også best betalt av alle i etterkant om de stiller nok cash disponibelt for selskapet nå.

Hadde jeg hatt 30 milliarder eller mer hadde jeg fint vært Norwegian sin redning nå mot aksjer til 0,5-1kr stykk i en rettet emisjon med overlevering av aksjene enten med en gang eller med lang bindingstid. Begge scenarioer har sine fordeler og ulemper.

Forstå meg rett, jeg ønsker ikke at NAS skal forsvinne, det ville vært synd for de som jobber i NAS og ikke minst for oss som kunder da tilbudet blir mindre - men jeg synes heller ikke det er statens oppgave å rydde opp i rotet som NAS har stelt i stand på egenhånd. De takket nei til et saftig oppkjøp, de økte gjeldsgraden og så begynte problemene. I et effisient marked så vil det alltid være noen som overlever og noen som konker. Jeg synes ikke det er statens oppgave å være ansvarlig for denne dynamikken. I tilfelle får de baile ut alle selskap på børsen som sliter nå pga. høy belåning?

At kursen er opp 22% fra krisenivåer vektlegger jeg ikke så mye. Det er nok bare trading, men skal endre mening om noen større aktører begynner å vekte seg opp i selskapet. Så langt ser det ikke slik ut men det kan endre seg hvis det kommer i stand en krisepakke i form av et lån?

Helt enig :slight_smile: Her er det markedet som må se muligheten for gevinst på sikt og ta risikoen. Om ingen vil det er det byebye. Jeg argumenterer for at det kunne vært en god ide om man tåler å fortsette å fylle på med cash gjennom dette.

Et lån hjelper jo veldig kortsiktig, jeg har bare vanskelig for å tro at det er så mange lånemodeller Norwegian vil klare å overholde i perioden framover. Får de 20mrd+ i lån så går nok dette greit i noen mnder, men da må staten/bankene ta så mye risiko i det lånet at det nesten blir en gavepakke for at Norwegian skal kunne ta det imot.

1 Like

Staten kjøper ikke NAS aksjer for å redde kreditorene eller aksjonærene… keep dreaming

image

Pr nå er det jo ingenting som tyder på at max kommer på vingene iår.

Siste FAA-krav var forventet løst til sommeren. Vi får se :slight_smile:

Haha ja, er vel ikke noe som går raskere enn forventet noe steder nå heller :scream: absolutt alt (innen alle mulige bransjer) må forventes bli utsatt/tar lengre tid pgr alt som dukker opp nå.

Ja konsekvensene av tiltakene som er satt igang blir helt ut av en annen verden. Finansmarkedene fortsetter mens det underliggende stopper nesten helt opp. Dette blir det nok mange økonomilærebøker som skriver om i etterkant. :slight_smile: Nesten umulig å forutsi hvilke konsekvenser vi står ovenfor jo lengre dette varer.

I januar sa boeing at man tidligst kunne håpe at MAX var i luften mid 2020. Og etterpå er det jo funnet mer problemer.

Så må man faktisk regne inn at når alle tingene er fikset på flyene, så må alle MAX flyene som har stått over et år på bakken gjennom full service. Samtidig må sansynligvis alle verdens MAX piloter gjennom simulator trening for å få godkjenning. Og det finnes ca 38 simulatorer som dekker behovet i verden.
( og det er mulig disse også trenger ombygning før de kan brukes).

Norwegian next?

https://e24.no/boers-og-finans/i/g7Aem9/sas-faar-krisehjelp-fra-danmark-og-sverige

1 Like

HVem skulle redde NAS?

Danske Stat og Svenske Stat er jo svære aksjonærer i SAS.

2 Likes

– SAS har stor betydning for både Skandinavias og Danmarks tilgjengelighet. Det medfører i høy grad også arbeidsplasser, virksomheter og hele økonomien generelt, sier Danmarks finansminister Nicolai Wammen i en kommentar.

Utelukker ikke at myndighetene i Norge kan støtte nas på samme vilkår. Norwegian er en viktig del av norsk næringsliv

1 Like

Vil Norske stat redder Norwegian med samme krisehjelp ? Vi får se…

Hvorfor skulle de det?
Den Norske stat eier ikke aksjer i NAS ( folketrygdfondet har litt).

Ikke er NAS viktig for Norske arbeidsplasser.

Husk at Kastrup er Danmarks største arbeidsgiver, så stor SAS base der er viktig for Danmark sin økonomi.

1 Like

Nas bidrar med skatt og avgift til norge, og de bidrar også med flere tusen arbeidsplasser, går nas konk så er det mange som kommer til å stå uten jobb… Norge er ikke tjent med monopol på flybilletpriser

1 Like

Så da tror du staten redder aksjonærer og obl. eiere?

1 Like

staten har jo gode innterkter på NAS i form av skatter og avgifter, de vil få en betydelig økning i utgifter dersom NAS går konk ( nav) . det er i såfall eneste grunn til at de skal gidde å redde de , selv om jeg tror det ikke skjer.

det er bare å begynne å regne… kommer for opp i svimlende summer, for å ikke snakke om at de har bidratt til fellesskapet i mange mange år… tviler, men vi får se… hvis de blir reddet, må det være av den grunnen