Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

Folk ønsker ikke å se skattepengene gå ned i stort sort hull, bare fordi desperate aksjonærer har gjort tidenes feilinvestering.

2 Likes

For meg er det så enkelt at redder man en bedrift med statens penger. Så skal staten få sine penger tilbake før eventuelle eiere får ut noe. Hvordan det løses er ikke veldig viktig for meg. Men å tro at et lån på x milliarder til NAS vil la seg betale tilbake med det første tror jeg ikke på.

Tar du med inntekter i form av avgifter og skatt fra alle ansatte som ellers måtte lønnes av NAV inn i det regnestykket også?

Eller merkostnaden for alle som skal fly i fremtiden hvor det blir mindre konkurranse? Statlige ansatte flyr jo litt både hit og dit også, vil jeg tro :slight_smile:

Hvis det er så lite som 1,5-3 mrd. som skal til for å holde mange tusen i arbeid med friske skattekroner inn fremfor trygd, unngå vill prisøkninger på flybilletter og generere masse friske avgifter på sikt, så mener jeg det er en smal sak. Utfordringen blir heller om det er nok, hvor lenge er det nok og hva kommer av utfordringer i neste rekke

Det vil vel etterhvert være mangen selskap som vil trenge 1-2-3 milliarder, ser ikke at AS Norge skal gå inn med midler her, hva med alle andre, hvorfo skal ikke aksjonærene være dei som bidrar ?

Hvis staten går inn og redder selskapet så bør det komme som en emisjon hvor staten får en eierandel i selskapet.

2 Likes

NAV vil allerede dekke disse kostnadene, så det tar jeg ikke med i bildet. Også fordi dette ikke er spesielt for NAS. Når det gjelder skatter, avgifter osv når NAS opererer så vil de inntektene også komme i fremtiden i en eller annen størrelse. F.eks et mindre NAS med drift i Norge vil trolig bety det samme for “statens” inntekter som dagens NAS. Norge får f.eks svært begrenset med skatter og avgifter for LH og LGW operasjonene til NAS.

Uansett så kommer flybransjen til å slite i lang lang tid, og 3 mrd vil ikke holde for å redde NAS i dagens form. Og når skal NAS kunne betale tilbake disse pengen?

Artikkel om endringen igår.

1 Like

Dægern, skulle fulgt magefølelsen midlertidig. 50% opp på 2 dager :confused: jaja, sånn er livet
60%*

Helt galskap.

1 Like

hadde eg kjøpt, så hadde eg definitivt solgt :wink:

men kjøper eg nå, så snur det rett ned :crazy_face:

Denne forskjellen skjønner ikke folk overhodet.

Føler handelen i NAS nå er akkurat det samme som de siste dagen i Seadrill før refinansieringen.

klager ikke :wink: siden det ikke blir ferie alikevell handlet jeg for noen dager siden :wink: tenkte egentlig til hælvete med hele ferien, og forventet ikke å se no mere til de kr for ved nedeårs skatteoppgjør… vi får se da…

Lån dem penger som konverteres til aksjer ved en senere anledning.

Tror nok staten hjelper NAS noe her. Så kortsiktig stigning men de vil ikke hjelpe nok på sikt.

Situasjonen ser lik ut for meg som på fredag. Skjønner ikke hvorfor aksjen skal være 50% opp.

Norwegian er fortsatt “noen uker” minus 5 dager fra konkurs uten å ha fått hjelpen de trenger enda.

Går rykter om politiske samtaler og hjelp på vei.

Får håpe det ikke er tilfellet. Politikerne må være mer ansvarlige enn å lekke børssensitiv informasjon noe annet sted enn på pressekonferanse.

1 Like

De “ryktene” ble vel avvist av SV som vistnok var de som ville redde NAS.