Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

Regel nummer 1 når man investerer:
Forelsk seg aldri i en aksje, for da hører man aldri på råd fra andre.

Regel nummer 2:

Les regel nummer 1 igjen :slight_smile:

4 Likes

Så lenge aksjonærverdiene faktisk nulles, så synes jeg det er HELT innafor at staten stepper opp for å støtte under et stort norsk flyselskap. Folketrygdfondet tar jo en betydelig hit her og, men de blir vel antagelig med videre i emisjonen.

Det staten også burde gjort var jo å være med og legge press på Boeing og amerikanske myndigheter om å stille opp med erstatningspengene.

vi skal jo kjøpe en masse overvåkningsfly fra boeing nå, det kjøpet kan fint sløyfes og heller gjøres fra europeriske leverandører.

2 Likes

Boing har vel andre ting å tenke på enn å betale tilbake erstatning nå, de er minst like rammet av denne krisen som flyselskapene…

Boeing er nok trygt innenfor kategorien too big too fail, så pengene finnes der!

1 Like

Forskjell på å høre råd, og det å korrigere uriktig informasjon.

Har null tillit til staten.

300.000.000.000 er brukt på å beskytte svake i samfunnet, likevel ramler de om på sykehjemmene. At de ikke engang bruker desinfeksjonsluker i inngangen og bruker munnbind på jobb er sinnsvakt flaut.

300 mrd rett i dass.

Så at de skal bidra med noe som helst her er ikke noe jeg ville satset på.

1 Like

Tenker jeg helt feil her nå?
Dersom gjeld blir til aksjer, dagens aksjonærer blir tynnere enn påskelufta på hovden. Er ikke da dette en fin investeringsmulighet for nye aksjonærer? Stor flåte, kontroll på gjeld, bra brand

1 Like

"Foreløpig mener FHI at Norge er i fase 2 av virusutbruddet. Samtidig går det fram at FHI antar at tiltak som fraråding av utenlandsreiser og karantene etter reise har størst effekt i fase 1 og 2.

Avdelingsdirektør Line Vold bekrefter at FHI antar at disse tiltakene vil spille en forholdsvis liten rolle i fase 3."

Dette har slått meg hele veien, men har trodd at styringsmyndighetene ikke ville tørre å tenke i disse baner.

1 Like

Jeg tror og håper du tenker riktig. For jeg tenker det samme. :blush:
Selv om jeg er forsiktig spent på økonomien dems fremover om de blir reddet ut av hølet de sitter i nå.

1 Like

SAS har meg bekjent ikke den gjeldsgraden NAS har. Hvis argumentet er å bevare infrastruktur og arbeidsplasser er det som sagt mer lønnsomt å la selskapet gå konk og så kjøpe boet og assets.

Hvilke garantier har vi for at NAS ikke gjør samme tabben igjen? Og hva er signaleffekten? Som Warren sier i “Tid er penger” podcasten sier man i teorien at det er greit å ta skyhøy risiko, man blir bailet ut hvis det går galt. Det er det jeg reagerer på. Utover det synes jeg det er bra NAS overlever, vi trenger konkurranse i norsk luftfart.

2 Likes

Sas har 92% gjeld. NAS har 96%.

1 Like

Du tenker helt riktig i et scenario der 100% av gjelden konverteres. I et mer sannsynlig scenario der 6% av gjelden konverteres vil utvanning også skje. I mindre grad.

De må konvertere 6% av gjelden for å oppnå 8% ek

Garantien er at Kjos ikke er CEO lenger. JS satser på lønnsomhet kontra vekst.

Når det kommer til pandemier som lammer trafikken har vi absolutt ingen gantatier i mot.

Komme ny liste over helgen her på forumet. Overhengende sannsynlighet for at HBK er helt ute

1 Like

Han tapte sykt på gambling. Hadde 16 mill aksjer. Så kom corona, dekningssalg, og tragedie

Hvor mange sitter både som aksjonærer og obligasjonseiere skal tro?

Vet ikke. Men Sissener har den dobbeltrollen der. Alt ettersom

Roger Berntsen i Netfonds/Nordnet var lyrisk til både Seadrill og Norwegian husker jeg. Skryta de opp i skyene. Store flotte selskaper som kom til å gjøre aksjonærene rike.

Så feil går det an å ta. Utrolig godt gjort å være sjefsforvalter og bomme så til de grader på investeringsråda sine :rofl::rofl:

3 Likes

Veldig mange flinke investorer som har tapt penger i norwegian. Kler deg ikke å oppføre deg som et nettroll.

6 Likes