Hvis lånetagere kan selge konverterte aksjer med gevinst når de får tilgang til de så gjør de sannsynligvis det.
Så jeg er rimelig sikker på denne kommer ned mot eller gjerne også en tur under 3.8 når aksjene blir omsettelige.
Min personlige mening
Mest sannsynlig skal kursen ned til konverteringskursen og under den. Uten at jeg kjenner til hvem eierne av gjelden er vil jeg tro at mange av dem ikke er interessert i å være aksjonær i NAS og vil selge seg ut forholdsvis raskt.
Et annet moment kan være at noen av gjeldseierne er fond som ikke har mandat til å eie aksjer og derfor ikke kan eie aksjen
Edit: men fram til datoen når de nye aksjene kommer på markedet vil kursen mest sannsynlig få minst ett bullrun der folk som ikke er inne i aksjen vil hyle over seg om urealistisk prising
Det plejer at være tilfældet; alt over emissionskurs kan sælges med gevinst … tipper der bliver trangt ved vasken de næste par dage. Nærmest en vinder at shorte NAS på nuværende niveau.
Nå henger jeg ikke med lenger. Fått med meg at obligasjonseiere har fortrinnsrett i emisjonen. Og de som eier aksjer er prioritert sist?
Har Kjosern og Storeulv kjøpt seg noen lån på billigsalg og er på vei inn igjen med en større eierpost til 3,80 for obligasjonsaksjene som han kanskje har fått for under halvparten av pålydende, og nå under 1 krone for emisjonsaksjer? Dvs det trykkes ytterligere 400-500 millioner aksjer i selskapet?
Dere som har fulgt aksjen tettest, hvor lavt har lånene til Norwegian blitt handlet? Det jeg kan finne på Oslo Børs sine sider er at det har vært handel i en av obligasjonene i april til 27% av pålydende samt handel til 22% og 26% av pålydende i en annen så seint som i går.
Dvs at de som har kjøpt lån i april/mai og fått disse konvertert til aksjer nå, effektivt fikk en pris på rundt én krone per aksje. Deretter får de fortrinnsrett i emisjonen på én krone aksjen. Og ingen eksisterende aksjonærer får være med.
Trodde opprinnelig emisjonen var for de eksisterende aksjonærene, men her er det tydeligvis noen som har lurt seg inn bakveien! Stakkars småinvestorer.
Hører du siste sladder så fikk du med deg at svend betalte ca 10% for bonds.
Men ja småsparere er rævkjørt til fordel for bondholdere.
Såpass, 10% av pålydende Dvs han fikk aksjer for 38 øre effektivt. Er det mulig å shortselge Norwegian nå?
Ikke mulig å låne.
Tipper folketrygd snart åpner for utlån igjen, men de har sikkert allerede signert deals med de som skal tegne seg slik at man kan selge emi aksjene før man får dem.
Sånn jeg har forstått kan man gjøre det via CFD visse steder som capital.com. Må si det frister å prøve, er jo en soleklar short på disse nivåene
Det finnes i hvert fall både BEAR-ETN-er og opsjoner med NAS som underliggende…
Med tanke på at det ikke finnes shortaksjer som CFDene kan hedges imot så ville jeg vært EKSTREMT forsiktig. Det er også grunnen til at nesten ingen tilbyr produkter som vedder på prisfall i Norwegian nå.
Eks:
Disse ser ut som de fortsatt kan handles?
Edit: Fjernet den første (https ://www.nordnet.no/market/certificates/17154672-bear-nas-x-10) da denne er mot Nasdaq 100 og ikke Norwegian
Får ikke lest sake men står det at obligasjonseierne har fortrinnrett?
Ut ifra ingressen leser jeg bare at obligasjonseierne garanterer for fulltegning så fremt emisjonskursen settes under 1 kr.
Prøv å handle dem så ser du hva jeg mener
Eierne av den konvertible obligasjonen har gitt garantier om deltagelse i emisjonen, og vil skyte inn opp mot 100 millioner kroner i frisk kapital. Etter det Finansavisen erfarer skal disse garantistene ha krevd at aksjeemisjonen settes i intervallet mellom 0,50 og 1 krone pr. aksje.
At de har fotrinnsrett stod det jo i avisene i helgen, det var endel av t ilbudet fra Norwegian for å få dem til å godta.
Venter på å få åpnet konto for å handle opsjoner hos Nordnet, så jeg får ikke prøvd det dessverre.
Men jeg ser at market maker stiller kurser, så jeg kan ikke skjønne annet enn at den bør la seg handle.
Jeg ser også at market maker stiller kurser på opsjoner med strike mai og juni hos Pareto. F.eks:
https://webtrader.infrontfinance.com/infront/no/instrument/NAS0Q5i/18179/overview