Det er lovlig, det er mulig og ganske vanlig.
Hvordan kan man shorteselge aksjer man vet man vil få tildelt, men som man tross alt enda ikke har fått tildelt, rent praktisk egentlig?
Man får lånt aksjer av noen som eier aksjer, man selger disse. Man motar aksjene man får tildelt, så leverer man disse til utlåner.
Okei, det jeg tenkte meg. Da vil det ikke være mulig å gjøre dette i NAS/denne emisjonen ettersom det ikke finnes aksjer å låne…?
Du skal ikke se bort fra at det blir naken short på fredag etter at tildelingen er klar. Dersom meglerhusene tillater det.
Mener å huske fra tidligere at det for utenlandske aktører ikke er direkte ulovlig med nakenshorting, men den infoen er noen år gammel
Har du et meglerhus som ordner for deg er det mye som går, se posten til Zappa.
Magefølelsen min på at dette er ulovlig stemte jf. linken:
“I ettertid viser det seg at mye av shortsalget var såkalt naken eller udekket shortsalg. Det vil si at shortselgerne ikke hadde aksjer tilgjengelig for levering. I henhold til loven skal selgeren ha tilgang til det underliggende papiret, gjerne gjennom innlåning, før man kan foreta shortsalg.”
Så med mindre meglerhusene bevisst og klart bryter loven ser jeg ikke helt hvordan dette skal kunne skje @Evilfreud?
Skjønner at det naturligvis er mulig dersom det er aksjer tilgjengelig for short, men da kan man jo like gjerne sette en standard short. Problemet i NAS er at det ikke er noen som låner ut.
Jeg skjønner ikke helt hvor du vil, men vi kan konkludere med at det er mulig å selge emi aksjene før du får dem. Og at noen mener det ikke er greit men at hverken øko eller FT har fulgt opp og ingen er straffet for det.
Når jeg drev med daytraiding var det mulig å shortselge aksjer intradag uten å lånt aksjer.
Vet ikke om det forsatt er en mulighet
Ordebildet snudd veldig rundt nå mye selgere, roboter på begge sider av boka
Hvordan kan vi konkludere med det?
I gjengitt avisutklipp står det rett ut at denne praksisen er ulovlig. Er poenget ditt at dette allikevel er helt vanlig?
Ordla meg raskt. Bytt verdi med samlet verdi
At det etter hvert vil måtte komme en aksjespleis her virker rimelig sannsynlig. Jf. Oslo Børs sine løpende forpliktelser skal selskap som over en 6 mnd periode har hatt en aksjekurs under 1 kr per aksje gjennomføre en aksjespleis (med enkelte unntak). At vi etter hvert ender opp med en kurs under 1 kr virker for meg som ganske åpenbart. Her er forøvrig vilkårene jeg sikter til fra Oslo Børs:
https://www.oslobors.no/Oslo-Boers/Regelverk/Loepende-forpliktelser-for-boersnoterte-selskaper#path_array=96138/98412
Noen som har tegnet seg for aksjer da?
Må innrømme jeg endte opp med å tegne, men for et ganske begrenset beløp. Ble for fristende å prøve men tro på noen stor gevinst har jeg vel egentlig ikke.
Har heller ikke tro på noen stor fortjeneste, men kan vanskelig se for meg at kursen skal under 1,-?
Det vil jo være stor avkorting fra tegnet beløp til tildelt beløp, og mange vil vel kjøpe for resterende beløp over børs.
Har også tegnet, men tror ikke jeg får noe.
Regner med at kun de som hadde aksjer på registreringstidspunktet får noe
Tegnet meg for 1 aksje, føler jeg må bidra med mitt…
Tok en god jafs ja. Solgte meg ut for en uke siden.
Jeg beholdt fem aksjer for å havne i bunken med nåværende aksjeeiere. (Selv om det jo bør justerer for aksjebeholdning har jeg en følelse av at det ikke nødvendigvis vil skje fullt ut.)Tegnet for 3x beløpet jeg i utgangspunktet er interessert i.