Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

Noen som har gjort seg opp noen tanker om hvor langt ned denne skal før det er et OK case? I skrivende stund er vi på ca. 1,3kr/aksje, og konverteringskursen for emisjonsaksjene som nå selges er på over 4kr.

tja, ca 25 øre?

1 Like

Og det begrunner du med? Kjekt med en utregning eller tanke bak tallene, og ikke bare et tall.

Er ikke konverteringskursen lavare enn 4kr?

Kommer vel også mer 1krs aksjer senere iår. ( jeg har mistet tellingen).

1/3 av konverteringsaksjene ble frisluppet igår (9. august). Neste 1/3 har lockup til 9. oktober, mens siste tredjedel frislippes 9. desember. Jeg tror mange av leasingselskapene ikke er spesielt interesserte i å være langsiktige egenkapitaleiere/aksjonærer, så jeg tror disse vil skape et jevnt salgspress ut året.

Market cap på litt under en milliard hørtes mer riktig ut enn dagens prising.

1 Like

Milliardtap for Norwegian-aksjonærene

Jeg har ikke regnet på det, men når tenker du at Norwegian evt begynner å tjene penger igjen? Det vil bli gjennomført fase 3 tester av vaksinen nå i høst og kanskje rundt nyttår blir en vaksine godkjent også tar det nok til utpå våren før vaksinen er utbredt. Da begynner antall flyreisende å gå tilbake mot normalen, men neppe helt tilbake til før krisen. Problemet da er stor overkapasitet som gir lave priser.

Pessimisten i meg tenker at det kan ta noen år før de er i pluss. Har de cash til det? Jeg tviler, de må da hente enda mer penger som gir stor utvanning til dagens aksjonærer, evt konkurs.

Optimisten i meg tenker at det er flere selskap som går dukken, så problemet med overkapasitet løser seg og at de som fortsatt flyr kan ta høyere priser fra de som reiser. Man får da en periode med god vekst opp mot der vi var i 2019. Med generell vekst i markedet er det relativt lett å tjene penger og man får en god vekst i aksjekursen.

3 Likes

Tar nok lang tid før markedet for flyreiser er tilbake på 2019 nivå tror jeg. Håpet må jo da være at antallet konkurrenter synker. Her er et par interessante rapporter på dette fra International Air Transport Association:

https://www.iata.org/en/iata-repository/publications/economic-reports/covid-19-outlook-for-air-travel-in-the-next-5-years/

https://www.iata.org/en/iata-repository/publications/economic-reports/airline-industry-economic-performance-june-2020-presentation/

Edit: @Shattering84 jeg måtte nesten presisere at det var markedet for flyreiser jeg mente :slight_smile:

… 2019 nivå

kanskje de en gang i fremtiden, om ALT går bra, kan få tilsvarende market cap som 2019.
Å tro på aksjekurser på de nivåene er mer naivt enn å tro på nissen.

1 Like

Ja. Men på mandag og tirsdag ble det omsatt ca. 200 mill. aksjer totalt. Det er vanskelig å gjette på andelen av dette som er nykonverterte aksjer, men vil tro en del av salgstrykket avtar etter hvert som de får solgt seg ferdig.

Er fremdeles en voldsom kjøperside. Trolig mange “jammen, nå er den jo så lav”, men penger er penger.

Sånn som det er nå kan den jo trades med ca. 5-7% daglig avkastning, og begrenset nedside pga. amatøraksjonærene som kjøper den opp igjen “bare fordi”.

Disclaimer: du kan tape masse penger her altså :popcorn:

1 Like

Invitation to presentation of Norwegian Air Shuttle’s Second quarter report

SAS stanser ikke oppsigelsene til tross for nye permitteringsregler

Hvor mange akjser vil det totalt være når de er ferdig med konverteringen? ±10 mrd?

definer “ferdig”

De vil vel forsøke å konvertere enda mer gjeld om de kan.

1 Like

Er det ikke tre runder med konvertering da? Siste i desember eller noe?

Som er avtalt pr nå. Det utelukker ikke ytterligere konverteringer av gjeld i 2021/2022.

og senere i år.
NAS har MASSE gjeld fortsatt som de gjerne vil bli kvitt.

Det er helt sant, men i dag fikk vi igjen bevist at det er MANGE (muligens uerfarne) investorer som ønsker inngang, og dermed er aksjen helt fin til day- (og -uke) trading.

Per nå er det byttet hender på ca 340mill aksjer siden forrige frislipp (mandag for en uke siden), sånn om noen vil gamble på når selgersiden skal reduseres…