Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

Kenneth Sivertsen i Pareto sa vell at han antok at Norwegian sitter på bedre kort på hånden.
Joint Venture kan være ett av dem.

Funfact, Bjørn Kjos er født i 1946, and still keeps it going!

2 Likes

Bjørnene selger vel ila de neste to årene, han fortjener pensonisttilværelse nå, tenker at en JV avtale er større sannsynlighet

1 Like

Kommer det en emisjon i Norwegian?

• JA
  • NEI

0 stemmegivere

I så fall hva blir emisjonskursen?

• 251-300
  • 201-250
  • 151-200
  • 101-150
  • 50-100

0 stemmegivere

Får de ikke solgt flere fly innen rimelig tid, eller inngåelse av JV avtale, kan det komme en emisjon. De kan vell også velge å selge endel av Bank Norwegian aksjene.
Tviler på at Kjos vil utvanne enda mer om han absolutt ikke MÅ. Håper dem drar noen ess ut av ermet veldig snart :slight_smile:

1 Like

Å selge bank Norwegian aksjene vil vel ikke påvirke noe.

Selge Bank Norwegian aksjene vil ikke påvirke EK, men en JV avtale hadde nok vært den beste løsningen, evt selge hele sjappa… Tiden vil vise hvor smart det var å si nei til 330-350kr pr aksje

1 Like

Godt poengtert, de regner vell det som endel av EK fra før i regnskapene?
Uansett, de har aksjer der for i overkant av 2 milliarder ved dagens børskurs.

1 Like

Er ikke flyene en del av EK? De burde vel kunne gis en høyere verdi enn detnsom evt står i regnskapene nå. Salg av aksjer/fly vil i hvert fall muliggjøre betjening av lånene, som jeg antar er det långiverne er mest opptatt av. Spesielt når EK tydeligvis ikke tar høyde for alle assets.

Denne da…:
The problem? Norwegian’s hard charging CEO Bjorn Kjos wasn’t minded to let his baby walk down the aisle for a sufficiently low cost price at a time when Walsh’s British business is facing a very uncertain future courtesy of the no deal Brexit our lunatic politicians are pushing us towards. After sweetening an initial proposal, Walsh has decided he’s done.

Enig. Msn om Kjos angrer så får han nok til et salg til IAG. Så ville ikke vært redd.

Jeg har alltid hatt inntrykket om at Kjos er lur. Og det er han. Han samlet Boeing og airbus i hvert lokale og løp frem og tilbake for å sikre tidenes pris på fly.
Han har ess i ermet. JV har vært skreket høyere om enn salg… så 1+1 = sant.
JV kan gi kursen 300kr lett. Da er risikoen omtrent 0.

2 Likes

Tror dette er de to mest sannsynlige scenarioene:

1: NAS reforhandler avtalen med bankene (mange forskjellige alternativer der).

2: Joint Venture.

Emisjon er en kriseløsning og vil gå hardt utover aksjonærene. De to ovennevnte alternativene er nok noe de fleste aksjonærer hadde vært lettet over.

1 Like

Ulempen med alt 1 er at NAS må gi noe. Høyere rente ikke bra for aksjonærene. Ergo kommer emisjonen veldig fort nærmere for alt 1 også.

Emmisjon er ikke så dårlig alternativ som mange vil ha det til. Det gir dem mye arbeidsro også. Jeg tror ikek Joint venture er så sansynlig som mange håper.

Hadde JV vært så bra hadde det vært landet nå. Emisjon kan være bra, problemet er at de ikke klarer å skape tiltro til fremtiden.

1 Like

Vurderte inngang igjen etter raset, men nå tror jeg holder meg unna til en eventuell emisjon er unnagjort, så Kjosern får opp EK i selskapet. Så skal jeg vurdere inngang når kursen får roet seg litt.

Det er ikke sikkert JV er så lett, det er en prosess som tar tid, pga forhandlinger om vilkår, men en emisjon er kanskje ikke så dårlig alternativ, men markedet kommer ikke til å reagere så positivt på det

De har en stor flåte, slike prosesser tar tid. Det er to parter som skal bli enige om en deal hvor den andre parten heller ikke ønsker å betale for mye. De blir potensielt ikke enige om en milliard deal på 14 dager.

Dette er situasjonsbetinget. Emisjoner bør foretas på høyere kurser, mens det er fordelaktig å låne penger når aksjekursen er lav. Selskapet må altså utvanne eksisterende aksjonærer mer nå, enn de hadde måttet gjøre på høyere kurser. Derfor er dette det minst fordelaktige alternativet.

Årsaken til at dette er en vanskelig og viktig beslutning for ledelsen er at aksjonærene vil få høyere avkastning på egenkapitalen desto mer gjeld de har, men de blir også mye mer utsatt slik som vi ser at NAS nå er.

Jeg mener at alt for mange overvurderer verdien av flyordrene. Airbus og Boeing er ikke dumme. Og konkurrentene kan også forhandle, både flyselskaper og ikke minst leasingselskapene.

Det er tilbud og etterspørsel som setter pris, men Boeing og Airbus vet veldig godt at de opererer i et veldig sterkt duopol, blant de sterkeste i verden. Det er helt ekstreme inngangsbarrierer, deriblant kostnader og fagkunnskap som kreves for å bygge fly.

Det var i 2012 at Kjos la inn store ordre hos både Boeing og Airbus (med opsjoner). Dette var en tid hvor veldig få flyselskaper la inn ordre, og det var mye ledig kapasitet hos begge selskapene. Kjos forhandlet i tillegg med begge samtidig. Det vil være relativt åpenbart at Kjos fikk en veldig god pris basert på tre punkter: ledig kapasitet, størrelsen på ordren og forhandlingsteknikk.

Siden 2012 så har Boeing blitt fullbooket, og har måttet avslå ordre. Airbus er tilnærmet fullt. Reisemarkedet er i en sterk vekst, spesielt i Asia. I følge IATA så vil antall reisende doble seg globalt, til 8.2 milliarder i løpet av 2037.

Flyene og opsjonene har økt i verdi, det er et ubestridt faktum.

2 Likes

Et faktum som NAS ikke klarer å bevise. Hvor er alle kontraktene? Dette er noe de har jobbet med i årevis. SAS leaset nettopp 3 fly med levering neste år. Jeg mener fortsatt at dette er overvurdert.