Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

29/01-2019 08:00:00: (NAS) Norwegian Air Shuttle ASA strengthens its balance sheet through a fully underwritten rights issue of NOK 3 billion

29/01-2019 08:05:00: (NAS) Norwegian Air Shuttle ASA - Notice of extraordinary general meeting – fully underwritten rights issu

29/01-2019 08:10:00: (NAS) Key information relating to the preferential rights issue to be carried out by Norwegian Air Shuttle ASA

29/01-2019 08:12:03: (NAS) Financial calendar

1 Like

Sånn, diskusjon ferdig. Det ble emmisjon.

Takk til de som faktisk tørr å stille spørsmål uten at krenkekorpset får viljen sin alltid.

9 Likes

Er det ikke litt rart at emisjonskursen ikke er gitt allerede?
Ser det står følgende i EGF innkallingen:
“The board of directors shall determine the subscription price with a lower limit of NOK 30 per
share and an upper limit of NOK 250 per share.”

Jeg synes det er rart Fredriksen har godtatt sånne vilkår, med mindre det er bestemt på bakrommet.

Da er frykten for brudd på lånevilkår borte. Det er bull med tanke på hvor mye kursen har falt pga frykt for akkurat det.

Så er spørsmålet: Har kursen falt for mye og vil hente seg inn igjen før emi-kurs blir satt? Eller vil den falle videre? Selskapet har pr i dag en markedsverdi på 6.4 mrd og har akkurat fått garanti på nye 3 mrd inn i selskapet.

3 Likes

Jeg vil tørr nesten å påstå at frykt for nye lånevilkår brudd er visket vekk for hele 2019 og store deler av 2020?

Enig?

1 Like

Spent på hva emisjonskursen er satt på, er vel bull at Fredriksen kommer inn på eiersiden?

Bull at de får inn 3 milliarder tenker jeg. Da slipper de å selge fly i produksjon til rabatt. De får bare massiv arbeidsro som er det de trenger.

2 Likes

Tenkte på etter Q1 som det har vært så mye snakk om i media.

NAS er i ferd med å gjøre store forandringer i selskapet for å redusere utgifter og øke inntekter. Men slikt er ikke gjort i en håndvending i et så stort selskap. Hva som skjer utover i 2019 blir vanskelig å si synes jeg. Får de orden på inntjeningen så kan det bli virkelig bra. Men kan ikke utelukke at de kan komme til å slite også.

Men, det gir i iallfall pusterom for en stund fremover. Og det styrker kortene på hånden om det skulle bli nye forhandlinger om salg av NAS.

1 Like

Ok takk, jeg synes dog det er imponerende å trekke fredriksen ut av lomma sånn uten at noen egentlig hadde snøring.

Viser vel hvor mange prosesser de jobber med simultant der. Arbeidsro er vel det viktigste og det har de iallefall plenty av nå.

2 Likes

Hvordan tolker folk denne.

Norwegian Air Shuttle er for tiden ikke i diskusjoner om salg av aksjer i selskapet, men styret vil likevel fortsatt være villig til å engasjere seg i konsolideringsdiskusjoner.

Det fremgår av en melding tirsdag.

I løpet av fjerde kvartal 2018 og gjennom desember 2018 har Norwegian vært i “konkrete og spesifikke forhandlinger” relatert til kjøp av aksjer i selskapet.

Videre opplyses det at Norwegian i fjerde kvartal hadde sikret stand-by forpliktelser for en tegningsrettsemisjon på inntil tre milliarder kroner, men kunne ikke benytte denne ettersom de var i forhandlinger rundt selskapets aksjer.

Videre mener selskapet at en styrket balanse vil øke konkurranseevnen og frittstående finansiell styrke. Styret vil likevel fortsette å være villig til å engasjere seg i konsolideringsdiskusjoner som kan utvikle aksjonærverdier i Norwegian, opplyses det

Med dagens kurs, så vil man med en emisjon på 3 mrd måtte trykke opp ca 21m aksjer og det er 45m aksjer, så det er en kraftig utvanning. NAV pr aksje faller i så fall med 31,8%.

EDIT: ikke helt sant da, de har da 3 mrd i cash også, så det skal jo regnes med i NAV, men de har jo brent bra med cash siste 12 mnd…

EDIT2: “EBT of approximately NOK -2.5 billion in 2018”. Hvis de fortsetter å brenne cash i samme tempo, så brenner de gjennom den ekstra cashen på 14-15 måneder.

2 Likes

Jeg er ganske imponert tbh. Som dere sier, flott at fredriksen trår til med cash.

Jeg fryktet litt at de måtte til med konvertible lån eller tilsvarende dodgy løsninger.

Men blir en tung utvanning å svelge for aksjonærene.

Er jammen ikke lenge siden forrige emisjon gitt.

Kan dette være et stikk til IAG med beskjed vi har en backupløsning for å tvinge dem tilbake til forhandlingsbordet?

Kan man gå i forhandlinger om å selge NAS før en evt emisjon er gjennomført?

Jeg aner ikke, jeg spekulerer. basert på den teksten jeg postet litt tidligere.