Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

sÅÅ…hvem var det som kjøpte NAS?

:face_with_monocle:

3 Likes

Det gir god informasjon. Jeg tror de som har vært bull på NAS i høst, f. eks Mølsæter har hatt litt stolpe ut i noen av sine “bets”. Her virker det som de faktisk var særdeles nære på plass en avtale som var god for aksjonærene.

Nå er emisjonen garantert, kan det tenkes at Norwegian vil gå tilbake til forhandlingene?

Jeg tror ikke siste ordet er sagt, og jeg tror ikke Kjos og Kise forteller oss sannheten når de skal “Kjøre på alene”.

2 Likes

01/02-2019 18:34:30: (NAS) Invitation to presentation of Norwegian Air Shuttle’s fourth quarter report

"Nær ved å få rett

Martin Mølsæter sa i fjor høst til DN at han trodde Bjørn Kjos var i ferd med å bli «mer klar for å selge» flyselskapet .

– Siden alternativet fort kan bli en ny emisjon til langt under dagens børskurs utpå nyåret. Da tror jeg det frister mer med pluss/minus 300 kroner per aksje ved et salg til IAG, sa Mølsæter til DN i oktober."

Hehe han hadde jo egentlig rett i det. Kjos var jo tydeligvis klar for å selge.
Men så gikk det galt og nå selger han vel seg ut med solid tap.
Skikkelig surt når tilfeldigheter ødelegger så utrolig mye.

2 Likes

First Generator har ikke akkurat hatt flyt i det siste.
For NAS akkurat nå er det vel emisjonskursen som er det store spørsmålet.

2 Likes

Morgendagens FA:

Blant selskapets 30. største aksjonærer har det også vært aktivitet den siste uken. Folketrygdfondet solgte aksjer for rundt 15,5 millioner kroner, men er likevel nest største eier med 5,23 prosent.

Eierposten til IAG, som har vært på 3,93 prosent i lang tid, økte plutselig til 4,14 prosent. På spørsmål fra Finansavisen til IAG om det har kjøpt mer aksjer, svarer selskapet:

– Vi la ut en erklæring 24. januar som sier at vi selger aksjene våre og disse detaljene forblir korrekte. Vi har ingen ytterligere kommentarer, skrev IAG i en epost til Finansavisen mandag.

First Generator, som forvalter av Martin Mølsæter, er ikke lengre å finne på listen over topp 30. Mølsæter, som kjøpte seg ytterligere opp i Norwegian for kun kort tid siden, besvarte ikke Finansavisens henvendelse mandag.

Pareto-forvalter Tore Været benyttet kursfallet forrige uke til å kjøpe seg opp, og gjennom sine to fond, kjøpte han Norwegian-aksjer for nesten 34 millioner kroner.

En ikke navngitt investor, gjennom en nominee-konto hos Danske Bank, økte også beholdningen i forrige uke, og kjøpte totalt for rundt 44 millioner.

Fra HBK Holding, som eies av Bjørn Kjos og Bjørn Kise, forsvant det 350.000 aksjer, men da det ikke er kommet noen børsmelding på salget er aksjene lånt ut til shorting.

:thinking:

• Hvorfor øker IAG sin eierandel fra 3.93% til 4,14% om de vil selge aksjene?
  • Hvorfor låner Kjos og Kise ut aksjer for å shorte sitt eget selskap?

:thinking:

1 Like

IAG aksjene kan vel også ha vært utlånt til short, men tatt tilbake, eller?

Vurderte samme tanken selv, men da skulle en tro at det hadde vært nevnt tidligere at IAG hadde redusert sin andel i NAS? Eneste jeg har fått med meg er at den opprinnelige eierposten ble utvannet pga emisjon i fjor.

De trenger inntekter, og får rente på det. Ganske fornuftig som langsiktig eier. JF gjør også dette.
De bryr seg åpenbart ikke om kursen i det korte bildet, slik ingen langsiktige investorer bør fokusere på. Om fokuset er på kurs og ikke drift så er man allerede på bærtur.

Nordnet i Sverige har nettopp åpnet for utlån, og jeg håper også de gjør det på Nordnet Norge.

3 Likes

Det tyske flyselskapet Germania er konkurs

Mandag meldte flyselskapet seg konkurs og natt til tirsdag innstilles alle flyene.

Alle ansatte skal være informert.

– Dessverre var vi ikke i stand til å få på plass finansiering for å dekke et kortsiktig likviditetsbehov. Vi er veldig lei oss for at vår eneste mulighet var å søke konkurs, sier administrerende direktør Karsten Balke i en pressemelding.

Germanias kortsiktige likviditetsbehov kom hovedsaklig på grunn av uforutsette hendelser slik som den kraftige økningen i oljeprisen i fjor sommer og en svekket euro mot dollar , forsinkelser i å fase fly inn i flåten og uvanlig mye vedlikehold.

05/02-2019 08:04:10: (NAS) Norwegian Air Shuttle ASA - Sale of two A320neo aircraft

«The transaction is expected to increase
the Company’s liquidity by USD 26 million after repayment of debt and have a
positive equity effect»

Ikke en ubetydelig sum vil nå jeg si.

Ganske bra ja, med de tapene de kjørte i 2018, så er det ca en måneds cash burn. :slight_smile:

1 Like

Er det sånn at norwegian ikke bruker noen av sine airbus i egen drift?

Det er korrekt.

Noen andre enn meg som tenker at det er fryktelig mye hypa nyheter rundt Norwegian sånn tilfeldig/heldigvis rett før emmisjonskurs skal settes?

1 Like

Shocking…! >_>

1 Like