Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

Blir ikke overrasket om det kommer nyheter angående JV e.l. før EGF 19. Februar, for å få kursen høyest mulig.

Jo høyere Kjos og Kise får satt kursen, jo mindre blir de utvannet under emisjonen. Vil tro de gjør alt de kan for å beholde negativ kontroll, som nevnt tidligere her.

Samtidig blir jeg ikke overrasket om aktører som f.eks. IAG (eller andre) vil jobbe for det motsatte.

1 Like

Det er jo naturlig, jeg synes heller det var mye negativ omtale før nyheten om emisjon. Synd Nas ikke omtalte emisjonen tidligere.

05/02-2019 13:41:40: (NAS) Renteregulering

Jeg tillater meg et par «dumme» spørsmål:

Teoretisk sett: hvis emikurs settes til kr 150 vil vel markedsprisen følge etter…? Eller MÅ emikursen settes lavere enn markedspris? Det er jo flere som har garantert for emisjonen.

Er forresten emisjon det samme som consolidation på engelsk?

2 Likes

Fristende å spekulere i at AIG beholdningen øker, kan det være at meldinga deres " Vi skal selge" egentlig er et prospekt, med skikkelig åpen horisont? F.eks når kursen er langt høyere?

Dette stinker lang vei…

stjeler denne fra HO :blush:

aktuell med tanke på JV

Salg av akkurat 2 stk A320neo akkurat nå er selvfølgelig ikke tilfeldig.

Norwegian hadde firm order på 100 A320neo i 2012.
30 av disse er konvertert til A321LR som har en unik konkurransefordel på korte langdistanseruter.
Resten av A320neo er kun ment for leasing og salg til andre.

De første 5 A320neo ble tatt inn i AAA, leaset bort og deretter solgt med fortjeneste USD 62 mill eller USD 12,5 mill per fly.
De neste 2 ble også tatt inn i AAA og leaset ut. Det er de som er solgt nå med fortjeneste på USD 26 mill eller USD 13 mill per fly.
Dermed er alle A320neo som er tatt inn solgt.

Norwegian har etter dette 63 A320neo igjen i firm order.
Og Norwegian har nå vist at mulig total gevinst på ordren er USD 800 mill som tilsvarer 6,8 mrd NOK.
Dette er viktig når det skal forhandles om JV.

3 Likes

Uno. Kanskje dette stinker penger, som en sildoljefabrikk. Jeg anser NAS som lavt priset, uten at jeg vil kjøpe mer nå, emisjon betyr usikkerhet i det korte bilde. På sikt skal NAS opp, verdiene vil vises mer og mer, eks fortjenesten på videresalg av fly. Den bestilte flyflåten er genial. Bare Punkeren i Belfast som prøver fortvilt å gi markedet inntrykk av annet. I krig og kjærlighet er alt lov, konkurransen i flymarked er krig, idag gikk German air konk. Neste selskap er garantert ikke NAS!

3 Likes

Men hvordan kan man påstå at NAS har tjent ca 12,5 Mill USD pr fly når NAS ikke rapporter det. De rapporterer kun hvor likviditetseffekten.

ett nytt A320neo fly kostet i gjennomsnitt ca 110,6mill USD , ifølge Airbus sin prisliste for 2018.
Disse ble bestillt/kjøpt av Norwegian i 2012, det er klart prisen idag er høyere enn i 2012.
og dermed har man en fortjeneste på videre salget

Men vi vet ikke hvor mye. Vi vet ikke engang hva flyene ble solgt for. Det er nemlig to ting de ikke har meldt markedet, salgspris og fortjenesten på salget.

Men det vi vet er:

Transaksjonen forventes å øke Selskapets likviditet med
USD 26 millioner

etter

tilbakebetaling av gjeld og har en positiv egenkapitaleffekt.

det leser jeg som at de har en fortjeneste på 26 mill USD på salget

Ja, men den sier ikke noe om gevinsten. Men er flyet finansiert med USD 25 millioner egenkapital så er gevinsten bare USD 1 Mill.

1 Like

Betyr bare at de fikk USD 26 mill mer enn de har i resterende gjeld på de.

Betyr at de fikk mer enn flyene har i bokført verdi.

Vet ikke hva faktisk gevinst på salget er.

1 Like

Rights Issue er det som brukes mest.

Kan ikke spå kursen, dessverre. Jeg har ikke peiling på kortsiktige kurs bevegelser.

Jeg ligger lavere, med $300m ish i profitt på alle flyene i bestilling, når det er sagt så kan dette potensielt sprike stort når vi ikke vet kjøp og salgspris.

Det er vanskelig å vite eksakt hva disse flyene blir solgt for, og hvor stor profitten er, når selskapet ikke oppgir pris.

1 Like

EasyJet vurderer å låne 33 mrd. uten å si hva pengene skal gå til.

Hvis selskapet velger å gå til markedet for å låne hele rammen på 33 milliarder kroner vil selskapet med andre ord låne et betydelig beløp sammenlignet mot dagens nivåer.

Det som ikke står i brevet er hva pengene skal gå til, det skriver selskapet at de vil komme tilbake til i tilfelle de går videre med planene. Gitt dagens situasjon rundt Norwegian vil mange imidlertid tenke at EasyJet nå forbereder seg på en større investering, enten i Norwegian eller noe annet.

4 Likes

Martin Mølsæters dårligere timing skal man lete lenge etter!

Fremstår jo bare som en dårlig taper i ett spill der han gamblet og var så nær det går an å komme ut som vinner.
ref. salget som sansynligvis strandet pga at brexit var uavklart!

Theresa May reiser til Brussel torsdag i et forsøk på å få reforhandlet deler av brexit-avtalen!

Denne uken vedtok det britiske parlamentet at det ikke ønsket å gå ut av EU uten noen overgangsavtale, men vedtaket er ikke juridisk bindende.

I tillegg vedtok de folkevalgte at statsminister Theresa May skal dra tilbake til EU for å endre avtaleteksten i utkastet, når det kommer til grensen mellom Nord-Irland som er en del av Storbritannia, og Irland som er EU-medlem.

**– EU sier at avtalen som er fremforhandlet ikke er åpen for reforhandling.

EU svarte nærmest umiddelbart etter at resultatet fra avstemningen var klar. En reforhandlingen kommer ikke på tale, mener EU.

– Utmeldingsavtalen er og blir det beste og eneste som kan sikre at Storbritannia går ut av EU på en velordnet måte. Backstopen er del av utmeldingsavtalen, og utmeldingsavtalen er ikke åpen for reforhandling, sier Preben Aamann, som er talsmann for EUs president Donald Tusk, ifølge NTB.

13.februar skal Theresa May legge frem, den “nye utmeldingsavtalenavtalen” for underhuset

14.februar skal underhuset igjen stemme på avtalen, og er den ikke endret så vil den nok heller ikke bli godkjent denne gangen heller.

Da står man igjen med Hard brexit , som T.may sier ikke kommer til å skje!

Da kommer de bare til å bli i EU da, og evnt. ha en ny folkeavstemning for å ikke fremstå som udemokratiske.

:face_with_raised_eyebrow:

2 Likes

06/02-2019 08:00:00: (NAS) Traffic figures for January 2019

5 Likes