Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

12/03-2019 14:59:07: (NAS) Norwegian setter sine Boeing 737 MAX 8 på bakken etter anbefalinger fra europeiske luftfartsmyndigheter

1 Like
1 Like

De hører ikke på myndigheter framfor passasjerer. De tar innover seg realiteten at man ikke får flydd til, fra og over fler og fler luftrom. UK airspace brukes ganske flittig.

3 Likes
1 Like

De sender uansett ett dårlig signal når de ikke hører på kundene sine fra starten av…

Økonomens løsningen ville vært en klistrelapp i cockpit med “Warning: Do not stall!”

2 Likes

Personlig mening: Disse ulykkene er kanskje et resultat av finansfolkenes ønske om å spare på opplæringen av piloter og derfor mangler de kjennskap til nye funksjoner i 737 MAX?

Så kundene skal gjøre flyoperative avgjørelser? For noe fjas.

nei det sa jeg ikke. Det jeg sa var at selskapet er helt avhengige av kundene sine. OG “Kunden har alltid rett”.
De sender ganske dårlige signaler når de sier, “valgte du Norwegian? ja da blir det 737-MAX på deg!”
Det er ikke slik ett serviceselskap type Norwegian bør oppføre seg ovenfor sluttkunden…

Kundene får da vel akkurat det de har bedt om når de blir frakta fra A-B for en gitt pris.

Utover det er det vel myndighetene og en operativ vurdering (helt ned til klompen som sitter i venstresetet) å avgjøre om dette kan utføres trygt med materialet som er tilgjengelig.

Er ikke som å klage på at det bare er Slotts Ketchup tilgjengelig når du så inderlig skulle hatt Idunn på pølsa di.

1 Like

nei det kan du si :sweat_smile: men poenget mitt var att de sender dårlige signaler når de ikke tar hensyn til hva sluttkunden ønsker… Anyway NASaksjen bouncer opp RT 54,84.

1 Like

Det var vel ikke noen stor overraskelse at NAS har kjøpt 737-8 MAX og at man kunne havne på et slikt fly. Man kan velge som lekmann å synes det er ikke trygt å fly med, men det er og blir synsing.

Nå har de av operasjonelle hensyn (ikke nødvendigvis at flyet er farlig å fly med) valgt å sette flyene på bakken.
Så får vi se hva slags utfordringer det blir å avvikle programmet nogenlunde slik som det er planlagt.

Tjobing! :wink:

2 Likes

I januar 2012 bestilte selskapet 100 fly av typen Boeing 737 MAX 8 med opsjon på ytterligere 100 fly, samt 100 fly av typen Airbus A320neo med opsjon på ytterligere 50 fly.[4] Senere er 10 opsjoner på 737 MAX 8 omgjort til faste bestillinger slik at det totalt er 110 i fast ordre. Av disse er 18 fly levert siden juni 2017, 12 forventes levert i 2018.

1 Like

Hovedutfordringen med MAX flyene er vel at de har større motor enn NG, og at autopiloten i særdeles uheldig situasjon og setting kan peke nesen nedover. Kombinert med piloter som ikke har fulgt all anbefalt trening så får man kræsj.

Egentlig synd for Norwegian for jeg tipper de hr piloter som har fått all oppdatert trening som kreves. Men når UK stenger luftrommet har de lite valg. Da er det helst kun innenriks i Norge de kan kjøre MAX på.

2 Likes

Dette er selvsagt ikke en storm i et vannglass, liten datafeil har tatt livet av mange. Men det er ei absurd setting. Ei oppdatering av programvaren kan berge mye for Boing. Dette var makabert, vil man antakelig tenke om ei stund.

Jeg tror ikke det er en utfordring. Det er kun en endring, motoren er også plassert lenger frem på grunn av drivstoff-effektivitet. Det er meg bekjent ingen problemer med flyene per se, men at pilotene ikke har fått riktige instruksjoner og veiledning, da det er endel forskjeller fra tidligere utgaver av 737 serien.

Alt som har med disse to ulykkene å gjøre blir foreløpig spekulasjoner, men kom over denne på YouTube som illustrerer mye av det som er blitt skrevet om:

1 Like

utfordringen er at motoren er ca 20CM større enn motorene på NG, dette gir anderledes flyprofil, som igjen kombinert med den oppdaterte autopiloten kan gjøre at flyet dytter snuten ned.

står litt om det her.

oeing 737 Max leveres med CFMs nye Leap 1B-motorer, der viftediameteren har økt med 20 cm sammenlignet med CFM56. Dette, samt motorenes plassering, har bidratt til at Max har en noe annen oppførsel i lufta enn forgjengeren 737 NG. Flyprodusenten skriver at MCAS ble innført på 737 Max blant annet for å redusere flyets tendens til å heve nesestillinga ved store angrepsvinkler, og at systemet ble testet i sertifiseringsprosessen før 737 Max ble satt i drift.

“planleggingen og sertifiseringen av softwaremodifikasjonen, og at den vil bli rullet ut til den globale 737 Max-flåten de nærmeste ukene.”
Samtidig står det at det kan koste Norwegian 15 millioner kr dagen om de står stille. Vi vet ikke rekkefølgen det vil bli oppdragert i, men må nesten regne med det kan ta noen uker før Norwegian får denne oppdateringen. Men om de vil få lov å fly igjen før oppdateringen vet jo vi ikke.

Som nevnt i chatten så vet jeg heller ikke hvordan det fungerer mtp at det er myndighetene som krever stopp, om Boeing må kompensere Norwegian. Eller om de må ta hele regningen selv.


Kanskje det står noe om det her?

Ja var poenget mitt også. Det er stengningen av luftrom som er avgjørende for at flyene blir satt på bakken og ikke flygedyktigheten til flytypen.

Du har rett i at motorene er større både i diameter og lengde slik at endringer i skyvekraft vil gi større innvirkning på pitch og derfor installerte Boeing MCAS systemet.