Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

Iflg kommentarene, så skal de ha satt på mcas igjen som ikke er iflg prosedyrene. Tror man burde sjekke en litt bedre kilde for å være sikker på hva som faktisk er konklusjonen.

Nå kom jo første rapport fra Ethiopia, den legger all skyld på Boeing. Samtidig vet vi nå at de forventer forsinkelser og kanseleringer i sommer og at de har måtte ty til wetlease, så mye av sommeroppturen er spist opp.

Ute på SL. 40-som-støtte-strategien er done for min del. (Trades: 40,30 inn, 41,60 ut, 40,21 inn, 39,96 ut)

Får se om den skal lenger ned da?

Ute jeg også med 1/2 parten. Vil ikke gi helt slipp på formasjonen i chartet over enda, selv om den potensielt kan falle 3-5 kr til.

Tror det skal lite til nå før NAS reiser seg.

“Dette virker ikke så verst?
Totalt fraktet Norwegian 2.961.840 passasjerer i mars, tilsvarende en oppgang på 11 prosent fra samme periode året før.
SAS fløy 2,5 millioner passasjerer i mars, en økning på 3,1 prosent fra i fjor.”

All “skadelig shorting” synes å være skrinlagt. Mulig at Kjosern har lært ei dyr lekse ved et tidligere voldsomt utlån?

Brudd opp fra den største kilen du har der som vil være en ‘friskmelding’? Tenker å holde et blikk mot NAS mot mulig inngang ved etablert brudd opp. Tenker den skal vel inn i en akkumuleringsfase i sommer, så hva jeg tenker på er kanskje ikke med i dagens bevegelser?

Prøver å være tidlig ute med akkumuleringen selv. Har fått tak i en del, men absolutt ikke på bekostning av Nano. Aksjene der ligger i ro.:grinning:
Jeg regner med at siden flygerne i ulykkesflyet var helt uten skyld, så må det være overveiende sannsynlig at Boeing må bære et stort ansvar for eventuelle tap NAS må ha hatt. Dette er det fokusert for lite på. Stor trigger!

Oppdater gjerne vedr utviklingen her Nocturne - jeg kjøper om vi bryter opp her

Det er meglerbelåning jeg eventuelt investerer på, så vil handle meget trygt for den om jeg går inn. Og NAS frister absolutt, men føler ikke trygghet nok per nå. Vil ikke gå inn i NAS og oppleve fall som tvinger meg til å selge.

Skjønner.:smiley: For min egen del betyr det mye at jeg tidligere var sterkt inne i NAS. Trakk meg heldigvis ut når flere faresignaler kom. Men nå når Spettet er ute, og kjendisene har betalt rundt 48, da blei det også interessant igjen.

1 Like

https://seekingalpha.com/article/4251255-demystifying-aviation-economics

Likte denne godt:
“No more frustrations! NAS can not go lower because investors are simply new in the ring! The price showed a great support to 40 Kr which seemed an excessively low price for the magnitude of the business that this company has, the debt for growth, to continue buying aircraft, we have 170 aircraft of which two were sold to beat with operating expenses … The company is strong and investors know it very well … This goes up and remember this summer is coming and we will travel a lot !!! ++++++++++++++++++”

1 Like

Finn en feil.

Norwegian har ikke nok fly så lenge MAX står på bakken, som betyr… at det blir masse forsinkelser, erstatninger og ikke minst dyr wetlease…

Alt for enkel tankegang.
Obs
Morsomt å se at Norwegian har alle flygninger fra Gardermoen, i dag og i morgen, i rute, med små endringer. Dette går nok veien.:+1:

2 Likes

Sånn, da har jeg fått sanket sammen 65k stk. Regner med at det er en stor del av Blystad sitt utsalg jeg har sanket fra? Og nå er det vel tid for å ruge en tid fremover.:smiley:

Blystad faller videre på aksjonærlisten til Norwegian

3 timer siden · Eivind Bøe

Skipsreder og investor Arne Blystad har gjennom selskapet Songa Trading kvittet seg med 500.000 aksjer i Norwegian, ifølge ferske aksjonærregistre.

Songa Trading står etter nedsalget oppført med 730.693 aksjer i Norwegian. Det tilsvarer en eierandel på 0,54 prosent.

Dermed ser det ut til at Blystad fortsetter nedsalget, som uken før utgjorde 900.000 aksjer.

Arne Blystad var et av kjente navn kom inn som aksjonærer i flyselskapet i forbindelse med milliardemisjonen i selskapet.

Tillater meg å sette inn denne vurderingen av Hugoil. Jeg er helt på linje.:smiley:
"Disse aksjene/Blystads/Spetalens er nok utlånt til shorting, og det kan vel tenkes at de deltar litt selv også og dermed er noen av tilbakekjøpoerene. Så spørs det hvor mye av de lånte aksjene shorterene tør å bruke.
Ting tyder på at mer enn halvparten av aksjene som framkommer som reduksjon hos emi-deltakere blir stående på ulike depotkonti hos shorterene, jfr. at shortregisteret ikek viser økning i short.

Shorterene selger mer og mer taktisk etterhvert som akkumuleringen har tiltatt siste uke.Med det mener jeg at de f.eks. solgte NAS på siste 10mins oppgang i OSEBX og oljepris for å få en aksentuering i ønsket nedgang ved å benytte en forvetnet naturlig nedgang/konsolidering i etterkant av oppgangen. Men så langt siste drøye uke har de bommet på indeks og olje. Så regner med at de teller kruttet sitt nå og lurer på hvor skjevt de tør å ligge."

Kunne tenkt meg å hørt noe mer angående Boeing enn “vi er i positiv dialog med Boeing angående hvem som skal betale for Max’ene som står på bakken”, før jeg vurderer inngang.

Skal Boeing betale, så kommer det til å koste de myyyye. Så de vil gå langt for å slippe billigst mulig unna. Samtidig som NAS og de andre vil gjøre alt de kan for å slippe å ta regninga. Går ut fra at de deler, men hvor mye ender det på for NAS sin del?

Jeg har noen antagelser.

  1. Boeing dekker ikke alt.
  2. Boeing dekker minst mulig med cash.

Så får andre gjøre sine egne antagelser.

1 Like

Alle er nok innstilt og positive til å løse opp den Gordiske knuten. Når først det løsner, vil det gå fort. I mellomtiden ruler som vanlig traders/shorters og robotene.