Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

Et bud kan komme til å legges på bordet i denne situasjen. Det vil nok komme som lyn fra klar himmel? Da snakker vi vel om en umiddelbar dobling?

Enig i at et bud på 70-80 kroner kan komme ut av det blå. Men tørr ikke gamble på det.

Om så skjer så tror jeg ikke det blir som forrige gang, at en aktør kjøper 5% og lar folk rekke å kjøpe aksjer. Det blir nok evt forhandlinger med Kjos og Co først, deretter stans i handel i påvente av nyheter. Så enten er man inne eller ikke.

Det som skremmer meg litt er hvor stille det har vært fra Kjos den siste tiden. Han snakket jo så varmt om en nært forestående JV-avtale. Men etter emisjonen ble det helt tyst.

Skal jeg liste opp mest sannsynlig scenarioer blir det slik:

1: NAS blir kjøpt opp i løpet av 2019 og Kjos kan trekke seg tilbake og nyte livet.

2: NAS får til en JV-avtale og fremstår som et solid selskap.

3: NAS står alene og må gjennomføre ny emisjon innen 1 år, men klarer å snu rundt. Eller evt konkurs. Tviler på konkurs, men det kan bli vanskelige tider de nærmeste par årene.

Så spørs det hvordan fuel hedge slår ut fremover. Siste var vel at de hadde en pen urealisert gevinst der.

Personlig har jeg troen på at man skal kunne få en pen oppgang de nærmeste 12 månedene (eller 3?), men det er fortsatt mulig å gå på en smell.

1 Like

Synes du hadde en stort sett realistisk og positiv vinkling.:smiley:
Ellers merket jeg meg at Kjos kom hjem fra samtaler med Boeing og viste svært godt humør. Det er en stund siden han har vist den siden.:+1:

1 Like

08/04-2019 16:06:29: (NAS) Norwegian Air Shuttle has appointed deputy CEO

08/04-2019 16:15:01: (NAS) Norwegian Air Shuttle has appointed deputy CEO ***

Geir Karlsen blir visekonsernsjef i Norwegian

15 minutter siden · André Haugen

Norwegians finansdirektør Geir Karlsen er utnevnt som visekonsernsjef i flyselskapet, ifølge en melding mandag.

Informasjonsdirektør Lasse Sandaker Nielsen i Norwegian opplyser at Geir Karlsen også fortsetter som finansdirektør (CFO) i Norwegian i tillegg til sin nye rolle som visekonsernsjef.

– Betyr dette at Geir Karlsen skal ta over for Bjørn Kjos snart?

– Bjørns rolle er ikke forandret med dette, sier Sandaker-Nielsen til E24.

Geir Karlsen kom i april i fjor inn som Norwegians nye finansdirektør etter at forgjengeren Frode Foss gikk av sommeren 2017.

I sin tid i Norwegian har Karlsen blant annet vært sentral i Norwegians arbeid med å forsøke å stable på plass et nytt samarbeid (joint venture) med en asiatisk aktør for felles flyeierskap.

Han har i tillegg oversett selskapets kostnadsprogram som skal redusere kostnadsnivået med minst to milliarder kroner fra og med i år.

– Geir har i løpet av sitt ene år i Norwegian vist solide lederskapsevner og har tillit fra kolleger på alle nivåer av Norwegian Group. Jeg ser frem til et fortsatt nært, konstruktivt og strategisk viktig samarbeid, sier Bjørn Kjos i meldingen.

Så da kan man muligens forvente nyheter angående JV i nær fremtid?

Hva vil et slikt samarbeid egentlig bety for NAS aksjonærer? Er det enkelt sagt slik at NAS og X oppretter et nytt selskap som eies 50% (f.eks.) hver av NAS og X. Hvor NAS f.eks har flyene mens X har pengene?

Masse? Kan du vennligst kvantifisere det for oss, så det blir litt lettere forholde seg til slike påstander.

Vi har hittil fått noen indikasjoner på problemene, men med wetleasing så bør Norwegian være greit skodd for påsken.

“– Til tross for at våre Boeing 737 MAX-fly ble tatt ut av trafikk denne måneden, er regulariteten god og punktligheten økte med så mye som 8,5 prosentpoeng.”

2 Likes

Norwegian “kvantifiserte” selv ikke hvor mye forsinkelser man kunne forvente i sommer, bare at man ikke kunne forvente erstatning.

Rart du ikke har fått med deg dette når du følger Norwegian tett.

Hvorfor klarer du ikke skrive det på en hyggelig måte?
Nå var det deg jeg spurte i dette tilfellet og ikke selskapet. :slight_smile:
Norwegian har heller ikke kommet noen estimater om hvor mye forsinkelser eller kanselleringer som kan komme. Rett og slett fordi de sannsynligvis ikke vet enda. Det er mange “unknowns” her.

Fyren fikk rollen for å få på plass JV. Nå stiger han i gradene, så kan man vel bare spekulere i om han har klart det eller ikke :slight_smile:

1 Like

Beklager at jeg er litt treg ved å svare :blush:

Var vel forventninger om JVnyheter i Q1. Så det skulle egentlig vært noe nytt i løpet av forrige måned. Men som alltid tar ting lengre tid en man kunne håpet på.
Tror det som skjer ved JV et at eksempelvis EasyJet kommer inn å blir medeier i flyene. Mens de samtidig leaser flyene tilbake til Norwegian. Hensikten er jo å senke den vanvittige gjelden til Norwegian. Isolert sett skapes det ikke noen merverdi av dette, ved mindre man tror at Easyjet eller en annen partner betaler overkurs. (det er som å tro på julenissen inn mot sommermånedene;Lykke til)

Det positive er som sagt at det kan “lette på balansen”, men om det vil bety kostnaden ved å ha flyene i flåten blir større jeg jeg ikke.

Tror egentlig ikke JV er hovedfokuset til Kjos akkurat nå, kostnadskutt og en grønn bunnlinje; som jeg ikke tror på i det korte løp, er nok viktigere.

Hvis en eier kommer inn å kjøper 50 av en flyflåte; mister Norwegian en del av kontrollene. Og kostnaden ved å lease flyene “tilbake” blir sannsynligvis høyere.

Synes egentlig fokuset på JV er ett sykdomstegn. Her ønsker man å selge deler av flyflåten for å lette balansen, det er ikke ett sunnhetstegn i en bedrift som ett resultat av at underliggende drift ikke fungerer optimalt.

Nå vet ikke jeg om EasyJet er partneren, men det er bare spekulasjon fra min siden. Basert på tidligere samarbeid mellom partene.

1 Like

Hvorfor er det relevant “inn mot sommermånedene”? Er det noe jeg ikke har fått med meg?

De fleste av større industrielle aktører er langsiktige og spesielt i slike større “dealer”. Det er også en grunn til at de tar tid å close.

JV skaper transparens, økt likviditet og mindre usikkerhet. Noe kapitalmarkedet generelt liker godt. De vil i tillegg igjen åpne finansmarkedene (obligasjonsmarkedet) om det skulle være behov for det.

Det ligger i følge Pareto en gevinst på de flyene i bestilling på ca. $250m. Det vil i såfall synliggjøre verdiene som eventuelt ligger der. Det er vanskelig å si hvor mye rabatt NAS har oppnådd.

JF-Gruppen har gjort dette i 20 år. Røkke benytter liknende modell med Ocean Yield, som er Røkke’s utgave av Ship Finance.
Ship Finance og Ocean Yield blir benyttet som måter å finansiere deres flåte vekst.

JV eller sale-leaseback er en veldig vanlig måte å finansiere tunge infrastruktur investeringer på, som krever mye kapital.

Norwegian vil sannsynligvis eie ca. 50% av JVen, men vi får se.
Jeg er noe skuffet over at dette har tatt så lang tid, når ledelsen har gitt aksjonærene signaler om at det skulle vært ferdigforhandlet i slutten av Q1.

Det vi vet er hvor mange MAX fly de har og hvor mange fly de har fått leid inn på Wetlease, resultatet er at de mangler fly i den travleste sesongen hvor det normalt er forsinkelser og kanseleringer.

Dette er også den sesongen hvor det normalt tjenes greie penger for selskapet. Noe som blir langt vanskeligere om ikke umulig iår.

At Norwegian allerede går ut nå for å si at folk ikke kan forvente erstatning sier jo at de er forberedt på at det kommer mange krav. Er de heldige vil rettsakene som kommer til å følge manglende utbetalinger fra Norwegian til å dra ut lenge nok til evt penger fra Boeing kommer.

2 Likes

Det er riktig at vi vet hvor mange fly de hittil har leid inn, men vi har ingen forutsetninger for å vite om de mangler fly i sommer. Dette er mye mer komplekst enn det. Regnestykket mangler mange ukjente og ukjente-ukjente.

Vi vet heller ikke så mye om hele kapasiteten, fordi mange ruter overlapper hverandre. Passasjerer kan også bli booket om eller få ett stopp ekstra. De kan også sette inn og benytte Dreamlinere ganske fleksibelt også i Europa.

Om NAS har for lite kapasitet så vil jeg anta at de vil begynne å kutte i sommerprogrammet.
Jeg håper de har kontroll på driften, om de hadde visst at de mangler kapasitet ville de startet å gjøre noe med det fort. De vet at kundene viktig, slik at de også fly med NAS ved senere anledninger.

Umulig? Det burde du nesten argumentere bedre for. Det virker som helt vill gjetting uten videre analyse.

Q3 2018:
Operating profit before interest (EBIT) excluding other
losses/(gains) for the third quarter was NOK 1,417 million
(1,104), while profit (loss) before tax (EBT) was an all time
high for Norwegian at NOK 1,600 million (1,421).

NAS vil tjene godt med penger i Q3, særlig om de kun leaser 4-5 fly og det faktisk holder.

De har vel 18? max fly i flåten. Som skal dekkes inn av 5 wetlease fly. Vi vet at norwegian allerede har veldig god utnyttelse av fly. Det sier seg egentlig selv at det regnestykket ikke går opp.
MAXFAST kommer til å bli det nye buzzordet som rocker avisene i sommer.

NAS har seks Boeing 737-NG i reserve og to Dreamliner som brukes i Europa…

Så du sier Norwegian har 6 NG fly de ikke bruker som står i ro? Nekter jeg å tro, har du en kilde på dette?

Strengt tatt har vel Norwegian 33 Dreamlinere i produksjon på ulike ruter. Ser ikke helt hvordan det skal hjelpe dem med MAX flyene som står på bakken. ( med mindre kjos har en parkeringsplass med dreamlinere som ikke er i bruk.

Ja, du postet lenken ovenfor. :wink:

Dreamlinere (widebody) har nesten dobbelt så stor kapasitet som MAXene som er narrowbody.
Det er ganske vanlig at store flyselskaper har reserve fly tilgjengelig. Dette var problemet når langdistanse programmet til NAS ble introdusert. De hadde ikke reserve fly og om ett fly ble stående, da ble du Kjosfast.

Hvorfor planla de å ha 6 fly de ikke brukte? Gidder du å poste lenken igjen. Hvis alt bare er FUD her hadde det jo kunne blitt morsomt :stuck_out_tongue_winking_eye: