Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

Ser at de ikke har spesifisert om dreamlinerene allerede var tiltenkt ruter i europa. Så jeg mistenker at det ikke er ny kapasitet de hiver inn men at dette er noe de har planlagt med hele tiden.

I tillegg har Norwegian seks Boeing 737-fly i reserve og to langdistansefly av typen Boeing 787 Dreamliner som brukes i Europa i sommer.

Fra artikkelen, jeg nekter å tro de har 6 fly som står i ro, dette kan jo være noen av de øst europa flyene de skulle fase ut, men høres fortsatt rart ut.

De aller fleste flyselskaper har reserve produksjon, men jeg er usikker på hvor mye som er normalt… Om du ikke har det og fly blir stående av ulike grunner, da har du fort store problemer med å få passasjerer frem… Jeg er ingen ekspert på flybransjen, men antar IR kan svare bedre på akkurat disse spørsmålene.

Gir lite mening å bruke widebody’s på short-haul om du faktisk ikke må.

2 Likes

Det gir mening å bruke reservefly i denne situasjonen, men da har de ikke reservefly. Kan være de skulle selge noen fly også, men utsetter det?

1 Like

Fant svaret.

De 6 737 flyene skulle selges. Men salget ble kanselert.

2 Likes

Ser man det, tur i uturen!

Jeg ser for meg at det blir dyrt å fly i sommer og at de tjener svært bra på de flyene de for i lufta. Det gir jo pent utslag for norwegian

Ser det diskuteres heftig på endel flyforum hvordan Norwegian planlegger å komme seg unna juridisk for alle erstatningskravene. Uten at jeg kjenner lovverket så er vist denne forklaringen rimelig dekkende.

"Utfordringen for NAS er at for å slippe å betale kompensasjon må de holde det utenfor sin kontroll. Jo lengre det går, jo «bedre» kontroll har de.

Så de bør begynne å stenge ruter over 14 dager frem i tid og booke disse om. Noe de kan gjøre uten kompensasjon.

Utfordringen et jo at da tar de ned produksjonen 14-21 dager frem i tid. Noe som kan føre til at det tar tid før de kommer i lufta igjen, når flyene får OK. "

Jeg ser iallefall at bunnlinjen rammes hardt, at de må utsette salg av 6 fly viser vel også at det var det minste av 2 onder.

Ser ut som endel av ferierutene ned til Spania er planlagt med Dreamliner. Blir spennende å se om de overlever sommeren.

Kom over denne meldingen, som egentlig bekrefter at det er høyvolumsrutene som får dreamliner. Mao kan det ha vært planlagt i lang tid utenom MAX problemene.

https://newsweb.oslobors.no/message/472839

Du får sette shorten, for om ditt scenario i det hele tatt utspiller seg vil du tjene mye penger. Men noe sier meg at du ikke tror noe særlig på det. :wink:

Jeg tror like mye på scenarioet mitt nå som når flere her inne mente at bud på 300kr var billig. Norwegian har noen seriøse utfordringer forran seg og det som skulle bli en god sommer med lette penger å tjene for spekulanter har nå blitt et mareritt fordi 18 fly står på bakken, det kommer til å svi, spørsmålet er egentlig bare hvor mye.

Det har vel svidd en del på kursen allerede?:slight_smile:

1 Like

Shorten burde vel vært satt for en måned siden :stuck_out_tongue:

1 Like

Egentlig burde den vært satt på 250+

Men fra 40 til 0 blir jo penger det også.

Sannsynligheten for at de går konk er vel heller liten med cash på bok. Tross gjeldssituasjonen tror jeg heller da på et oppkjøp (om kursen blir lav nok). Men at de kan få store problemer er jeg enig i. På den andre siden, se sentimentet i aksjen og rundt om. Det skal lite positive nyheter til for å løfte denne en god del tror jeg da :slight_smile:

1 Like

Jeg hadde en plan om å trade på gode sommertall og gode inntekter, la det på is.

Enig i det at oppkjøp er en mulighet. De har mye nye fly og mye fly i ordre. Og man kan nok anta at det kommer en ekstra rabatt på MAX flyene. Ser ut som flere vil kanselere ordrene sine og Boeing sliter vistnok litt. Så ser rabatt på resterende bestillinger som mer sansynlig enn at de får cash av Boeing.

Angående produksjon fra Boeing så stjal jeg denne fra en av nerdene på flyprat.

737 linjen leverer ikke MAX fly for tiden, kun P-8A Poseidon og 737NG i begrenset opplag, så det kommer lite penger inn.

767 linjen leverer ett og annet fraktefly, men USAF har stoppet leveransene pga dårlig kvalitet, så det er sannsynlig at det kommer mindre penger inn her også.

777 linjen leverer mindre fly nå, siden en holder på å få 777X opp å stå og begynne på sertifiseringen.

787 linjen leverer masse fly, men det er fortsatt problemer med RR motorene, det kan kanskje forsinke leveranser og skape hodebry for Boeing.

Du får trade på at FUD går fra 110% til 50% :stuck_out_tongue:

1 Like

Edit ser at det sies at 78% av Boeing sine uleverte fly er MAX fly. Mao viktig for dem å holde på ordrene.

Mer info her.

Nå var det jo heldigvis mange som mente at Norwegian kunne gå i dass. Det gjorde den jo… Så får de som sitter med dyre snitt heller si at det var flaks eller noe annet.

Jeg sier ikke at det var flaks. Jeg har bet-sizing i NAS deretter. Jeg sier bare at det er veldig enkelt å være etterpåklok i aksjemarkedet, og det går begge veier og er en mer generelt betraktning… Litt synd du ikke likte artikkelen eller ser koblingen.

Jeg leste ikke artikkelen.