Denne posten har ikke veldig mye med NAS å gjøre, men den er veldig relevant i slike selskaper som svinger ekstremt mye.
Kan helt klart anbefale deg å lese artikkelen ovenfor, og de nedenfor i dette innlegget om psykologi og behavioral finance. Jeg er sikker på at du ville lært noe av det som du ikke visste når du stod opp i dag. Om du ikke finner det interessant så håper jeg noen i forumet gjør, for det er faktisk veldig spennende.
Utfallet har / er ufordelaktig så da er handelen automatisk “dårlig”.
Slik er det selvfølgelig ikke i aksjemarkedet, hvor det ofte er veldig mange faktorer og forskjellige potensielle utfall, og spesielt i aksjer med stort utfallsrom hvor det ofte er enten / eller.
Hindsight bias refers to when past events appear to be more prominent than they actually were, leading an individual to believe that said events were predictable, even if there was no objective basis for predicting them. Essentially, this bias occurs when, after witnessing the outcome of an unpredictable event, one believes they “knew it all along.”
Dreamliner motortrøbbel
Max problemer
Styret hadde godkjent, salg men det gikk ikke gjennom.
Osv.
A good process can lead to a bad outcome some percentage of the time, and a bad process can lead to a good outcome. Since a good process offers the highest probability of a good outcome over time, the emphasis has to be on process.
Hvorvidt analysen er riktig eller gal er det veldig vanskelig å bedømme, men man skal hvertfall ikke gå rundt å tro at analysen har vært dårlig fordi utfallet har vært det hittil, det er en snever analyse.
Level 1: Aksjen falt, det var feil å handle
Level 2: Aksjen falt, det var feil å handle fordi:
Level 3: Aksjen falt, det var riktig å handle fordi markedet hadde priset inn X og prosessen var god.
(Jeg har ikke analysert NAS godt nok til å vite om prosessen har vært dårlig, men det kan tenkes at jeg har beveget meg utenfor min COC (Circle of Competence), men det er veldig vanskelig å bedømme i en aksje med ekstreme utfallsrom.
For mer:
https://www.safalniveshak.com/poke-the-box-issue-2/
https://www.safalniveshak.com/51-ideas-from-2018/