Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Novo Nordisk

Interessant supplement til teknisk og fundamental info :slight_smile:

2 Likes

Skjønner selvsagt at du tuller, men plukket likevel ut en vittighet på nivå 1 for å vise at det sikkert er noen som kan tenke de tankene:

1 Like

1% av alle svensker eier aksjen gjennom Avanza, sp kan du legge til Nordnet og alle andre banker

Du som har gjort litt research her, hvor mye av inntektene (prosent) kommer fra slankemedisin? :see_no_evil:

2 Likes

I alt tull er det et snev av sannhet. At ledelsen til NVO ikke har vært veldig flink til å guide er vel de fleste enige om. At det kanskje ikke har vært så lett (derav “gulvet i fedmemarkedet er lava”) vil nok også de fleste være enige i, bare de får tenkt seg litt om. Hele markedet er jo bare i startfasen, og hvordan det utvikler seg er ikke enkelt å forutsi.

Kan NVO falle ned 20-25% til? Seff. Hvorfor ikke? Den har jo gjort det to ganger allerede det siste året. Sentimentet / narrativet rundt selskapet er så rævva at det bare skal et par mishaps til, før vi er der. Eventuelt bare en amerikansk resesjon? Eller at DJT får implementert ideene sine om “most favoured nations”-prisinga på medisiner? Altså, man kan mene mye om mannen, men at amerikanske konsumenter skal betale mer enn f.eks en nordmann for en måneds forbruk (ca. 3 laken for 2,4mg wegovy tror jeg her til lands) er ikke en sak det er enkelt å argumentere for.

1 Like

Oversikt:

Med det over i bakhodet, og en ide om at i et selskap som Novo Nordisk kan det forsvares å se på FoU-utgifter som en investering:

Så bidrar jo det faktum at investeringsaktiviteten fra Q2 i 2024 til Q1 i 2025 har gått ned med 28% til at overskuddet viser bra vekst tross alt, 25% er jo skikkelig bra.

Men hadde Novo investert like mye i FoU i Q1 2025 som i Q1 2024 så hadde jo profitten vært betydelig mindre.

Jeg vil også tenke at det er litt forskjell på utgiftene “sales and marketing” og “research and development”.

Begge deler er utgifter, mens sales og marketing har og så et større snev av løpende driftsutgifter enn det FoU har.

Videre, når de da guider sales growth på 8-14%,og operating profit growth på 10-16% vil de da ha æren i behold hvis de bare treffer på det viktigste, men det skyldes at FoU og andre investeringer er på et lavere nivå, eller fortsetter å synke.

1 Like

Heh, må si jeg ikke helt ble klokere her. 92% er diabetes eller vekttapsmedisiner.

Ozempic (25% av omsetning) er begge
Wegovy (40% av omsetning) er kun vekttapsmedisin
Sjeldne sykdommer er 6,5%.

Hva er de resterende 29%-ene? Mer generiske diabetesmedisiner?

Farmasibransjen skal være veldig takknemlig for at USA i mange ti-år har sørget for ordninger som sikrer innovasjon og utvikling av nye legemidler. Men det er ikke en selvfølge at amerikanerne skal betale for noe hele verden, i alle fall den vestlige verden i første omgang, drar nytte av:

Dette er på mange måter en lignende historie som NATO; hvorfor skal europerne freeloade?

Så kan man jo diskutere om USA skal ned på Europas nivå, eller gjøre som I NATO, kreve at Europa kommer opp på USA sitt nivå.

Synes spørsmålet er relevant på Novo Nordisk tråden siden selskapet er så stort, ikke bare i dansk, men i europeisk målestokk. Det er ikke lenge siden det var Europas mest verdifulle selskap.

Denne passer faktisk ganske godt inn her:

Og amerikanske investorer gjør som de alltid gjør når noe ikke går deres vei; de stevner selskapene som faller i børsverdi.

https://www.fiercepharma.com/pharma/lawsuit-charges-novo-nordisk-underestimating-impact-competition-compounded-drugs

Novo på sin side, går juridisk etter copycatene;

Aug 5 (Reuters) - Danish drugmaker Novo Nordisk (NOVOb.CO), opens new tab said on Tuesday it has filed 14 new lawsuits in the United States against the sale of unapproved versions of semaglutide, the active ingredient in its popular weight-loss and diabetes drugs, Wegovy and Ozempic.

The new lawsuits target companies producing compounded versions of semaglutide “under the fake guise of personalization”, Novo said.

Novo told Reuters its filing lawsuits against telehealth firms, compounding pharmacies and medical spas, including Prism Aesthetics, Mochi Health and Fella Health.

I dette tilfellet, så ender vi nok opp med at USA skal ned til Europas nivå. Hvordan det skal skje, er imidlertid et annet spørsmål. Det er jo grunner til at amerikanerne får veldig lite helse pr. dollar brukt, sammenlignet med hva europeere generelt sett evner. Kanskje de burde ha lest “The art of the deal”, skrevet av B. E. Slutningsforum? Det er mange fordyrende mellomledd der borte, ass.

Hva betyr det for Novo? Mindre dulls pr. enhet solgt, seff. Men kanskje også faktisk enda flere enheter solgt. Grunnen til at compounders lever i beste velgående er jo at NVO og LLY lar dem. Jeg er ganske sikker på at de sammen kunne skviset Hims, Noom, og de andre patenttyvene på pris, om de bare ville. Uansett, hele den situasjonen er forbigående, ikke nødvendigvis pga saksøking. Men fordi hele det markedssegmentet (turistklasse typ Ryanair) trolig vil ende opp på piller av typen orforglipron. Litt dårligere efficacy, litt mer bivirkninger, men FDA-godkjent brand name drug, fort til samme pris som subkutane injeksjoner med importert virkestoff fra Kina. Jeg vet hva jeg ville valgt, i ihvert fall.

Fun fact: I jernbanens barndom oppdaget franske togselskap at det fantes masse folk som gjerne ville reise med tog, men som ikke hadde betalingsvilje eller -evne til å reise på hverken 1- eller 2. klasse. Løsningen ble å kutte taket av 2. klassevognene, og vipps, så hadde man oppfunnet 3. klasse. Akkurat så jævlig at alle som hadde råd kjøpte 2. klassebilletter. Kilde: Historielærern min på VGS. Tror kanskje det er visse fiskjonelle elementer i anekdoten… men du skjønner hvor jeg vil hen.

Hva betyr det for NVO? Jupp, som nevnt over, NVO har ingen turistklassedrug. Så er spørsmålet om NVO må skaffe seg det, eller om LLY skal få lov til å ta markedet alene, ev. sammen med hvem det nå blir som kjøper opp Structure Therapeutics, hvis da deres turistklassekandidat aleniglipron viser noe som ligner på ok effekt og ikke grusomme bivirkninger da. Den kan være i fase III en gang neste år. Orforglipron er trolig på markedet i løpet av 2026. Så vi snakker 12-18 måneder etterslep for den som snatcher opp Structure.

PS: I pillemarkedet kan man vel gjette litt på at tolererbarhet vil trumfe efficacy. Eneste efficacy trenger å være er “god nok”.

PPS: Jeg tror pillemarkedet vil være en gateway til subkutane drugs.

6 Likes

Er det egentlig korrekt, gitt at Novo i går utvidet søksmålet mot selgerne av compounders?

https://www.marketscreener.com/news/novo-nordisk-files-14-new-lawsuits-to-halt-copycat-semaglutide-drugs-ce7c5ed9da8bfe2d

1 Like

Klønete formulert av meg. Poenget jeg ville ha fram er at NVO og LLY trolig kunne ha presset dem på pris om de ville. Noe de selvfølgelig aller helst ikke vil, hvilket er grunnen til at de saksøker. Så blir spørsmålet hvordan det går med de søksmålene. Jeg tror ikke helt The Good (NVO) and The Bad (LLY) kommer noen voldsom vei med The Ugly (Compounders): Viljen hos FDA / amerikansk rettsvesen å gjøre noe med dette ser ikke helt ut til å være tilstede, ev. så er lovverket problemt, jeg er ingen jurist…

Da blir steg to for NVO og LLY å angripe problemet på andre måter, f.eks ved å produsere dem under bordet med small molecule GLP-1s.

2 Likes

Nå prøver jeg virkelig ikke å være vanskelig her, men senest i april 2025 vant Novo frem mot akkurat compounders og dette ble karakterisert som en “huge legal victory”.

Dette var etter både Trump og Kennedys innsettelse, så kanskje rettsapparatet fungerer selv om presidenten ikke er så glad i det?

3 Likes

Leste et eller annet sted i dag morres at 1 mill amerikanere er på compounded drugs her og nå. Så da kan man jo spørre seg hvor mye det hjelper å vinne i rettssalen, når det ikke får konsekvenser ute i verden (prøver heller ikke å være vanskelig, bare realistisk hva angår akkurat dette).

Eller for å omformulere det hele: Jeg er bull Novo (på sikt), men ikke fordi jeg tror NVO vil vinne tilbake markedsandeler som har gått til compounders (ihvertfall ikke med dagens priser på Wegovy). Kan godt hende at NVO får stengt en del compounding. Men mange på disse medisinene har uansett ikke råd å betale $499 pr. måned. Så det eneste man oppnår med å skvise dem som kjøper copyglutid til 199USD/mnd er å kutte deres tilgang uten å få dem tilbake til brandet. Jeg er bull Novo fordi jeg er temmelig sikker på at Novo kan tjene bøtter med penger til $199 pr. måned, og nå ut til langt langt langt flere enn de gjør i dag. Som nevnt tidligere, fedmemarkedet er i spedbarnsstadiet fortsatt (eller kanskje forventningsjusteringene ned egentlig er trassalderen?)

3 Likes

Litt interessant å se på P/E nå, den er på 13. For store konsern, så pleier vel denne multippelen å ligge nærmere 20? Samtidig, så ser det jo ut som Novo Nordisk mer eller mindre er en one-trick-pony, med diabetes/vekttapsmedisin som 92% av inntektsgrunnlaget sitt.

Det som truer dette inntektsgrunnlaget er:

• Konkurrenter med bedre alternativer hvor legene begynner å skrive ut alternativet
  • Konkurranse fra tilsvarende medisiner som eroderer prisingen.

På den positive siden

• Det er vel ikke blitt noen færre overvektige siden de satte i gang, markedet er omtrent uendelig
  • Pr dags dato blir medisinen tatt som en “kur”, endrer dette seg til å bli tatt på samme måte som diabetesmedisin (mao, stort sett for resten av livet)

Jeg heller jo litt mot at dette markedet er så stort at det er gode sjanser for at NOVO vil kunne opprettholde omsetningen rimelig godt. Med P/E 13, så høres jo det ut som en god deal.

1 Like

Callen er i gang for de som vil følge med på den:

https://edge.media-server.com/mmc/p/iegdzq3t/

Ganske grei markedsandel og de ser at andelen øker i internasjonale markeder.

1 Like

Man snakker om et vanvittig unmet need ja.

Relativt stødig presentasjon av fem - seks stykk fra management. Her er det ikke mye nøling og tvil rundt eget potensiale. De folka her er bull på egen markedsposisjon og mulighetene de tilbyr for både raske og mer langsiktige effekter.

2 Likes

Følger callen tick for tick :stuck_out_tongue: