Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Novo Nordisk

Aksjen er jo fantastisk å handle med liten stop loss, omsetningen i dag er større enn MCAP til alle aksjene jeg eier :stuck_out_tongue:

Omsetning 1 953,7 MDKK
Antall 6 453 100

2 Likes

Hvorfor minner disse folkene meg om det svenske arkitektbyrået SVEN fra How I Met Your Mother?

200 millioner kinesere lider av overvekt, 100 millioner diabetes!
Her er Novo i en sterk posisjon med liten konkurranse sies det og Q2-rapporten viste 90 % vekst i internasjonale markeder ex-USA.

De har også investert kraftig i produksjonskapasitet og er rigget for å kunne levere volumene fremover, i motsetning til fasen hvor de for noen år siden ikke var i stand til å levere på etterspørselen i markedet.

3 Likes

Innovent har vel akkurat fptt godkjent mazdutide i Kina, en drug som de har lisensiert fra LLY. GLP-1 + glukagon-agonist i 1:3 forhold (eller var det 1:2?). Mazdutide kan ha en liten edge i Kina, gitt at 30% elns av de overvektige kineserne har fettlever i tillegg til overvekt, og glukagon (tilsynelatende) hjelper ekstra mot den typen fettakumulering.

Jfr. call: På spm om begrensninger vedr. tilgjengelighet av oral sema (som inneholder en bøtte med virkestoff) ved launch neste år, så skulle ikke kapasitet utgjøre noen begrensning.

1 Like

Etter å ha hørt en del norske biotek-caller må jeg få sagt, selvsagt også reflektert i MCAP på selskapene, at her snakker vi betydelige nivåforskjeller på kunnskap og innsikt hos management!

Analytikerne fyrer av gode og vettuge spørsmål og får klare svar uten nøling og roing.

4 Likes

Når man har en rød dag etter Q2-presentasjon i en såpass stor og likvid aksje som NOVO så kjennes det ikke helt ut som at det skal komme en rekyl med det først.

1 Like

Helt enig, man skal dog også tage lidt i betragtning at nu starter en ny chef fra i morgen (godt kendt i NOVO).

• OG han er nok “glad” for (nu når der skulle komme kraftigt fald i det næste halvår, jævnfør nedskrivninger i omsætning og profit som er varslet i den seneste tid)

Så han starter fra en god position kursmæssigt, og vil have ro til at sætte sit præg m.m. på fremtiden uden det helt store pres og vil kunne lave nødvendige besparelser, uden meget modstand.

Jeg tror han er den rigtige, på dette lidt vanskelige tidspunkt for Novo.

Novo har stadig en meget sund virksomhed, har i de sidste par år lavet nogle gode køb rent produktionsmæssigt - men fejlede noget på deres fedme medicin, i december sidste år, og så har der været opstået nogle større problemer siden, som det blev oplyst om for et par uger siden, hvilket helt retfærdigt har været årsagen til næste 40% nedgang i juli/august.

Om bunden nu er ved at være nået, ved jeg ikke, måske næppe - men NOVO er langt fra færdig🙂

5 Likes

En sak i DN om Fou-intensitet i div virksomheter. Nå er den saken først og fremst om norske virksomheters lave Fou-andel.

Men også på den figurerer Novo i lavere ende av Pharma-feltet.

https://www.dn.no/teknologi/abelia-sjef-norsk-naringsliv-er-ikke-egnet-for-fremtiden/2-1-1853946?abtest=b

1 Like

De tjente kun 53,7 milliarder kroner dette kvartalet ja. Ikke rart aksjen er ned 70% siste året :sweat_smile:

1 Like

“Something is rotten in the state of Denmark” skrev Shakespeare. Kan det være NVO han tenkte på?

Noen her som vil gjette på hvor lavt NVO går før den (eventuelt) snur? Kjør Novo-tombola!

Jeg gjetter 226 DKK 4. november i høst.

Ikke glem at selskapet har 3,4 milliarder aksjer som overskuddet skal deles på

1 Like

Og det er ikke konkurspriset helt enda

image

2 Likes

Med p/e på 12 (om mine kilder stemmer). Så vitner vel det om et underpriset selskap. ihvertfall i slik størrelse. Men markedet priser vel inn noe som går til helvette antar jeg.

3 Likes

Ser umiddelbart ud til at det negative momentum kan sælge den helt ned omkring 230,00. Der skal seriøse kræfter til at tegne sådanne candles i et selskab som NVO.

De glidende gennemsnit på månedsbasis tegner et billede af en aktie i frit fald. Har ingen position men overvejer indgang.

2 Likes

Greit å ha i bakhodet!

1 Like

Dæven :sweat_smile:

Han spådde Nvidia i null i jan 2025 etter nyheten om Deep Seek. Han er helt på tur, har ikke opplevd en så nervøs kar før jeg, men er nok sikkert derfor han ikke jobber som analytiker lengre.

10 Likes

Sånn ca PE, siste datapunkt på denne er 5. august og er på 13,99

3 Likes

Ser ut til å være god støtte p/e-messig om ikke annet :sweat_smile: Nå er det vel patentutløp i Kina markedet frykter, samt det latterlige patentet som gikk ut i Cananda pga av ubetalt lommerusk-regning.

Selvsagt frykter markedet Trump sin priskrig, selv om man er aksjonær så blir det jo nesten feil å ikke heie på Trump i akkurat denne sammenheng. Medisiner er latterlig dyrt over dammen :sweat_smile:

1 Like