Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Novo Nordisk

At trump er i gang med full politisk krig gjør meg mer positiv til europeiske selskaper på litt lenger sikt. Litt av grunnen til jeg tok noe lodd her i dag. Ville ikke lagt alt for mye i hans ord.

Det kommer noe nytt og mer ekstremt enn det neste dag for dag. Kanskje det er urettferdig dyrt, samtidig så ville ikke mange gidde å bruke millioner på millioner på forskning av medisiner for å så ikke kunne tjene penger på resultatet.

Blir ikke disse tallene meningsløse når man tolker/måler de opp mot det som var et velfungerende og et noenlunde forutsigbart fremtidig marked, opp mot det tåkehavet selskapet har foran seg?

2 Likes

Tvert imot. Det så ganske ille ut for Pharma under Hillary biotech crashet for et tiår siden og, og du ser jo slutten på finanskrisen på starten der.

De tre mest effektive lobbyvirksomhetene i US er vel Aipac, våpen og pharma. Det er en grunn til at lite har skjedd på disse frontene selv om politikere har hatt aldri så mye lyst til å få til endringer.

2 Likes

Litt mer om dette:

https://www.science.org/content/blog-post/novo-nordisk-s-canadian-mistake

Kommentarfeltet her er interessant lesning. Et par stk som mener det muligens er intensjonelt fra Novos side, f.eks han her:

"I suspect there was no mistake; this strategy is not uncommon.

1. Novo did have a COM patent in Canada (filed MAR2006, expiration: MAR2026). PTE in Canada (called CSP) is capped at 2 years.
  2. Patent was allowed to lapse in 2017 (failure to pay maintenance fee);
  3. Ozempic launched in Canada in 2018: and
  4. Regulatory exclusivity for Ozempic expires in JAN2026 (8 years from approval).

I presume Novo did the math (1 year before launch) and decided that an additional 2 years of PTE was not worth 8 years of price reduction by the PMPRB."

PTE = Patent term extention

PMPRB = Patented Medicine Prices Review Board (altså fagrådet / utvalget som sørger for at patenterte medisiner har “fornuftige” priser i Kanada)

Men Novo sier selvfølgelig ikke noe selv om hva som har hendt, så det kan spinnes i alle retninger. Og det ser uansett ut som en tabbe fra nåtiden. Hindsight is 20/20.

2 Likes

Spørsmålet jeg stiller meg nå er:

Hvor mye er Trumps medisinpriskrig allerede faktorert inn NVOs kurs?

Noen som har (u)kvalifiserte tanker de vil dele?

Kanskje @Do2Do har anledning til å dele oppdaterte kursmål på Novo etter gårsdagens Q når dette etter hvert ramler inn?

I så fall; takk :grin:

Ser ihvertfall at Jyske (som jeg av en eller annen grunn har tillit til når det gjelder NVO) har nedjustert fra 700 til 525 DKK. Goldman Sachs er vel på 395 DKK nå. Er et stykke opp til begge, for å si det sånn :thinking:

Spent på hva som skjer med LLY q2 i dag. Skuffer det også?

1 Like

Var det tallene eller guidingen/hintene som kjørte kursen ned i går? :thinking:

1 Like

Kanskje så enkelt som negativt momentum og at sist rest av tillit er borte?

Da hiver hedgefondene seg på og kjører ned kursen i takt med lavere forventninger fremover?

Tar gjerne noen innspill på følgende; jeg tror kanskje en del skuffede investorer kaster kortene på grunnlag av hvordan investeringen har gått tidligere. La oss si at man kjøpte aksjer for noen år siden på dagens nivåer; rundt 300 kroner aksjen, og la oss si at kjøpene foregikk jevnt og trutt gjennom hele 2021 og 2022.

I det hypotetiske eksemplet så har en kostpris på 325 DKK/aksje

Men de har fått utbytte på veien:

Irritasjonen/skuffelsen er kanskje alle pengen3 som er brukt på tilbakekjøp av aksjer, i perioden 2023 og 2024 til priser man ikke får igjen, og i etterpåklokskapens lys. 11,40 DKK i utbytte i 2024 er vel ikke vanvittig bra?

Tilbakekjøpene i 2021 og 2022 er bare “lost opportunity cost”

Regner man seg litt tilbake er kanskje disse skuffede investorene “i null” hvis man regner kostpris noe over 300 kroner aksjen, og legger til i realiteten litt skuffende utbytte.

Min tanke her er selvsagt at et selskap på Novo Nordisk sin størrelse er å regne som blue chip og ikke noe som nødvendigvis potensielt skal fyke avgårde i en 10-dobling.

Men hvis man tenke slik så er det kanskje vanskelig å tro at vi skal ned på 200 kroner, men få byttet ut alle som er ferdig med selskapet, og bytte de ut med de som ser fremover kan kanskje bety ned mot 270? Og kanskje til og med Werner sine 243?
Samt at kjøp på disse nivåene neppe vil gjøre noen søvnløse på noe tidspunkt?

1 Like

Til punktet hvem som selger og hvem som kjøper hadde investor Arne Ulland følgende betraktning:

– Jeg forventer ikke at aksjen gjør det spesielt bra de neste 6 til 12 månedene. Men så har vi som private investorer fordelen av tid. Vi trenger ikke levere avkastning i alle perioder. Så lenge en av periodene er god, blir den totale avkastningen akseptabel.

Wall Street har ikke samme frihet og må være negative når estimater og guiding ser svake ut på kort sikt.

Han mener likevel markedet har reagert for voldsomt, og forteller at markedet svinger mellom ekstrem optimisme og ekstrem pessimisme.

– Jeg tror listen nå er lagt lavt for den nye sjefen, og at selskapet fremover vil være mer offensivt mot konkurrenter som selger semaglutid uten godkjenning, sier Ulland før han fortsetter:

– Klarer Novo å redusere ulovlig salg og samtidig øke distribusjonen av legitime produkter, kan kursen snu raskt.

1 Like

Skjønner ikke wall street og disse grenseløse tilbakekjøpene av rekorddyre aksjer. Måtte da vært ekstremt mye bedre å få utbytte så folk heller kunne kjøpe billige aksjer for de pengene.

2 Likes

Tror bare sentimentet for fedmemarkedet som helhet gir en generell nedadgående trend. Skal litt til å for å bryte det mønsteret. Selv LLY med sin wünderpipe trader sidelengs (at best). Q2 tall derfra i dag :wink:

For å komme med et konkret sentimenteksempel:

Se på Zealand vs. Novo siden i fjor sommer, ev. tidligere. Samme spinnville opptur. Samme nedtur. Hva er forskjellen mellom ZEAL og NVO? Jupp, ZEAL har ikke et eneste fedmeprodukt i markedet, og prises derfor bare ut fra estimerte fremtidige lisensinntekter fra sektoren: Første som vil komme derfra er sorvudutide, som ble utlisensiert og er i fase III med Boehringer Ingelheim med guidet avlesning H1 2026. Og så kommer amylinanalogen petrelintide som Zeal gjorde en deal med Roche om mot slutten av tiåret (det går vel to fase II’er nå med den, som også har avlesning i H1 2026). Nå rota jeg meg bort. Poenget er at Zeal har falt sammen med NVO hele veien. Og det utelukkende basert på antatte fremtidige inntekter.

1 Like

Er det ikke litt rart å anta at markedet vil bli mindre all den tid vektreduksjonsmedisiner kun blir brukt av et fåtall og kun i korte kurer? Jeg er jo der at jeg antar markedet vil bli mye større. Greit nok at prisingen nødvendigvis vil gå ned pr bruker pr måned, men jeg antar at antall brukere og antall måneder vil gå opp.

Det ser jo ut til at mange som går på disse medisinene går opp i vekt igjen etterpå, noe som er helt naturlig hvis de ikke endrer kosthold og trening samtidig. Hvis det ikke er for dyrt, så tar man da en kur til, evt går på en vedlikeholdskur hvis det er billig nok.

2 Likes

1% av de med obesity (BMI 30+) bruker altså medisinene som finnes i dag. Jeg vil jo tro mye flere vil bruke dem i framtiden, når de er billigere, lettere å ta og mer tilgjengelige?

Det som faktisk vil være en smell for Novo er jo at når man går ned i vekt, så trenger man ofte ikke ta diabetesmedisiner. Samtidig, som jeg skrev over, selvkontrollen, vaner og genetikken tilsier jo at mange kommer til å ha bruk for eller trenge enten diabetesmedisin eller vektreduksjonsmedisin.

En ting, hvordan er prisingen av Novo sine vektreduksjonsmedisiner i f.eks. Norge vs USA?

EDIT

Jeg antar dette er listeprisen, ikke nødvendigvis den prisen som blir betalt i USA, mens prisen i Norge er den faktiske prisen som blir betalt.

EDIT2

“personalized care” til 179$ eller Ozempic til 1999$ :rofl:

1 Like

Dette er en gjenganger, og burde vært mer prinsipielt enn hva “som er lurt”.

I 2023 og 2024 kunne ledelsen sikkert slå seg på brystet med tilbakekjøpene gjort i 2021 og 2022, mens de i 2025 ser ut som noen kålhuer for tilbakekjøpene gjort i 2024.

Poenget er vel heller at alt burde vært delt ut til aksjonærene og så kunne det vært opp til den enkelte om hva de skulle gjøre med de pengene; Novo-aksjer, eller noe annet.

Penger “til overs” bør brukes til investeringer (R&D), strategiske oppkjøp eller utbytte, men aldri tilbakekjøp, uansett hvor lurt det er.

1 Like

Nær alle antar vel at markedet skal bli større. På alle mulige måter. Inkludert vedlikeholdsterapier osv… Greia er vel at mange har trodd at man skulle kunne ta premium priser for produktene sine i lang lang framtid og projisert inntekter etter det. Nå begynner markedet å ta inn over seg at priskonkurransen kommer fortere enn man forventet og at den ekstreme markup’en man har forventet / projisert at man skulle kunne ta i mange år bare kommer til å være en “grei” markup. NVO og LLY ser ikke helt ut til å ha innsett det ennå. Men som first movers (og da spesielt for NVO, som allerede har drugs i markedet og produksjonskapasitet så det holder, så er Trumps populistiske manøvrering mtp prising kanskje en hjelpende hånd, hvis man tenker seg litt om, ihvertfall hvis man (kun) tenker markedspenetrering for salg på “åpent marked” og konkurranse med andre fedmemedisiner på det åpne markedet. For de fleste velger copyglutid om den koster $199 pr. mnd og semaglutid koster $499. De har ikke råd til noe annet. Sett sema på $299? Kanskje man får noen av den millionen på copy-drugs over på brand name drugs. Det store spørsmålet – og grunnen til at vi ikke ennå ser direkte priskonkurranse på det åpne markedet – er nok at det lønner seg for NVO og LLY og heller charge kjempehøye listepriser i alt av indikasjoner og labler de klarer å skaffe seg. Som igjen er grunnen til at jeg mener at NVO trenger det samme som LLY nå vil få: Nemlig en Daihatsu Charade-drug (orforglipron), for alle som ikke har råd til å kjøre Passat (semaglutid) eller 5-serie (tirsepatide).

tl;dr NVO burde asap få en drug på markedet som kan ta opp konkurransen med compounders, som ikke er semaglutide, for da kan sema fortsatt charge gode priser i alle labler som ikke er ren fedme over disken-salg.

Når det er sagt: Det kan jo være at x antall forsikringsselskap og diverse beslutningsforum rundt omkring internasjonalt velger å inkludere semaglutid / ha det på blå resept om det blir billigere å kjøpe inn. I Norge er Wegovy (semaglutid kun for fedme) ikke på blå resept fordi det har blitt vurdert som “ikke kostnadseffektivt”. Kanskje det hadde blitt det om behandlingen kostet 10k og ikke 30-36k pr. år?

2 Likes

En tanke:

Det er altså estimert rundt 1 million amerikanere på compunded drugs pdd.

Hvor mange av dem ville man egentlig fått over på brand name drugs til dagens priser, om man lyktes å stenge copy-markedet fullstendig?

Eller for å omformulere: Snakker vi om betalingsvilje eller betalingsevne her?

Spørsmålet blir dermed: Hvor mye “taper” egentlig NVO på at de uten betalingsevne får slankemedisinene sine fra et annet, mye mer tvilsomt sted?

Hele det åpne “betal for det selv”-markedet innen fedme føles egentlig som flyreisemarkedet før turistklassen kom.

Fun fact: Siste året flere reisende kryssa Atlanterhavet med båt enn fly var 1956.

2 Likes

Oisann!!!

image

Vet ikke helt hva som forklarer den der, men ser at det har kommet nyheter om at salget av Wegoy doblet seg i India i juli sammenliknet med juni.

Det er nok feite folk i India også, så her er det mye upløyd mark og tallene blir voldsomme måned over måned når det gjelder vekst i %.

5 Likes