Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Novo Nordisk

De 18% på placebo kan jo fort tenkes å ha sluttet fordi vektnedgangen var skuffende, og motsatt for de som sluttet som faktisk fikk medisinen: De var fornøyde med vektnedgangen.

Kanskje slike momenter også spilte inn her og ikke bare spye og diare. En kombinasjon kanskje.

1 Like

Det kan virke som at vektnedgangsbehandling og forhold/ekteskap har mye til felles - Den orale behandlingen avsluttes raskt grunnet kvalme og generell misnøye.

Da er det vel bare Novo igjen som venter resultater i pilleform?

Nå viser det seg at 1 av 4 spyr av behandlingen, er ikke sikkert at motivasjonen er så stor lengre da og at de ser til andre orale medikamenter med lavere frekvens, evt injeksjoner.

Meg bekjent hater folk å spy, det er vel omtrent det verste voksne mennesker vet om, så kost / nytte her gjør nok at mange vil ønske seg en annen behandling?

Novo har resultater allerede og der spyr folk mindre + får mindre diaré :pleading_face:

Teoretisk problemstilling: Det blir vanskelig å måle effekten av medisinen hvis testerne spyr av den. Hvor mye skyldes spying og hvor mye er den virkelige effekten.

2 Likes

Sånn sett burde jo spying være ultra bullish. Mulig BergenBio og Bemcentinib gikk for feil indikasjon, skulle gått for vektnedgang i stedet for kreft

2 Likes

Når forventningen til bivirkninger er så store at 18% av de på placebo slutter i en 13-ukerstrial…

28% på meds slutta, og 18% på placebo slutta

Snakkes også (ikke direkte da) om at man titrerte for fort (altså, skrudde opp dosene for raskt). Indikeres at det vil titreres saktere i en fase III. Selskapet har allerede bekreftet at de vil gå videre.

Discontinuation var visstnok (over alle armer) primært pga nausea…

Sorry @WernerVonHaussenberg, har aldri gitt en bæsje-emoji før, og måtte bare benytte anledning i spy- og diarépratet😅

Så lenge du ikke gir meg løk er jeg happy :smiley:

4 Likes

Jeg er nok biased, men siste dataslipp fra de to største konkurrentene til Novo åpner opp for at momentumet snur i favør av Novo igjen.

Er på bull på kursbevegelsene foran oss nå og det kom et innsidekjøp på 349 DKK på ca 1,5 mnok.

2 Likes

Det er noen spøkefugler her, jeg ga ingen løk.
Jeg holder meg til :innocent:.

Men on a serious note, nå som Viking tryner så er vel kanskje Novo minst dårlig i en serie av dårlig nyheter i bransjen. Bør vel hjelpe til å sementere gulvet og gjøre risk reward bedre.

1 Like

Ser ut som Novo hadde overall discontinuation på hhv 10.5% og 11.8% i hhv eksperimentell og placebo-armen for oral sema i or oral sema i Oasis 4.

Til sammenligning er altså Vk2735 på 28% og 18% …

Like mange pasienter ca. i begge trials, men klart oral sema gikk over mer enn ett år, og titreringen (altså doseeskaleringen) har gått mye saktere.

Dealen er litt at alle dosene til vk2735 ser ut til å gi litt kjipe effekter mtp dropout:

Så når selskapet snakker om at de vil titrere langsommere i fase III, så er spørsmålet om det egentlig vil løse problemet eller ikke.

Et ytterligere element her: Oral Amycretin (til Novo) er ut til å gi minst like bra vekttap i snitt, som maksdose hos vk2735, og den fase III’en kicker trolig i gang før Viking får summa seg til å kjøre en fase III med oral vk2735. Så for dem som er bull oral, og bull Novo, så er dette bra nytt :wink:

4 Likes

Tror noe av stupet til VKTX her kan forklares med at den buyout’en som folk har håpa på skulle komme har blitt betydelig mindre sannsynlig nå. Hvem vil kjøpe vk2735 hvis du vet det kommer et minst like bra produkt på markedet samtidig? Da skulle ihvertfall bivirkningsprofilen vært bedre enn det Viking-dataene sier.

Nei, føkk it. Da blir det long Novo. Skudd nr. 2 bomma på baugen, det også.

Tillegg: Frem til LLY kommer med sin første avlesning på retatrutide en eller annen gang opp mot jul, så skal det ihverfall være smooth sailing for Novo rent medisinsk sett.

Jeg bare gjetter nå, men det begynner vel å bli overveiende sannsynlig at reta kommer til å skuffe markedet også (den fase III’en går i overvektige med kneartrose, og man kan jo gjette på at de 1-3% som pasientene i fedmetrials sikkert klarer å trene av seg, fort vil være fraværende i den første reta-avlesningen… ). Men vi ser jo hvor flink jeg er til å gjette da :stuck_out_tongue_winking_eye:

5 Likes

Vi trenger folk som deg som følger med, tørr å mene noe og kaster ut et par påstander. Du var bull på Viking og støttet deg på tall frem til nå, det er etter læreboka det. Så viser historien at data ikke allitd er replikerbart, av ymse grunner, så da får man plastre opp og komme seg videre :grin:

Akkurat nå har Novo snudd 0 - 1 til 2 -0, men kampen er ikke over, men nå har våre danske venner medvind i seila. Kanskje neste melding blir oppjustering av estimatene igjen? :cowboy_hat_face:

4 Likes

Hovedpoenget mitt (selv om det kanskje ble litt borte underveis), når jeg har skrevet i denne tråden, og ikke i “fedmebehandling som investeringsmulighet”-tråden har hele veien vært:

Jeg tapte rundt 20 kr/aksje oppgang på å være mer eller mindre ute av Novo til dette var avklart.

Jeg skal forsåvidt også være ærlig med at jeg er litt overrasket over at tolererbarheten og dropout-ratene ble slik de ble for vk2735 i pilleform. Prediksjonene fra min side kan oppsummeres med: Traff på ideene om efficacy, traff ikke på toleranse. Og tolaransen ble slik at alle forhåpningene markedet ser ut til å ha hatt om en imminent buyout for Viking smuldret hen. Kursen utviklet seg deretter. Litt vanskelig å se hvordan VKTX skal snu akkurat det.

Fra mitt ståsted ser verden i skrivende stund slik ut: Novo og Lilly kommer til å være et hestehode foran i lang lang tid, etter det vi kan se nå. Det betyr ikke at man skal være inne til enhver tid. Hvis det er noe vi har sett det siste året, så er det at den enes uhell er den andre hell. LLY kommer med dårlige trial-resultat = NVO går, og motsatt. Dermed kan det være lurt å være taktisk ute til tider. Ihvertfall hvis man vet når trials leser av sånn ca.

2 Likes

Må vel, i sannhetens navn, også sies at tesen ledet til 40 % verdifall dersom man kjøpte Viking basert på at de skulle innfri, som ble fremlagt som overveiende sannsynlig.

Jeg er mer tilhenger av at jeg er ikke så redd av å gå glipp av muligheter, fremfor å tape mye på det jeg faktisk gjør. En strategi som kanskje er kjedelig, men som heldigvis stoppet meg fra å kjøpe Viking for et par uker når det ble fremstilt som et attraktivt bet med forventning om gode resultater og betydelig kursoppgang. Selskapet var lavt priset på 4 MRD USD med gode data om et par uker.

2 Likes

Fair enough, jeg kunne sikkert med fordel ha vært valgt en mer nøytral fremstilling av VKTX-caset. Efficacy fremstod som overveiende sannsynlig at ville bli bedre. Og det ble den. Tolererbarheten ble det ikke. Og det viser bare at man ikke kan ekstrapolere noe særlig fra fase I-data + at tolererbarhet i subkutan ikke nødvendigvis lar seg oversette til tolererbarhet i oral. Og trolig at VKTX har skutt seg selv ganske bra i foten med å titrere for fort (selv om de titrerte tregere enn i fase I-trialen sin).

Likevel: Det dagens avlesning kanskje aller mest viser er at Novo faktisk sitter på en ganske bra pillekandidat med oral sema, og på sikt trolig også med oral amycretin. For oral sema er altså total dropout på 10% og den er null verre enn placebo (11%). Dette begynner det å ligne på at (trolig) er veldig veldig bra for en fedmepille.

Men slik at det er sagt: Nå jeg skriver i Novo-tråden om noe, da er det skjær i sjøen for Novo jeg primært prøver å holde utkikk for. Skriver jeg i “fedmebehandling som investeringsmulighet”-tråden, så holder jeg på med noe annet. Nå er det ikke så mange interessante caser på kort sikt, som kan “true” Novo og Lillys duopol. Eneste (og da snakker vi utelukkende om turistklassesegmentet i fedmemarkedet) er Structure sin fase IIb i aleniglipron, som sikkert kommer til å vise noe tilsvarende til litt dårligere efficacy enn LLYs orforglipron, og kanskje litt bedre tolererbarhet. Kommer markedet til å bli skuffa? Sikkert. Burde det det? Nja. Men kommer tilbake til den historien, gitt at avlesning ikke er guidet før Q4.

5 Likes

God diskusjon her, men det er en ting jeg lurer veldig på: Hvordan snur man 0 - 1 til 2 - 0?

2 Likes

Bortemålet annulert!

2 Likes

Du holdt seg med vilje utenfor over en avlesning?