Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Novo Nordisk

Altså; jeg vurderte en inngang i Viking grunnet evt conviction hos Werner ja. Han er jo dypt inne i de casene her.

Men avsto da liknede caser før har smelt i veggen.

Men solgte ikke ut Novo, jeg var ikke så redd for nedsiden at jeg mener det var dårlig R/R

3 Likes

Takk for svar og ser logikken ved at du holdt på Novo. Jeg synes det er interessant å høre hvordan folk tenker.

1 Like

Og det er kanskje forskjellen mellom hvordan vi (jeg og @TheObserver altså) vurderte NVO-caset frem til 14:00-tida i dag. Merk bruken av preteritum (altså en handling som er avsluttet i fortiden).

Jeg opplever investorene i fedmemarkedet som ganske krakilske, det er jo bare å se kursreaksjonen på det som på forhånd var meldt som en dose-finding trial for oral vk2735 til Viking Therapuetics i dag. Det er alltid “the next big thing” som gjelder. Og nå er ikke oral vk2735 det neste store. Og både Novo og Lilly har i løpet av siste 9 måneder hatt episoder hvor 15-22% av deres gigantiske mcap har forsvunnet pga deres egne “failede” trials. Jeg skriver “failede” i anførselstegn, fordi det ikke egentlig er noe galt med CagriSema eller REFEDINE-1 avlesninga. Men markedet var skuffa over at CagriSema ikke var markant bedre enn LLYs tirzepatide (kjent som blockbusterne Zepbound og Mounjaro). På samme måte var markedet åpenbart veldig skuffa over ATTAIN-1 dataene til Lilly, hvor non-peptide small molecule pillen orforglipron “bare” ga 12% vekttap over rundt 70 uker + at bivirkningene var høyere enn subkutant administrerte glp-1s (som er ca. akkurat det man burde kunne forvente pga mengden virkestoff, noe jeg har poengert en god del ganger). Realiteten er at LLY faktisk (trolig) sitter på et produkt som tilsvarer Sonys Walkman, altså noe som bare kan ta ut hele bunnen ut av fedmemarkedet. Tipper Eli Lilly & Co kan selge Crystal Orph for $99 pr. måned lønnsomt og slik sett produsere compounders og alle ut over kanten av verden, om de bare gidder / vil. Og så klikker aksjemarkedet fordi det ikke er bærbar CD-spiller.

Fra mitt synspunkt ville dermed potensialet til vk2735 i pilleform kunne torpedere et allerede sentimentutsatt Novo, hvor oral sema liksom er “the last great hope”, ihvertfall på kort til halvlang sikt sentimentmessig. La oss si at tolererbarheten til oral vk2735 hadde matcha fase I-dataene + subkutan-dataene til vk2735. Frem til dags dato har forsøkene med vk2735 kjørt mye hurtigere titrering (altså oppskalering av dose) enn sema og tirzepatide, tilsynelatende uten at det forårsaket toleranseproblemer. Ergo var resonnementet mitt at vk2735 ville kunne gi veldig hurtig vektnedgang uten en nevneverdig ekstra toleransebyrde, sammenlignet med f.eks orforglipron eller oral sema. På toppdosen i Venture (VKTX sin fase II) var vekttapet på 13 uker det dobbelte av det man får med oral sema. Problemet er bare at av pasientene i den armen så droppa 38% ut… Jeg lurer veldig på hvordan det hadde sett ut for Novo om toleransen for vk2735 hadde tilsvart oral sema. Ok, Novo har jo to-tre års forsprang (Viking må fortsatt kjøre en fase III, og så få medikamentet godkjent). Men oral sema hadde ikke vært “the next big thing” lenger. Og mye av prisinga til disse selskapene handler (slik jeg ser det) på hvem som er top dawg / ahead of the pack om 3-4-5 år.

Så min tanke var rett og slett at et slikt resultat ville torpedere den siste lille rest av håp i Novo, og sende kursen i en videre nedadgående trend. Hvor jeg da kunne kjøpe meg inn igjen til en billig(ere) penge enn det jeg solgte for (fordi jeg har virkelig troen på Novos potensial på lang sikt). Jeg var ute, fordi jeg mener det var god r/r å være ute i et par-tre uker mens man ventet på en potensiell bombe i et marked hvor det å ha “the next big thing” er så sykt viktig.

4 Likes
1 Like

New data will also include perspectives on the role of inflammation in a condition called atherosclerotic cardiovascular disease (ASCVD).

“For people living with diabetes and obesity, heart disease is one of the biggest threats that could change a person’s life in an instant.

Semaglutide is proven to reduce the risk of cardiovascular events by 20-26%1, meaning fewer hospitalisations, heart attacks, stroke and deaths,” said Ludovic Helfgott, executive vice president and head of Product & Portfolio Strategy at Novo Nordisk.

3 Likes

Novo (og LLY forsåvidt også) gjør en innmari god jobb i å finne medisinske bruksområder for inkretin-produktene sine.

1 Like

Ser vi nå at konsolideringen rundt 350 nærmer seg en closure og at aksjen er klar for neste legg opp?

Edit: svaret er ja, de klarer ikke lengre å holde badeballen under vann :wink:

6 Likes

Ikke i nærheten av overkjøpt og lukkes på hod.

7 Likes

Limer inn en kommentar som egentlig handler om oral setbacks for både Viking og Lily;

These setbacks have likely paved the way for Novo Nordisk’s resurgence in the obesity space, which has been looking for a way to gain an edge over archrival Lilly. Currently, there are no approved pills for weight-loss management. A regulatory filing is currently under review by the FDA seeking approval for an oral version of Wegovy. Notably, Novo was also the first to capitalize on the opportunity with injectable obesity drugs.

If the filing for the oral version is approved, Novo could once again take charge of the space.

1 Like

" Novo Nordisk opplever eksplosiv vekst i etterspørselen i Storbritannia, etter at rivalen Eli Lilly varslet en markant prisøkning."

Etter å ha blitt halvert siden nyttår har aksjen gjort et comeback med 20 prosent oppgang de siste to ukene – men står fortsatt 45 prosent lavere enn ved årsskiftet. Det gjør at aksjen fortsatt kan fremstå som attraktivt priset.

Det mener blant annet danske Jyske Bank, som torsdag oppdaterte sin analyse av aksjen. Meglerhuset har en kjøpsanbefaling på Novo, og har satt et kursmål på 525 kroner pr. aksje. Det tilsvarer en oppside på 50 prosent torsdag formiddag.
Tidligere i uken oppdaterte også SEB og BNP Paribas sine analyser av selskapet. SEB var svært optimistisk og forventer at Novo-aksjen vil stige opp 625 kroner pr. aksje i løpet av det neste året, noe som vil gi en oppside på 78 prosent. Mens franske BNP Paribas er vesentlig mer skeptiske, og har en hold-anbefaling med et kursmål på 345 kroner pr. aksje – det tilsvarer en nedside på en drøy prosent.”

1 Like

Nærliggende å tro akkurat at oral sema blir godkjent som slankepille. Novo har (og har lenge hatt) Rybelsus i markedet. Og hva er Rybelsus? Semaglutid for type 2 diabetes… Forskjellen er bare at oral sema har mer virkestoff.

På kort sikt er en approval av oral sema skikkelig bull for Novo, og vil sikkert skape en buzz rundt selskapet som first mover og alt det der. Og at den vil funke + ha ok tolererbarhet er jo ekstremt nærliggende å tro, gitt at så mange faktisk bruker Rybelsus.

Det som blir interessant er hva som skjer når / om LLY får godkjent orforglipron (det gjør de nok) en eller annen gang i 2026. Eller ev. når det går opp for markedet hva som er den vesentlige forskjellen mellom de to pillene.

Jada, oral sema er bedre på alle mulige måter. Efficacy og tolerance.

Og jada, begge er piller, men oral sema er et peptid, og orforglipron er et non-peptide small molecule. “Problemet” til Novo er at oral sema bruker en liten bøtte med virkestoff (subku sema er gjerne 2,4 mg ukentlig, mens oral sema er 25mg daglig. Det er ikke lenge siden det var semaglutide shortage i USA, for dem som husker. Og det er ikke direkte enkelt / billig å produsere peptider heller, selv om Novo trolig er bedre til dette enn omtrent alle. Det jeg vil fram til er at oral sema kanskje blir en hit, men den kommer til å være dyrt priset. Den trolig koste litt, hvis Novo faktisk skal tjene penger på noe som bruker 100x mengden virkestoff av det en subkutan injeksjon gjør. Men om noen skal få det til, så er det også Novo, som allerede bruker orale peptider i Rybelsus + f.eks i alzheimer-trialene EVOKE og EVOKE+ osv… Til sammenligning er LLYs orforglipron et ikke-peptid. Og den kan produserers mye enklere og billigere. Det er en ren kjemisk prosess. Hvis LLY velger å konkurrere med oral sema på efficacy og toleranse så taper de. Velger LLY å konkurrere med Novo på pris, så er greia at orforglipron kan selges med god profitt på et punkt hvor Novo ikke tjener en dum DKK på oral sema. 100000kr spørsmålet her er: Hva velger brukerne om oral sema koster $699/mnd mens orforglipron selges for $199? De prosentene og tolererbarheten som sendte kursen på LLY ned fra 7. til 5. etasje betyr ikke mye for en overvektig som ikke har råd til $699/mnd. Men altså, dette er et spørsmål som først oppstår om ca. ett års tid, når orforglipron kommer på markedet.

Tillegg: Man kan bite seg merke i at nesten alle BPs som har anskaffet seg fedmepillekandidater har kjøpt seg non-peptides i tidlige utviklingsstadier. De tror åpenbart at det blir en greie. Her henger Novo litt bak, de gjorde en fin avtale med Septerna i vår, men ingen av Septernas kandidater har kommet seg til klinikken ennå.

Tillegg2: Min mening er at Novo trenger en non peptide pille asap zulu. På Novoflyet nå er det bare businessclass. Mange turister der ute som vil ut å fly, for å si det sånn. Den deles av fedmemarkedet eksisterer egentlig ikke “offentlig” før orforglipron er på markedet. Turistene nå kjøper bare compounded drugs.

1 Like

“Af de 132 sager, som Novo Nordisk har anlagt, er 55 af sagerne allerede afgjort i retten i første instans med sejr til Novo i langt størstedelen”

https://borsen.dk/nyheder/virksomheder/novo-nordisk-kraever-milliarder-132-selskaber-sagsogt-for-at-saelge-efterligninger?

1 Like

Det som ikke fremkom av det du delte her var jo det absurde i selve headingen i artikkelen, det er det verdt å få med synes jeg :sunglasses:

Dette har gjort at flere nettapotek nå melder om massiv interesse for å bytte til Wegovy, og enkelte rapporterer mer enn tidobling i forespørsler.

(Det er nesten så jeg er fristet til å tro at med all den medvinden Novo har hatt siste måneden, så lukter det snart reversed profit warning)

6 Likes

Skal ikke undervurdere geopolitikken etterhvert vil få betydning for Novo på verden ex-USA markedet også, ihvertfall om Trump adm. bare blir mer og mer uspesielig.

Hvis man ikke bor i USA, vil man kjøpe dansk eller amerikansk, hvis prisen og effekten er den samme?

1 Like

Jeg ser du har skrevet det som en liten parantes, men det er vel relativt sannsynlig? :thinking:

1 Like

I så fall vil jeg tro at de sitter på gjerdet frem til neste Q og heller blåser markedet av banen da :grin:

Enn så lenge får man kose seg med at aksjen tok det legget opp fra 350 og heiset seg 14 kroner på noen timer :boom: I ettertiden kan man også konkludere, enn så lenge, at innsidere som solgte på 320 DKK ikke gjorde noen spesielt god vurdering hvis salget var trigget av frykt for markedets tiltro og investeringsappetitt på Novo going forward.

@Savepig ; neste platå for ny runde med konsolidering ligger vel på 380’ish?

3 Likes

Mye luft opp til 380-400, så får en se.

(hvorfor driver folk som jobber med aksjer og spør glade amatører?)

Kombinasjonen av fundamentals ( my take) + evt bekreftelse fra volumspikere og RSI-nerder ( deg) kan jo være en god kombo :wink:

3 Likes

Den er jo ikke i nærheten av overkjøpt en gang, er ganske oppsiktsvekkende.

Hele spørsmålet er jo om vi har rett i at “this time its different”.

4 Likes

After the birth of her second daughter in 2023, the feeling compounded—and that’s when she learned about GLP-1 medications. “My whole life is being in the gym, working out, running, training, HIIT training, dancing, every single thing you can think of. I would always get to a certain point on the scale, but I could never get below that. That’s when I decided that it was time to try something different and got on the GLP-1 with Ro.”

Mye omtale og mulig effekt? (kan hun, kan jeg)

2 Likes