Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Novo Nordisk

Er litt snodig at kursen var ca 337 i after market i USA. Men på danske børsen så har den ikke vært i nærheten av det så langt🤔

Det tar tid å snu det tankskipet her, men når det først er gjort tror jeg det kommer opp i godt driv igjen og brøyter seg gjennom det som er.

Target 600DKK her i gården.

1 Like

After market og vanlig omsetning er epler og pærer, så de vil ikke alltid line opp perfekt. Men nå er nå kursen opp 8% da, det er not bad.

Det sier noe om betalingsvilligheten for aksjen da. Ergo regner med at den er rundt der i USA i dag

There she goes. 332,30

Annus horribilis

– Det siste året har vært en form for annus horribilis for Novo, men bakteppet kan sammenlignes med situasjonen de var i rundt 2016, sier Berg-Nielsen.

Forvalteren viser til at det også i 2016 kom flere resultatvarsler, at administrerende direktør ble byttet ut, og at det var uro knyttet til om selskapet ville klare å beholde posisjonen sin i markedet. I likhet med nå kollapset verdsettelsen i selskapet den gang.

– I året etter gikk aksjen 48 prosent, sier forvalteren.

Selskapet verdsettes nå omtrent på samme nivå som etter kollapsen i 2016, og handles til om lag 14 ganger inntjeningen. Berg-Nielsen sier at de nå har kjøpt seg inn i tro på at ny administrerende direktør og et nytt styre kan gjenta snuoperasjonen fra 2017 i året som kommer.

Til sammenligning prises Eli Lilly til rundt 50 ganger inntjeningen de siste tolv månedene.

Pent dette!

Edit:
Ikke dette

Snakk om klokkeren retur to mean

2 Likes

Doustdar burde jo nesten vært politiker, gitt hvor god han er på å ikke helt svare på spørsmålene.

Men han har rett til at efficacy er bedre enn orforglipron. Det kan ingen diskutere.

Og tolererbarhet er bedre enn orforglipron.

Og oral wegovy 25mg har faktisk (ca.) samme vekttap som subkutan wegovy (2.4 mg dosen that is)

Og jeg kan ikke se at 30 min ikke spise-vindu etter å ha tatt pillen skal bli et stort aber, gitt at tolererbarhet er såpass mye bedre enn orforglipron. Altså, for å sette det litt på spissen: Hva velger du? Å være kvalm/ha diaré/spy for å slippe å tenke på når du tar en daglig pille?

Jeg er redd for at det blir API shortage her, en eller annen gang i 2026. Herregud, hvor mye semaglutid kan Novo produsere? Men Doustdar mener det skal gå greit.

Det mest interessante er kanskje 06:30 ut (på et spm om Metsera, som Novo altså ikke vant budkrigen med Pfizer om):

“The world is very large, we are dealing with close to 2 billion people who are suffering from obesity, diabetes, and overweight. When you have an ambtion to capture as many patients as possible from this very large pool, then you will continue looking not just in your own research shop, but [also] everywhere else to see how – complimentary wise – you could actually have the best pipeline available, and the best offering amongst all your competitors.”

Det skal kjøpes shit m.a.o.

2 Likes

Viking eller Structure?

Når Doustdar snakker om å nå ut til 2 milliarder, så må det nok bli small molecules det er snakk om. Og da er det Structure og ikke Viking. Men det må ikke nødvendigvis bli Structure heller. Privat-eide Regor Therapeutics har f.eks en fase IIb gående med en small molecule, som har guidet avlesning q4 2025. Data har ikke kommet ennå. Men er de gode, så er Regor betydelig billigere enn Structure.

1 Like

Han virker confident om at de skal klare å møte etterspørselen, selv om han understreket produksjons kompleksiteten til oral sema. De har sikkert stacket opp noe helt crazy

Novo har jo blitt tatt på senga før. Og, ja: Jeg tror etterspørselen kan overvelde Novo igjen, denne gangen bl. a pga “kunstig lave priser” pga avtalen med DJT adm. Men vi vet jo ikke prisstrukturen ennå, den blir offentliggjort ved lansering. Vi vet at introdosen 1mg blir $149, men hva maksdosen 25mg vil ligge på er fortsatt usikkert. Hvis LLY skal prise orforglipron til $349 for max maintenance dose (slik de har indikert) kan det godt være at Novo kan legge seg komfortabelt på $449 eller $499 (hvis det er mulig da, gitt den avtalen, idk, mulig jeg bare rører her).

De har garantert stacket opp noe helt crazy. Men hvis etterspørsel blir insane-o, så får de kanskje et problem likevel en gang i løpet av 2026. Vi får bare se. Først blir det nok bare bliss, uansett. Og det er jo bra for Novo.

Og i motsetning til tidligere, så vil jo en shortage i hvertfall kunne “reguleres”, f.eks ved å sette ned pris på subkutant satt semaglutid. Jeg tror terskelen for å ta sprøyten blir betydelig lavere om man allerede har tatt piller med virkestoffet. Har vært litt bekymringer for “kannibalisering”, altså at de på sprøyter skal gå over på piller, men jeg tror det faktisk (til en viss grad) også kan gå andre veien: 1 ukentlig sprøyte er kanskje å foretrekke fremfor å måtte ta en pille daglig med litt vann, for så ikke spise / drikke på 30 min?

3 Likes

Her en som bekymrer seg for API-produksjonen til Novo. Snakk om 70x API for 1 pas på pille vs. injiserbar.

Vedkommende sier Novo har alt å bevise.

Men også at vi i løpet av 2026 vil få et slags svar på hva markedet egentlig ønsker seg, piller eller sprøyter

Danska läkemedelsbolaget Novo Nordisk försöker hindra ryska Geropharm från att exportera en kopia av viktminskningsläkemedlet Ozempic efter att bolaget fått en licens i Ryssland.

Ozempic tillverkas av det danska företaget Novo Nordisk och innehåller Semaglutid som ger betydande viktminskning.

Det rapporterar Bloomberg News med hänvisning till RBC och domstolshandlingar.

Geropharm har sedan 2023 lanserat sin kopia på tre utländska marknader.

Ryska domstolar beviljade initialt en bred licens som även omfattade export, men i maj 2025 begränsade immaterialrättsdomstolen licensen till två patent och slog fast att export endast kan godkännas av regeringen. Novo Nordisk har nu begärt att patentmyndigheten Rospatent ska registrera att licensen inte inkluderar export.

Man skal være litt depressivt innstilt for å ikke orke å sitte i denne traden. Både brutt ut av årelang nedtrend, og over 50 dagers glidende snitt:

337DKK neste nivå jeg ser på

Fill or kill poden enig, enten er dette en total value trap som skal fortsette nedtrenden helt ned til de dypeste mørker, eller så har man en enorm mulighet her. Det tar tid for markedet å snu seg i et sånt case som dette, folk sitter på feil fot etter så lang nedtrend, og snur den først opp kan den fint gå langt.

Valgte å ta ut alle innganger fra 280 - 300 rundt åpning i går; tradingpotten, men longposten skal IKKE røres før 600DKK. Kan man pynte med trading i mellomtiden er det jo bare gøy.

Det blir en Novo x10 neste gang under 300 også, såpass får man tåle.

4 Likes

Får jo håpe at Novo har vært under 300DKK for siste gang da. Men kan jo være markedet blir skuffa av utrullinga av oral wegovy, eller har for høye forhåpninger til 2026-guidinga, som vel først kommer med q4-tall i begynnelsen av februar.

1 Like

Det var litt interessant, er det for å sitte cash over bank holidays, eller leser du chartet mindre optimistisk enn meng? Eller andre muligheter som er mer attraktive?

(Er ikke akkurat en stor posisjon jeg har inne selv heller enda, det skal sies.)

Er kun så banalt som at 10 - 15 % gevinst på trading i et så kort tidsvindu er noe man bør anerkjenne faktisk er bra (nok).

Det er så lett å bli bondefanget i egen oppfatning av hva en aksje KAN være verdt i et blue sky scenario og så blir man sittende gjennom svingningene med kun ny erfaring, men ingen økning av egenkapitalen.

Jeg har blitt bedre på å differensiere hva de ulike delene av porteføljen skal tilføre over tid og klarer man å holde seg til det har man faktisk en strategi, ikke bare en magefølelse og et svakt og veldig subjektivt beslutningsgrunnlag. Jeg gjorde det samme i Autostore, men ser at jeg hadde gjort det bedre om jeg satt med alt frem til nå, men så «lett» er det ikke.

Jeg er 100 % ubekymret for longposten i Novo og vil selvsagt ikke at aksjen skal under 300 igjen, eller tror det skal skje for den saks skyld, men skjer det så dyttes korte penger inn i caset igjen.

Jeg synes Tangen sa det genialt her for et par dager siden. Hver jul samler han masse smarte folk til en samling og de filmer seansen og sine antakelser for hva de tror skal skje neste år. Ydmykt og fint sa han at 80 % av det de trodde for 2025 var feil. Det sier litt om oddsene for at man får rett :laughing:

Ergo tror jeg på å benytte en strategi som gir meg litt mer rett enn om jeg bare hadde gått for å tviholde på en tanke om hva som skal spille seg ut eller ikke. Eksempelvis føltes det jo ikke rett å selge Novo på 335 i går, hva om den går til 600 non-stop? I så fall er worst case bare at jeg ikke tjente maks på det, men slikt må man slutte å tenke for mye på :grin:

8 Likes

Today, the Supreme People’s Court in China made a positive decision concerning the intellectual property rights relating to the semaglutide compound patent. Novo Nordisk is pleased that the Court has upheld the Beijing IP Court ruling recognising the validity of the semaglutide compound patent.

“This outcome is very positive for semaglutide and demonstrates firm government support for protecting medical innovation,” said Mike Doustdar, president and CEO of Novo Nordisk. “This decision also strengthens confidence for foreign companies’ sustainable development in China and will motivate further development and introduction of innovative medicines for the benefit of patients.”

Semaglutide is a novel, long-acting, glucagon-like peptide-1 (GLP-1) analogue invented and developed by Novo Nordisk. It is the main ingredient in Wegovy, for overweight and obesity, as well as in Ozempic and Rybelsus for adults with type 2 diabetes. It has broad clinical recognition and approximately 38 million patient-years of use since launch.

Novo Nordisk has previously stated that the compound patent expiry of the semaglutide molecule in certain countries in International Operations is expected to have an estimated negative low-single-digit impact on global sales growth in 2026. The ruling does not alter Novo Nordisk’s previous communication.

5 Likes